Дослідження ринку канцелярських товарів України та обґрунтування стратегії розвитку ПрАТ "Львівська фабрика паперово-білових виробів "Бібльос" на ньому
Автор: Букавіна Анастасія Володимирівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Для того, щоб чітко визначати перспективи своєї діяльності підприємство повинно обґрунтовувати стратегії свого подальшого розвитку. Сутність, характерні ознаки та види маркетингових стратегій розвитку компанії відображено у [1-4]. Узагальнення літературних джерел дозволило встановити, що до них належать стратегія стабілізації діяльності, згортання діяльності та зростання (інтенсивного, інтеграційного та диверсифікаційного). У їх реалізації важлива роль належить маркетинговій діяльності підприємства [5, с. 341-378]. Вибір тієї чи іншої стратегії розвитку вимагає аналізу діяльності конкретної компанії з урахуванням її специфіки та факторів її маркетингового середовища [6, с. 25-27]. Об’єкт дослідження – маркетингова діяльність ПрАТ "Львівська фабрика паперово-білових виробів (надалі ПрАТ "ЛФПБВ) "Бібльос" та його стратегії розвитку. Предмет дослідження - теоретико-методичні підходи у сфері обґрунтування стратегій розвитку підприємства на ринку. Мета дослідження: аналіз маркетингової діяльності та стратегій розвитку ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос", середовища, у якому воно функціонує та обґрунтування подальших стратегій розвитку даного підприємства на ринку канцелярських товарів України. Результати дослідження. ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос" – це підприємство, яке виробляє широкий асортимент паперово-білових виробів, що мають різне призначення – ділові щоденники, записні книжки, різні види альбомів, футлярів та папок, планінгів і календарів тощо. У структурі його товарного асортименту найбільша частка сьогодні припадає на товари для офісу, а також дизайн і друкування продукції на замовлення. Організації-споживачі закуповують товари у ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос" з метою їх перепродажу, для власників працівників, чи для інших цілей. Досліджуване підприємство орієнтує свою діяльність передусім на ринок Західної України. хоча його товари продаються і у інших регіонах України. Воно не поставляє свою продукцію на експорт. Проведений аналіз фінансових показників ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос" та маркетингової діяльності свідчить про використання даним підприємством на сучасному етапі стратегії стабілізації, зокрема стратегії захисту ринкової частки, стратегії підтримання виробничого потенціалу та стратегії модифікації товару. Стосовно окремих СГП ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос" використовує різні стратегії розвитку. Останніми роками досліджуване підприємство суттєво зменшило у своєму товарному асортименті частку такої асортиментної групи як товари та приладдя, які призначені для навчання, використовуючи стосовно неї стратегію скорочення. Ринок канцелярських товарів у нашій державі є достатньо насиченим. Проте попит на ньому визначається сезонністю, потребами бізнесу, розвитком сучасних інформаційних технологій. На нього негативно впливають кризові явища в економіці, пандемія короновірусу. На ринку канцелярських товарів України споживачі висувають більш посилені вимоги до якості продукції та її зовнішнього вигляду. Проведений SWOTаналіз свідчить про доцільність використання ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос" стратегії інтенсивного розвитку, зокрема розвитку товару та ринку. На ринку України існує велика кількість підприємств, що пропонують аналогічні товари як і ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос", тому досліджуваному підприємству слід заохочувати своїх постійних споживачів та посередників до співпраці, максимально задовольняючи усі їхні потреби, підвищувати рівень сервісу. ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос" слід також займатися і пошуком нових замовників та посередників, розширювати географію збуту. З метою збільшення доходів підприємства та розширення кількості клієнтів можливою для використання даним підприємством є і стратегія диверсифікаційного розвитку через пропозицію на ринку нових товарів для нових груп споживачів. Як нові товари пропонуються туристичні карти м. Львова та інших міст Заходу України і буклети з інформацією про визначні місця. На підставі проведених розрахунків визначено, що найбільш перспективним сегментом для них для ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос" є сегмент готелів та хостелів. Додаткового вивчення можливостей пропозиції товару вимагає сегмент органів самоврядування. Для налагодження співпраці із цими сегментами досліджуваному підприємству слід насамперед провести презентацію нової продукції. У сучасних умовах для розширення збутової мережі ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос" доцільно залучити також як роздрібних посередників Інтернет-магазини канцтоварів, оскільки у перспективі зростатиме кількість споживачів, які будуть купувати ці товари онлайн. На основі використання багатокритеріального підходу та методу експертних оцінок з урахуванням встановлено, що ПрАТ "ЛФПБВ "Бібльос" доцільно залучати до співпраці передусім такі Інтернет-магазини як "База канц¬товарів" та "Папірус - все для офісу". Ключові слова: ринок канцелярських товарів України, стратегічний маркетинг, стратегія стабілізації, стратегія скорочення, стратегія зростання. Перелік використаних літературних джерел. 1. Гудзь О.І. Стратегія розвитку підприємства: сутність та класифікація. Економіка і суспільство. 2018. Випуск # 18. С. 346-352. doi: 10.32782/2524-0072/2018-18-48. 2. Соколенко В. А., Бондаренко О. М. Сутність та види стратегії розвитку. Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. 2015. № 53 (1162). С. 70-74. 3. Баланович А.М. Теоретико-методичні засади формування стратегій розвитку підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2014. Вип. 8 (2). С. 77-81. 4. Гура О. Л., Бобівський В. А. Стратегія розвитку підприємств в Україні. Економіка та держава. 2020. № 5. С. 175–181. doi: 10.32702/2306-6806.2020.5.175. 5. Куденко Н.В. Стратегічний маркетинг: підручник. Київ, 2012. 523 с. 6. Крикавський Є.В., Третьякова Л.І., Косар Н.С. Стратегічний маркетинг: навч. посібник. Львів, 2013. 256 с.