Дослідження ринку громадського харчування та обґрунтування напрямів удосконалення маркетингової товарної та цінової політики ТОВ "ВОГ КАФЕ" на ньому
Автор: Чубак Олена Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Маркетингова товарна та цінова політика підприємства, що надає послуги – важливі складові його маркетингової діяльності. На їх розроблення значною мірою впливають особливості послуг як товару [1, 2]. Ситуація ускладнюється тим, що якість послуг достатньо складно оцінити [3, с. 100]. З метою посилення конкурентних позицій основних послуг їх надавачі повинні розширювати додаткові [4]. Формування маркетингової цінової політики підприємства у сучасних умовах супроводжується низкою проблем [5, с. 52]. Об’єкт дослідження – маркетингова товарна та цінова політика ТОВ "ВОГ КАФЕ". Предмет дослідження - механізми формування маркетингової товарної та цінової політики підприємства на ринку, яке надає послуги. Мета дослідження: дослідження ринку громадського харчування, аналіз маркетингової товарної та цінової політики ТОВ "ВОГ КАФЕ" на ньому та обґрунтування рекомендацій щодо їх вдосконалення. Результати дослідження. ТОВ "ВОГ КАФЕ" об’єднує заклади громадського харчування, які розміщені на АЗК WOG та за межами заправок. Це об’єкти різного формату та розміру, але їх об’єднує асортимент пропонованої продукції. Найбільша частка у структурі товарного асортименту ТОВ "ВОГ КАФЕ" припадає на каву та хот-доги, закуски. У меню закладів громадського харчування може міститися понад 70 найменувань страв та напоїв, асортимент яких постійно поповнюється та оновлюється. Всі складові для приготування страв в мережі закладів громадського харчування WOG CAFЕ вибираються із використанням європейської моделі контролю безпеки HACCP. Особливості розташування закладів WOG CAFЕ (автозаправки, потяги Інтерсіті, аеропорти) вимагають додаткового упакування страв, що дозволяє покупцям взяти їжу з собою. У своїй діяльності ТОВ "ВОГ КАФЕ" використовує власну товарну марку. Ціни досліджуваного підприємства є доступними та конкурентоспроможними порівняно із цінами аналогічних товарів конкурентів. Необхідно зазначити, що у закладах WOG CAFЕ, що знаходяться в аеропортах та потягах Інтерсіті ціни на страви значно вищі ніж на заправках. Сьогодні ринок послуг громадського харчування виступає важливою складовою в індустрії харчування. Він є дуже динамічним та чутливим як до економічних, так і соціальних, демографічних та політичних змін. У розділі подані результати опитування відвідувачів WOG CAFЕ. Встановлено, що основними причинами відвідування респондентами закладів громадського харчування є можливість замовити готові страви та спілкування з друзями. Найчастіше клієнти відвідують кафе та бари, щоб випити кави, повечеряти та пообідати. До сильних сторін WOG CAFЕ опитані віднесли смак страв, доступність цін та невеликий час очікування, а до слабких - вузький асортимент страв. Відвідувачі закладів громадського харчування надають перевагу основним стравам, закускам та десертам, серед напоїв - каві, вони переважно згодні очікувати на замовлення не більше 10 хв. При цьому половина опитаних слідкує за оновленням асортименту закладів швидкого харчування. Проведений SWOT-аналіз показує, що для ТОВ "ВОГ КАФЕ" у межах маркетингової товарної політики доцільно проводити розширення асортименту продукції за рахунок тих страв, які є корисними для здоров’я та тих страв, які користуються популярністю у людей старшого віку чи призначені для дітей; забезпечити постійний контроль якості пропонованих страв та напоїв; створення власних цехів щодо приготування їжі, зменшуючи використання напівфабрикатів. Вдосконалення цінової політики ТОВ "ВОГ КАФЕ" потребує пошуку більш дешевих постачальників якісної сировини і напівфабрикатів та оптимізації цін на пропоновані страви; диференціації ціни залежно від якості та складу страв, а не від місця їх придбання. У межах розширення товарного асортименту ТОВ "ВОГ КАФЕ" рекомендовано запровадити меню під назвою "Краса та користь", що підтверджує отримане значення інтегральної оцінки відповідності нового меню інтересам клієнтів та самого підприємства. Для повнішого інформування клієнтів ТОВ "ВОГ КАФЕ" слід у мобільному додатку і сайті WOG розмістити нове меню із фото страв та детальним описом інгредієнтів. Для встановлення оптимальних цін ТОВ "ВОГ КАФЕ" запропоновано використати метод максимізації поточного прибутку, що належить до моделі, яка базується на попиті. Було визначено, що при оптимальній ціні на першу страву "Борщ" 46,35 грн. обсяг збуту протягом місяця в середньому складатиме 1424 порцій, а підприємство зможе отримати максимальний прибуток в розмірі 18974,31 грн. Ключові слова: ринок послуг громадського харчування, маркетингова товарна політика, маркетингова цінова політика, новий продукт, оптимізація ціни. Перелік використаних літературних джерел. 1. Іванова Л.О., Семак Б.Б., Вовчанська О.М. Маркетинг послуг: навч. посібник. Львів, 2018. 508 с. 2. Устьян О. Ю. Особливості сучасного розуміння сфери послуг як об’єкта дослідження маркетингової теорії. Ефективна економіка. 2013. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2410 (дата звернення 24.10.2021). 3. Дикань В.В., Гречана О.І. Методичні підходи до оцінки якості послуг. Соціальна економіка. 2018. Вип. 5. С. 97-106. 4. Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Трехлеб Я.Ю. Роль сервісу у формуванні лояльності клієнтів автозаправних комплексів. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 20. С. 385-388. 5. Власюк В. Є., Олексієвець О. О., Олішкевич К. В. Проблеми формування цінової політики підприємств. Молодий вчений. 2017. № 5. С. 521-524.