Управління прибутком страхової компанії (на прикладі ПрАТ СК «ПЗУ Україна»)
Автор: Степанова Анастасія Володимирівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Об’єктом дослідження виступає процес управління прибутком страхових компаній. Сферою дослідження виступає український страховий ринок на прикладі конкретної страхової компанії. Завданням дослідження є виявлення ключових проблем страхової компанії ПрАТ СК «ПЗУ Україна» у сфері управління своїм прибутком та розроблення ключових рекомендацій щодо покращення прибутковості та рентабельності страховика. Магістерська кваліфікаційна робота складається з трьох розділів. У першій, теоретико-аналітичній частині, здійснено систематизацію та опрацювання поглядів науковців щодо поняття управління прибутком страхової компанії. Прибутком страхової компанії, таки чином, будемо вважати інтегрований результат, що охоплює в собі фінансові результати його страхової та нестрахової діяльності. На базі фінансової звітності за три останні роки було проаналізовано фінансовий стан ПрАТ СК «ПЗУ Україна», де особлива увага була приділена аналізу управління прибутками. Аналіз показав, що страхова компанія є повністю платоспроможно, ліквідною та фінансово стійкою. Єдине занепокоєння викликає погіршення фінансових результатів ПрАТ СК «ПЗУ Україна» в 2020 р. під час пандемії COVID-19. В 2020 р. спостерігаємо значне падіння чистих страхових премій страховика, як наслідок введення карантинних обмежень з боку держави. Проте оптимізувавши свої витрати ПрАТ СК «ПЗУ Україна» змогла навіть добитися зростання чистого прибутку в цьому році. Тому можемо стрверджувати, що проблеми дохідності стрхової компанії несуть, в першу чергу, ситуативний характер. В другій, дослідницько-прогностичній частині, проведено SWOT-аналіз сильних і слабких сторін ПрАТ СК «ПЗУ Україна», а також можливостей і загроз, щоб окреслити основні стратегічні напрями подальшої діяльності страхової компанії. SWOT-аналіз підтвердив міцну позицію страховика на страховому ринку, його великий потенціал і багатовекторні сильні сторони діяльності. За допомогою економіко-математичної моделі було визначено набір різних страхових портфелей при різних рівнях доходу та різних рівнях ризику для страхової компанії. В залежності від цілей ПрАТ СК «ПЗУ Україна» та можливостей ринку страхова компанія може вибрати для себе найбільш оптимальний та ефективний варіант страхового портфелю при визначених обмеженнях дохідності та ризику. Також було здійснено розрахунок прогнозних значень величини чистих страхових премій та страхових виплат ПрАТ СК «ПЗУ Україна» на 2021 рік. Дані тренду показали, що ці фінансові показники зростатимуть у наступному році, а тому можемо очікувати відновленню дохідності страхової компанії, при умові відновлення нормальної роботи економіки країни. В третій, рекомендаційній частині, запропоновані рекомендаційні рішення щодо покращення управління прибутком ПрАТ СК «ПЗУ Україна». Перша рекомендація ґрунтувалася на пропозиції простимулювати попит з боку клієнтів за рахунок активізації маркетингових інструментів: більш інтенсивна робота компанії у соціальних мережах Facebook, Instagram, відновлення роботи YouTub каналу. Робота з наявними та потенційними клієнтами онлайн є дієвим інструментом каналів збуту у нову добу діджиталізації. Друга рекомендація базувалася на пропозиції впровадження нового страхового пакету для юридичних осіб «Кібер захист». Цей страховий продукт передбачає страховий захист компаній на випадок кібер атак, що відбуваються все частіше і приносять значні витрати і втрати як фінансові, так і репутаційні компаніям. Ефективність запропонованих рекомендацій підтверджується математичними розрахунками, основні показники прибутковості ПрАТ СК «ПЗУ Україна» значно покращаться. Ключові слова: прибуток страхової компанії, страхові премії, страхові виплати, страхові резерви. Література. 1. Kondrat I., Yaroshevych N., Svatiuk O. (2019) The impact of investment placement by life and non-life insurance companies on economic growth in Ukraine. Financial and credit activities: problems of theory and practice,. Volume 29, 364-373. DOI:10.18371/fcaptp.v2i29.171992 2. Slav’yuk R., Shkvarchuk L., Kondrat I. (2017). Financial market imbalance: reasons and peculiarities of occurrence in Ukraine. Investment Management and Financial Innovations, Volume 14, 227-235. DOI:10.21511/imfi.14(1-1).2017.09. DOI: 3. Horyslavets P., Plonka M., Trynchuk V. (2018). Experience marketing and its tools in promoting the insurance services. Innovative Marketing, Volume 14, 41-48. DOI:10.21511/im.14(1).2018.05. 4. Khoma I., Horyslavets P., Roskina A. (2020). Risks of banking and insurance segments in the financial services market of Ukraine. Naukovyj visnyk Uzchorodskoho universytetu, Volume 30, 204–208. DOI:10.32782/2413-9971/2020-30-39. 5. Khoma I., Horyslavets P. (2018). Modeling of the insurance company activity in the financial control system. Actual scientific research: collection of scientific articles, 136–139. DOI:10.7441/joc.2018.03.02.