Формування системи антикризового управління філії ТОВ "Нестле Україна" "Нестле Бізнес Сервіс в Європі"
Автор: Ромашко Олена Юріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Поняття «криза» – одне з найбільш складних, яке має багато змістових відтінків інтерпретацій та сутнісних характеристик. Даний термін походить від грецького «krisis» – різкий перелом, тяжкий перехідний стан, крайня точка падіння, гостра нестача, невідповідність [1, с. 287]. В умовах мінливого ринкового середовища одним із головних завдань, які постають перед керівниками підприємств, є своєчасна реакція на динамічні виклики та впровадження змін в діяльності організації та веденні бізнесу [6, с. 43]. В сучасній літературі поняттям «криза на підприємстві» характеризують різні проблемні фактори в діяльності підприємства від простих перешкод у функціонуванні підприємства через організаційні негаразди до повного знищення підприємства. Антикризове управління направлене на попередження кризи, тому сучасний менеджер повинен мати уявлення про причини, що можуть спричинити кризу на підприємстві та обставини, що можуть бути загрозливими для його функціонування. Переважна більшість банкрутств пов’язана саме з незадовільним керівництвом. Тому в умовах ринку керівник повинен не тільки вміти діяти в несприятливих умовах та використовувати фінансові та організаційні інструменти, спрямовані на подолання кризового стану на підприємстві, а й заздалегідь вживати заходів, що мають на меті запобігання кризам [2, с. 582]. Антикризовий менеджмент – це тип управління, зорієнтований на досягнення таких цілей: запобігання (пом’якшення) впливу на підприємство руйнівних кризових явищ; створення та підтримки діяльності підприємства в режимі виживання в тих випадках, коли криза все ж таки виникла; стабілізації та виведення підприємства з кризи за допомогою програм фінансового оздоровлення, реструктуризації, підвищення конкурентоспроможності тощо або, коли нормалізація діяльності підприємства неможлива, – санації за рішенням суду (як визначення та збереження хоча б окремих «здорових» частин підприємства), ліквідації підприємства з найменшими втратами. В. Я. Карковська, Р. М. Хомин, М. М. Якимець, Н. Ю. Судомир у віснику Національного університету “Львівська політехніка” зазначають, що підприємство прийнято розглядати як організаційну систему, яка, зазвичай, складається з двох традиційних підсистем: виробничої та управлінської з набором відповідних напрямів діяльності – елементів. Також і кризові явища слід розмежовувати на зовнішні та внутрішні, відповідності впливу на діяльність підприємства, однак слід пам’ятати про їхній взаємний вплив. В свою чергу виникнення внутрішніх кризових явищ на підприємстві, в повній мірі, залежить від ефективності його роботи, тому ці кризові явища керівництво може усунути за допомогою відповідних інструментів. Що стосується виникнення зовнішніх кризових явищ, то вони супроводжуються нестабільними умовами господарювання. Визначаючи вплив кризових явищ на той чи інший елемент або напрям діяльності, кінцевою метою залишається виокремлення ключових точок, на які найбільший вплив має криза, для пошуку оптимальних механізмів забезпечення ефективної діяльності підприємств [7]. Антикризова стратегія є одним із найбільш ефективних інструментів антикризового управління. Врахування специфіки кризового явища дозволяє розробити дієву антикризову стратегію та обрати відповідні інструменти [3, с. 147-154]. За результатами вивчення наукових публікацій з проблематики антикризового менеджменту та управління виокремимо 3 етапи антикризового управління персоналом в умовах епідемії: І етап – шок, передбачає сприйняття та розуміння ситуації, що склалась; забезпечення безперервності бізнесу та захист працівників від наслідків кризи; ІІ етап – очікування, що обумовлює необхідність запровадження нової антикризової стратегії управління персоналом та діяльністю під час COVID-19; ІІІ етап – відновлення, що передбачає відновлення всіх основних бізнес процесів на основі антикризової стратегії управління персоналом; оцінювання нанесеного збитку від кризи. Більшість науковців всі фактори, які спричиняють кризу, поділяють на дві групи: чинники зовнішнього середовища, тобто такі, при настанні яких вихід із кризи неможливий, і фактори внутрішнього середовища, на які можна здійснювати управлінський вплив, тобто такі, які дозволяють при правильній реакції на кризову ситуацію, зменшувати тиск на підприємство [4, с. 20]. Ефективне функціонування механізму банкрутства потребує діяльності професійних антикризових управлінців (арбітражних керуючих). Разом з тим менеджери підприємств і компаній також мають бути обізнаними з видами процедур, що застосовуються до боржників, та механізмом банкрутства [5, 365-372]. В магістерській кваліфікаційній роботі розглядається діяльність філії ТОВ «Нестле Україна» «Нестле Бізнес Сервіс в Європі». Забезпечення продовольчої безпеки держави напряму залежить від рівня розвитку харчової промисловості України. Слідування європейським стандартам функціонування галузей харчової промисловості є пріоритетним завданням, яке поставлено перед Україною в умовах глобалізації та інтеграції до Європейського Союзу. Харчова промисловість України – це тисячі великих, середніх і малих підприємств різної форми власності, які виробляють майже 20 % від загального обсягу промислової продукції. Найбільша частина реалізованої продукції – це напої, м’ясні і молочні продукти, тютюнові вироби, хліб і хлібобулочні вироби, жири. На сучасному етапі розвитку склалося важке економічне становище для всього народного господарства України, і особливо для харчової промисловості, оскільки ця галузь дуже залежить від інших галузей – машинобудівної, хімічної, нафтопереробної – і особливо від платоспроможності населення. В першому розділі досліджено підходи щодо трактування сутності поняття «Антикризове управління підприємством», з’ясовано його сутність, визначення, та розглянуто етапи антикризового управління персоналом в умовах епідемії. В другому розділі проведено аналіз ринку харчової промисловості, дано загальну характеристику учаснику цього ринку - філії ТОВ «Нестле Україна» «Нестле Бізнес Сервіс в Європі». Проаналізовано результати фінансової діяльності та оцінено фінансовий стан діяльності підприємства «Нестле» за період 2019-2020 років; В третьому розділі було запропоновано заходи покращення системи анктикризового менеджменту філії ТОВ «Нестле Україна» «Нестле Бізнес Сервіс в Європі», а саме: розробку стратегії з виходу до офісу задля покращення операційної діяльності філії. Адаптуючись до нової дистанційної реальності, було запропановано запровадити робочу модель майбутнього для філії ТОВ «Нестле Україна» «Нестле Бізнес Сервіс в Європі». Модель пояснює, які умови роботи можуть бути запровадженими в філії Львова найближчим часом, якщо ситуація з COVID-19 суттєво не погіршиться. Розрахунок проводився при максимальних затратах, тобто враховуючи те, що абсолютно всі працівники філії оберуть першу робочу модель, а саме роботу з офісу 80% і більше робочого часу протягом одного місяця, а також введення обмежень пов’язаних локдауном. Максимальні витрати на місяць становлять 1 830 000 UAH. Другим проектом стало впровадження стратегії щодо енергетичної безпеки у розрізі антикризового менеджменту філії. Поєднання роботи мережевої сонячної електростанція із застосуванням резервного електропостачання від дизель генератора надає найбільший ефект. Дизель генератор у разі необхідності забезпечує безперервну роботу установи, а мережева сонячна електростанція дає можливість компенсувати затрати та через 6 років отримати прибуток. Ключові слова: антикризове управління, криза, стратегія, комунікаційна система, енергетична безпека, робочі моделі.