Дослідження та адміністрування використання нематеріальних активів ТОВ «ФЛЕКСОРЕС»
Автор: Фінагеєва Анастасія Сергіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Бізнес-адміністрування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: За умов нового (постіндустріального, інформаційного за природою явищ та процесів) етапу у розвитку сучасної економіки у справі досягнення підприємствами та іншими економічними організаціями довгострокового успіху на перший план виходять проблеми формування, оцінки та ефективного використання стратегічних активів, унікальне поєднання яких забезпечує організацію стійкими конкурентними перевагами та використання яких забезпечує організації економічні вигоди у досягненні її стратегічних цілей. Таким чином, стратегічний підхід до управління нематеріальними активами зумовлює ставлення до них як до ключових факторів розвитку підприємства у нестабільному середовищі господарювання. Однією з визначальних умов позитивного впливу нематеріальних активів на капіталізацію є інформаційна прозорість компанії у ставленні до таких активів. Інформаційна прозорість має враховувати не тільки наявність активів, але й їх влив на виручку, рентабельність та ризики компанії. Отже, для сучасних підприємств, які функціонують у складних ринкових умовах і постійно відчувають нестачу необхідної інформації для прийняття ефективних управлінських рішень, досліджена економічна природа та сутність НА дозволяють дещо ширше розглядати свої господарські засоби та джерела їхнього формування. Новий погляд на зміст НА підприємства вимагає нового підходу до їхнього обліку, адже саме вузькоглядність існуючого підходу спричинила виникнення значних цінових розривів між ринковою та балансовою вартостями підприємств, акції яких розміщені на світових фондових біржах, і виникнення різниці між економічним та бухгалтерським підходами до розуміння їхньої сутності. Метою роботи є дослідження та адміністрування використання нематеріальних активів підприємства (на прикладі ТОВ «ФЛЕКСОРЕС»), завданням - розробити дієві рекомендації щодо адміністрування використання нематеріальних активів підприємства (на прикладі ТОВ «ФЛЕКСОРЕС»). Предметом нашого дослідження виступають нематеріальні активи підприємства, об’єктом - ТОВ «ФЛЕКСОРЕС», основним профілем діяльності якого є виробництво високої якості витратних матеріалів для глибокого й флексографічного способів друку. Структура магістерської кваліфікаційної роботи формується за допомогою чотирьох розділів. Під час написання магістерської кваліфікаційної роботи в першому розділі розглянуто нами було опрацьовано літературні та інтернет - джерела, в яких досліджено поняття та види нематеріальних ресурсів підприємства, специфіку адміністрування використання нематеріальних активів підприємства, а також його законодавче та нормативно - правове регулювання. Слід зазначити, що розрізнюють поняття нематеріальні ресурси і нематеріальні активи, де, нематеріальні активи ? це доступ до прав власності автора, які захищено правами, «що самі по собі і є нематеріальними активами» (Грибовська, Ходаківська та Кононенко, 2021). Нематеріальні ресурси ? це складова частина потенціалу підприємства, здатна забезпечувати економічну користь протягом відносно тривалого періоду (Грибовська, Ходаківська та Кононенко, 2021). Нематеріальні ресурси здатні відігравати суттєву роль у підвищенні конкурентоспроможності діючих підприємств. За умов насиченості ринку різноманітними товарами підприємство-виробник повинно удосконалювати можливості щодо пропонування, просування та реалізації своїх товарів або послуг. Дійовим інструментом конкуренції у цьому випадку може бути використання нематеріальних ресурсів. Якщо говорити про поняття і елементний склад нематеріальних активів, то слід зазначити, що нематеріальні активи – це права на використання об’єктів промислової та індивідуальної власності, а також інші майнові права. Нематеріальні активи включають певну сукупність елементів (Ясишена та Пилявець, 2021): нематеріальні активи підприємства; право на об’єкти промислової власності; авторське право; право на користування іншими нематеріальними ресурсами; право на користування землею та іншими природними ресурсами; організаційні витрати на створення підприємства. Що стосується адміністрування, то це термін, який поширюється на управління державними установами, або для позначення процесів керування діяльністю апарата управління підприємства передбачає чітку організацію процесів та контроль. У менеджменті термін адміністрування означає професійну діяльність менеджерів організації або державних службовців, що спрямована на втілення в життя рішень керівництва, тобто реалізація поставлених задач і пошук оптимальних шляхів їх вирішення (Романенко, 2021). На думку Крупельницької, Євась та Жуковох (2017) адміністрування нематеріальних активів (НА) передбачає формування комплексу конкурентних переваг, котрі є ексклюзивними цінностями, якими володіє підприємство і які забезпечують йому першість серед конкурентів. Тобто, відомий бренд, хороша репутація, компетентний науководослідний персонал потребують такого адміністрування, у результаті котрого усі ці ресурси та можливості можуть трансформуватись у переваги та сприяти підвищенню конкурентоспроможності як продукції, так і підприємства, загалом. В другому розділі подано характеристику, здійснено аналізування результатів його діяльності, проведено оцінювання адміністрування використання нематеріальних активів. Третій розділ магістерської кваліфікаційної роботи присвячено дослідженню тенденцій розвитку результатів діяльності ТОВ «ФЛЕКСОРЕС», тенденцій розвитку адміністрування використання його нематеріальних активі, узагальненню результатів дослідження товариства. В четвертому розділі роботи виділено напрямки пошуку альтернатив для удосконалення адміністрування використання нематеріальних активів ТОВ «ФЛЕКСОРЕС». В роботі також здійснено деталізування рекомендації удосконалення адміністрування використання нематеріальних активів ТОВ «ФЛЕКСОРЕС» шляхом шляхом застосування бенчмаркінгу. Слід зазначити, що бенчмаркінг – це процес різнопланового порівняння й оцінювання однієї компанії порівняно з іншими, котрі досягли значніших успіхів, чи зайняли лідерські позиції у тій самій галузі, чи за її межами. Внаслідок цього процесу, розробляють заходи, скеровані на нівелювання розриву поміж підприємством – реформатором і лідером. Бенчмаркінг певною мірою схожий на конкурентний аналіз, хоч насправді яаляється більш деталізованим, формалізованим та упорядкованим, аніж підхід, пропонований конкурентним аналізом. В процесі обгрунтування проектної рекомендації нами здійснено її економічне обґрунтування. Удосконалення адміністрування використання нематеріальних активів ТОВ «ФЛЕКСОРЕС» шляхом застосування бенчмаркінгу забезпечить зростання чистого доходу підприємства на 6,55% (на 1082,50 тис. грн..). Це відбудеться завдяки тому, що завдяки стратегії бенчмаркінгу підприємство, наслідуючи підхід до адміністрування використання нематеріальних активів, який якісно здійснюють його більш успішні конкуренти, почне нарощувати й власну доходність. Окрім того відбудеться збільшення сукупного прибутку – на 72,61 (на 181,19 тис. грн..) та чистого прибутку - на 67,99% (на 148,58 тис. грн..), зменшення повної собівартості продукції на 1,13% (на 181,19 тис. грн.), а кредиторської заборгованості, нашого проектного показника, на 1,9 % (або на 145,66 тис. грн ). Активи ТОВ «ФЛЕКСОРЕС» зростуть на 0,03 % (на 2,92 тис. грн.), власний капітал - на 7,14% (на 148,58 тис. грн.), рентабельність активів зросте на 1,52 % , рентабельність власного капіталу - на 5,97 % , рентабельність продукції - на 0,96 %, а капіталовіддача - на 11,05 % Ключові слова: адміністрування, нематеріальні активи