Бухгалтерський облік, аналіз та аудит реалізації товарів на ПрАТ “Компанія Ензим”
Автор: Пришляк Софія Михайлівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Облік і оподаткування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Пришляк С.М., Гик В.В. Бухгалтерський облік, аналіз та аудит реалізації товарів на Приватному акціонерному товаристві «Компанія Ензим». Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Розширена анотація. Процес реалізації – завершальний процес кругообігу засобів підприємства і включає сукупність операцій, пов’язаних із збутом продукції. Завдяки реалізації підприємство одержує кошти за рахунок яких покриває свої виробничі витрати, здійснює розрахунки по зобов’язаннях, створює резервний капітал, здійснює розширене відтворення. Тому, кожен товаровиробник повинен виробляти таку продукцію, щоб вона була якісною, користувалась попитом на ринку, а виручені кошти в результаті її реалізації не тільки покривали витрати але й забезпечували одержання додаткових коштів (прибутку) [1, с. 91]. Об’єкт дослідження – бухгалтерський облік, аналіз та аудит реалізації товарів. Предметом дослідження є організація і методика обліку, аналізу та аудиту на Приватному акціонерному товаристві «Компанія Ензим». Метою даної магістерської роботи є узагальнення теоретичних, правових, нормативних, методичних та практичних аспектів ведення обліку, аналізу та аудиту реалізації товарів на підприємстві, а також розробка рекомендацій щодо удосконалення методики обліку та аудиту реалізації товарів підприємства в сучасних економічних умовах в Україні. Результати дослідження. У даній роботі представлено економічний зміст, класифікація та відображення в бухгалтерському обліку, а також розкрито організацію і методичні підходи аналізу товарів на підприємстві та теоретичні основи внутрішнього аудиту отримання, руху і списання товарів. Описано результати господарської діяльності ПрАТ «Компанія Ензим», його облікову політику та здійснено аналіз реалізації товарів. Визначено основні питання організації ведення бухгалтерського обліку ПрАТ «Компанія Ензим», описано основні етапи процесу та розкрито суть організації та методики внутрішнього аудиту. Наведено форми податкової, фінансової та статистичної звітності, де узагальнюється інформація щодо реалізації товарів. Запропоновано методи удосконалення обліку та аудиту реалізації товарів на ПрАТ «Компанія Ензим». Теоретичну основу дослідження питання обліку товарів господарської діяльності склали закони України, Інструкції та Положення з бухгалтерського обліку, наукові праці представників різних шкіл економіки та класиків економічних наук. Аналізуючи динаміку основних економічних показників ПрАТ «Компанії Ензим» з 2018 по 2020 роки, ми бачимо зниження чистого доходу від реалізації продукції у 2019 році на 18 402 тис. грн., а у звітному році відбувся зріст на 129 277 тис. грн. або майже на 18,5% від попереднього року. Коефіцієнт автономії також зазнає спаду у 2018 – 2020 рр., у звітному році показник становить – 0,53, це означає, що Компанія здатна профінансувати 53% активів за рахунок власного капіталу. Чистий прибуток зменшився у 2019 році на 87%, що становить 48 085 тис. грн., але вже у 2020 році зазнав суттєвий зріст і становив – 118 257 тис. грн. Метою аналізу виробництва та реалізації продукції на виробничому підприємстві є знаходження шляхів збільшення обсягів виробництва та реалізації продукції порівняно з конкурентами, розширення частки ринку при максимальному використанні виробничих потужностей і, як результат, збільшення прибутку підприємства [2, с. 402]. Динаміка ефективності споживання товарів ПрАТ «Компанія Ензим» за 2016-2020 рр. показав, що у 2020 році показник зазнав зниження на 0,74 і становив у звітному році – 4,34. Коефіцієнт закріплення за аналізовані роки зазнавав і спад і зріст. З 2016 по 2018 рік показник знизився на 0,03, але за наступні роки зазнав підняття на 0,04, і у звітному році становить – 0,23. Основою для прийняття управлінських рішень та подальших дій щодо їх реалізації є інформація, головним носієм якої являються документи [3, с. 92]. Необхідними докуметами для проведення операцій з реалізації товарів на ПрАТ «Компанія Ензим» є видатковий ордер (розпорядження на відпуск товарів надається працівникам складу для відбирання товарів), довіреність, видаткова накладна (оформлення відпуску товарів зі складу) та товарно-транспортна накладна. Для відображення операцій обліку реалізації товарів Приватне акціонерне товариство «Компанія Ензим» використовує такі основні рахунки, як: 28 «Товари», 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками», 70 « Доходи від реалізації», 90 «Собівартість реалізації» та ін. З податкової звітності інформацію про товари має декларація з податку на прибуток та декларація з податку на додану вартість. У фінансовій звітності відображається у декількох формах, а саме: форма №1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан»), форма №2 «Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід)», форма №3 «Звіт про рух грошових коштів (за прямим методом)», форма №5 «Примітки до річної фінансової звітності». Статистична звітність включає Форма №1-підприємництво «Структурне обстеження підприємства». Для удосконалення методики обліку та аудиту реалізації товарів на ПрАТ «Компанія Ензим» впроваджується з кінця 2020 року електронний документообіг. Також рекомендується відкрити додаткові субрахунки до рахунку 702 «Дохід від реалізації товарів» та до рахунку 704 «Вирахування з доходу». Для покращення аудиту при подальшому розширені асортименту продажу товарів на ПрАТ «Компанія Ензим» створити окремий аудиторський відділ. Ключові слова: облік, аналіз, аудит, реалізація товарів. Перелік використаних літературних джерел. 1. Бухгалтерський облік : підруч. / Р. Ф. Бруханський. – Тернопіль : ТНЕУ, 2016. – 480 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream2016.pdf 2. Кулик А. В. Теорія економічного аналізу: навч. Посіб. / А. В. Кулик. – К.: ДП «Вид. дім «Персонал», 2018. – 452 с. – Бібліогр.: с. 444-451. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/teoria_ekon_ analizu_2018.pdf\ 3. Організація документообігу на підприємстві та шляхи його удосконалення // Пилипчук І.В., Лук’янов П.О. 2020 С. 92-95 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.khntusg.com.ua/bitstream/123456789/13632/1/34.pdf