Дослідження ринку дріжджових продуктів України і удосконалення діяльності на ньому ПрАТ "Компанія Ензим" на засадах концепції холістичного маркетингу
Автор: Бабенчук Анна Анатоліївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Холістичний маркетинг є новим напрямом у маркетингу, у якому увага підприємства зосереджуються на усіх елементах формування інтегрованої взаємодії компанії з її клієнтами, а також постачальниками та посередниками [1, с. 74, 2, с. 182]. У [3] проаналізовано існуючі підходи науковців до розуміння сутності концепції холістичного маркетингу. У наукових джерелах аналізуються і основні складові даної концепції [4, 5]. Проте часто втілення основних принципів концепції холістичного маркетингу може вступати у протиріччя з певними цілями діяльності підприємства на ринку [6]. Об’єкт дослідження – маркетингова діяльність ПрАТ "Компанія Ензим". Предмет дослідження - теоретико-методичні засади щодо формування діяльності підприємства з використанням концепції холістичного маркетингу. Мета дослідження: дослідження ринку дріжджових продуктів України і розроблення рекомендацій щодо удосконалення діяльності на ньому ПрАТ "Компанія Ензим" на засадах концепції холістичного маркетингу. Результати дослідження. ПрАТ "Компанія Ензим" є великим українським підприємством-виробником, лідером на українському ринку дріжджів та дріжджових продуктів із тривалим досвідом функціонування (майже 100 років). Воно також експортує майже 45% усіх своїх товарів у 23 країни світу. Ціни на дріжджі ПрАТ "Компанія Ензим" є диференційованими за окремими групами покупців, яким дане підприємство забезпечує високий рівень сервісу. У сфері збуту воно використовує багатоканальні маркетингові системи. ПрАТ "Компанія Ензим" проводить активні маркетингові оф-лайн та он-лайн комунікації. Соціальна відповідальність є одним із найважливіших корпоративних принципів даної компанії. Ринок дріжджів Україні є насиченим, знаходиться у стадії зрілості, характеризується посиленням конкуренції, зростанням цін на сировину та зменшенням обсягів виробленої продукції. Основними конкурентами ПрАТ "Компанія Ензим" на ринку дріжджів є ТзОВ "Лесаффр Україна", ТзОВ "Компанія БАЛЕКС". Значні можливості українські виробники дріжджів для збуту своїх товарів мають і за кордоном. Результати опитування існуючих та потенційних кінцевих споживачів дріжджових продуктів свідчать, що 85,1 % респондентів використовують при приготуванні їжі дріжджі. Для 91,2 % респондентів відомими є ТМ "Львівські дріжджі" ПрАТ "Компанія Ензим", які також користуються найбільшим попитом в опитаних. Власний досвід є найважливішим чинником при виборі дріжджів. Цікавляться споживачі і заходами соціальної відповідальності виробників дріжджів, передусім благодійними заходами. Розміщувати інформацію про соціальні заходи виробників дріжджів, на думку опитаних, доцільно, насамперед, у мережі Інтернет – на сайтах виробників, у соціальних мережах, проводячи рекламні акції. Проведений стратегічний аналіз засвідчив, що вдосконалення маркетингової діяльності ПрАТ "Компанія Ензим" на ринку дріжджових продуктів сьогодні доцільне через розширення його товарного асортименту за рахунок нішевих продуктів, орієнтованих на вузький сегмент ринку; оптимізацію цінової політики; відкриття власних невеликих міні-пекарень даної компанії, у яких споживачі можуть отримати рецепти смачного дріжджового тіста; розроблення власного Інтернет-магазину та покращання маркетингових комунікацій. Останні повинні бути спрямованими на формування лояльності організацій-споживачів, інформування кінцевих споживачів про корисність дріжджів, цікаві рецепти випічки з їх використанням, переваги власної випічки над магазинною, активну участь підприємства у міжнародних виставках та ярмарках для пошуку нових клієнтів і розширення географії збуту, підвищення іміджу ПрАТ "Компанія Ензим" через інформування громадськості про реалізовані ним заходи соціально-відповідального бізнесу. На основі використання методу дерева цілей, аналізу ієрархій та побудови матриці з метою попарної оцінки визначення пріоритетності використання заходів PR пріоритетними заходами для ПрАТ "Компанія Ензим" є озеленення дитячих майданчиків та проведення на них флешмобу, проведення турів вихідного дня для персоналу та розміщення фото звітів про цю подію на власних сторінках у соціальних мережах, організація майстер-класів приготування солодкої випіч¬ки та інших страв із дріжджів, розміщення відео-уроків приготування корисної домашньої випічки у соціальних мережах, спонсорування дитячих змагань та розміщення відео звітів на власному сайті. Залучити нових клієнтів ПрАТ "Компанія Ензим" може за рахунок активної участі у виставках. У роботі подано перелік рекомендованих для участі даного підприємства виставок, визначено доцільність підготовки до участі у них, необхідність врахування певних організаційних внесків, вартості виставкової площі та оренди стенду. Перспективним напрямком розвитку виставкової діяльності для ПрАТ "Компанія Ензим" визначено віртуальні виставки, які дозволяють, насамперед, зменшити витрати на організацію участі у виставці та отримати значну кількість відвідувачів за рахунок Інтернет-технологій. Ключові слова: ринок дріжджових продуктів України, маркетингова діяльність, холістичний маркетинг, інтегрований маркетинг, соціально-відповідальний маркетинг, заходи паблік рілейшнз. Перелік використаних літературних джерел. 1. Соловйов І.О. Ко-маркетинг як сучасний етап розвитку концепції маркетингу. Науковий Вісник Херсонського державного університету. Серія "Економічні науки". 2019. Вип. 35. С. 72-76. doi: 10.32999/ksu2307-8030/2019-35-13. 2. Селезньова О.О., Рудінська О.В. Концепція холістично-орієнтованого управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. Бізнес-навігатор. 2018. Вип. 1-1 (44). С. 181–184. 3. Борзаковська Л.В. Концепція холістичного маркетингу: сутність та теоретичне підґрунтя. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 2. С. 85-94. 4. Герасимяк Н.В. Холістичний маркетинг як нова парадигма розвитку маркетингу. Ефективна економіка. 2012. № 7. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1280 (дата звернення 27.10.2021). 5. Федорченко А. В. Концептуальні підходи до управління лояльністю споживчів у системі холістичного маркетингу підприємства. Економіка та підприємництво. 2018. № 41. С. 69–80. 6. Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Мастеляк Л.В. Протиріччя використання концепції холістичного маркетингу в діяльності маркетингових агентств. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 14. С. 386-394.