Дослідження та удосконалення соціально-психологічних методів управління митним підрозділом АТ «Укрзалізниця» Регіональна філія «Львівська залізниця»

Автор: Чущак Андрій Зіновійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління митною діяльністю
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У менеджменті часто використовуються соціально-психологічні методи управління персоналом. Вони базуються на знанні основ соціології та психології, завдяки чому дають ефективно впливати на людей, на їхню працездатність, на їхню мотивацію, і, як наслідок, на успіх компанії. Від психологічного стану працівника залежить багато в чому якість його роботи. Своєю чергою, атмосфера, яка панує у колективі, може впливати на результати його діяльності також. Тому, аналізуючи особливості характеру різних співробітників, їх розподіляють у межах такого підходу за підрозділами, проектними групам тощо. У майбутньому це дає змогу покращити комунікацію всередині колективів та мінімізувати причини виникнення конфліктів. Більше того, соціально-психологічні методи управління можуть допомогти керівнику визначити неформальних лідерів та підтримати їх. Ці методи допомагають розвинути внутрішній потенціал кожного фахівця, спонукати працівників до самостійності та ініціативності, сформувати корпоративну культуру, згуртувати колектив тощо. Через соціально-психологічні механізми керівник може також формувати та зміцнювати свій авторитет. Тим самим, вищезазначене свідчить про актуальність проблеми удосконалення соціально-психологічних методів управління різними підрозділами та підприємством загалом. Об’єкт дослідження – Регіональна філія «Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця». Предмет дослідження – удосконалення соціально-психологічних методів управління митним підрозділом Регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця». Мета дослідження – розроблення заходів щодо удосконалення соціально-психологічних методів управління митним підрозділом Регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця». АТ «Українська залізниця» – національний залізничний перевізник вантажів та пасажирів. Натомість, Регіональна філія «Львівська залізниця» є одним із підрозділів АТ «Укрзалізниця». Загалом таких філій у структурі товариства є 50, серед яких 6 філій мають регіональний характер (крім Львівської залізниці, це також Одеська залізниця, Придніпровська залізниця, Південно-Західна залізниця, Південна залізниця та Донецька залізниця). Львівська залізниця вважається одним із лідерів серед усіх філій товариства на транспортному та логістичному ринку, надаючи надійні та конкурентоспроможні послуги. Регіональна філія була і залишається основним перевізником вантажів та основною транспортною артерією Західного регіону України. Результати аналізування фінансового стану Регіональної філії «Львівська залізниця» засвідчили, що такий стан не є стабільним. Водночас, управлінський персонал філії має на меті покращення фінансових результатів та забезпечення достатності грошових надходжень від основних видів послуг, що надаються компанією. Регіональна філія «Львівська залізниця» є активним учасником зовнішньоекономічної діяльності. Майже 800 км дільниць Львівської залізниці входять до складу міжнародних транспортних коридорів. Вертикаль комерційного (вантажного) господарства залізниці забезпечує організацію перевезень вантажів залізничним транспортом із використанням напіввагонів, критих вагонів, цистерн, контейнерів, платформ та вагонів інших типів. У тому числі це здійснюється і за кордон. За результатами виконання роботи виокремлено проблеми удосконалення соціально-психологічних методів управління митним підрозділом Регіональної філії «Львівська залізниця»: 1. Низький рівень діагностування мотиваційного профілю працівників митного підрозділу Регіональної філії «Львівська залізниця» у контексті удосконалення соціально-психологічних методів управління. 2. Низький рівень залучення служби кадрів, учбових закладів і соціальних питань Регіональної філії «Львівська залізниця» як профільного підрозділу в сферу формування і використання соціально-психологічних методів управління митним підрозділом. У роботі запропоновано заходи з удосконалення соціально-психологічних методів управління митним підрозділом Регіональної філії «Львівська залізниця», а саме: 1. Використання методики діагностики мотиваційного профілю особистості для працівників митного підрозділу Регіональної філії «Львівська залізниця» у контексті удосконалення соціально-психологічних методів управління. 2. Використання моделі HR-компетентностей Ульріха для посилення ролі служби кадрів, учбових закладів і соціальних питань Регіональної філії «Львівська залізниця» як профільного підрозділу з формування і використання соціально-психологічних методів управління. У своїх дослідженнях Ш. Річі та П. Мартін розглядали поняття мотиваційного профілю особистості для визначення індивідуального поєднання найбільш та найменш актуальних для неї потреб. Відповідно, запропонована цими авторами методика дає змогу кількісно оцінити відносну значимість цих потреб і за результатами розрахунків сформувати мотиваційний профіль. У межах рекомендованої методики діагностики мотиваційного профілю особистості для працівників митного підрозділу Регіональної філії «Львівська залізниця» виокремлено дванадцять основних мотиваційних чинників. У підсумку отримується кількісна інформація про мотиваційний профіль працівника митного підрозділу. У профілі відображено рівень кожного з 12 мотиваційних чинників. Зведена інформація при цьому найчастіше подається у формі таблиці чи у формі рисунка, у якому відображено важливість відповідної потреби для працівника та рівень задоволення нею у певний момент часу. Особливу увагу слід звернути саме на ті потреби, про які свідчить значна розбіжність результатів. У роботі встановлено, що для одного працівника митного підрозділу більш важливо, щоб робота надавала можливість особистісного розвитку, для іншого – можливість досягнення високого статусу, третій прагне до різноманітності в роботі тощо. Водночас, профіль (майже ніколи не змінюється, однак постійно змінюється рівень задоволеності людини в тих чи інших потребах. Другою пропозицією для Львівської залізниці є використання моделі HR-компетентностей Ульріха для посилення ролі служби кадрів, учбових закладів і соціальних питань як профільного підрозділу з формування і використання соціально-психологічних методів управління. Згідно досліджень, зазначена модель сьогодні розглядається як певний стандарт функціонування відділу управління персоналом. Запропонована у роботі модель HR-компетентностей Д. Ульріха дає змогу формувати цілі та завдання HR-підрозділу, визначати його оптимальну структуру залежно від виду бізнесу, описувати ролі працівників відділу управління персоналом, розмежовувати зони їхньої відповідальності, визначати сильні та слабкі місця у розрізі компетентностей тощо. Ця модель розрізняє чотири сфери, які з точки зору цілей (стратегічних й оперативних) та процесів (технічних і персоналоорієнтованих) охоплюють діяльність HR-підрозділу компанії: стратегічне управління людськими ресурсами, управління трансформацією та змінами, управління інфраструктурою компанії, управління внеском працівників. Ключові слова – метод управління, митний підрозділ, мотиваційний профіль, соціально-психологічний метод, HR-модель Ульріха.