Управління надійністю ланцюгів поставок на підприємстві (на прикладі ПрАТ «Галичина»)
Автор: Пастернак Василина Іванівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Логістика
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Пастернак В.І., Довгунь О.С. (керівник). Управління надійністю ланцюгів поставок на підприємстві (на прикладі ПрАТ «Галичина»). – «Львівська політехніка» Національний університет. Львів, 2021. Розширена анотація Зростаючі вимоги й потреби клієнтів, прогресуюча глобалізація і все сильніший тиск з боку ринкових суперників спонукають сучасні підпри-ємства до інтеграції в рамках ланцюгів поставок. Таке рішення дає їм змогу досягати глибшої спеціалізації в результаті поділу завдань між окремими учасниками ланцюга, зменшення операційних витрат, поділу ризику, корисностей та інформації, пов’язаної зі здійснюваними діями, а також інтеграції заходів і результативної кооперації задля більш досконалого обслуговування кінцевого клієнта та здобуття конкурентної переваги. Водночас серйозні зміни внесла в діяльність логістичних компаній та ланцюгів поставок пандемія коронавірусу, порушивши стандартні відносини між постачальниками, виробниками й споживачами. Закриття кордонів між країнами та введення режиму самоізоляції спричинили значне скорочення виробничих потужностей. Отже, відбулась істотна зміна ситуації як на місцевих, так і на глобальних ринках . Окреслені вище тенденції, відповідно, актуалізують тематику магістерського дослідження. Управління логістичними процесами вимагає системного підходу по всьому ланцюгу поставок, а також кожним учасником зокрема. Обслуговуючі виробництва є важливою ланкою функціонування підприємства в цілому, тому вони потребують високої організації, адекватної рівню організації основного виробництва. Удосконалювання техніки й організації обслуговування створює умови для успішної роботи підприємства, якнайшвидшого освоєння нових виробів, застосування прогресивних технологій і досягнення на цій основі високих техніко-економічних показників виробництва. Метою даної магістерської кваліфікаційної роботи полягає в розробленні та поглибленні концептуальних положень управління надійністю ланцюга поставок ПрАТ «Галичина», застосування логістичного підходу при оптимізації логістичних процесів ланцюга поставок для забезпечення надійності ланцюгів поставок та формуванні практичних рекомендацій щодо прийняття управлінських рішень, які пов’язані з надійністю ланцюгів поставок. Досягнення мети передбачає формування та вирішення наступних наукових і практичних задач: – визначити сутність, причини та наслідки невизначеності в ланцюгах поставок підприємства; – дослідити критерій безпеки та методологію комплексної безпеки ланцюгів поставок; – провести ідентифікацію ризиків втрати надійності ланцюга поставок для їх подальшого аналізу та визначення їхнього впливу на ланцюг поставок; – розробити концептуальні положення управління логістичними процесами для забезпечення надійності ланцюгів поставок; – запропонувати економічно-обґрунтовані управлінські рішення, щодо забезпечення надійності ланцюга поставок; – розробити проект зміни постачальника для забезпечення надійності ланцюга поставок після зміни стандарту; – провести розрахунок ефективності запропонованих заходів для досліджуваного підприємства. Об’єкт дослідження – надійність ланцюгів поставок ПрАТ «Галичина» - виробника молочної продукції. Предмет дослідження – теоретичні, науково-методичні, практичні аспекти аналізу, оцінювання та забезпечення надійності ланцюгів поставок підприємства. Оскільки сьогодні на перший план виходять основоположні принципи комерційної логістики, що передбачають пріоритетність споживача та якості на всіх етапах ланцюга поставок продукції, то серед науковців та представників бізнесу багато праць та рекомендацій присвячено даній тематиці зокрема: - поліпшення сервісу, збільшення швидкості поставки, професіоналізація логістичних послуг стають необхідними чинниками, які допоможуть подолати стагнацію бізнесу. Подолати спад на ринку логістичних послуг та залишитися конку¬рентоспроможними зможуть лише ті компанії, що спроможуться вибудувати політику зменшення постійних і змінних витрат з найменшими втра¬тами для бізнесу [1]. - у результаті досліджень науковців визначено особливості впровадження технологій, залучених до Індустрії 4.0, у ланцюгу поставок, зокрема склад, транспортна логістика, функції закупівель та виконання замовлень. Доведено, що сфери, на які найбільше вплине Індустрії 4.0, – це виконання замовлень і транспортна логістика. Щодо виконання замовлення, 53,84% впливу технології становитимуть можливості. Тоді як нагадування можуть бути можливостями або загрозами, залежно від контексту впровадження [2]. - За останні роки бізнес-середовище зазнало суттєвих змін: значно скоротилася тривалість виробництва, скоротився життєвий цикл продукції, зросла різноманітність і складність продукції, масове виробництво витісняється масовою адаптацією продуктів і послуг. Особливо відчутні зміни в сферах, де вирішальне значення мають інформаційні технології, швидкий потік інформації та нові форми взаємодії з клієнтами. У цьому контексті глобальною тенденцією розвитку світової індустрії є її рух до рівня «Індустрія 4.0» та проникнення інформаційних технологій у всі сфери та аспекти людської діяльності [3]. - Зараз, в епоху глобалізації бізнесу, інтеграції та інтернаціоналізації, динамічного та активного розвитку інформаційних технологій, прагнення компаній бути більш гнучкими та еластичними у реагуванні на швидкі зміни середовища, на які вони не можуть вплинути, є однією з основних тенденцій. Велику увагу компанії приділяють пошуку нових форм, шляхів і концепцій функціонування, які б відповідали поточним і майбутнім запитам, зокрема, у сфері задоволення очікувань споживачів, створюючи таким чином конкурентну перевагу. Деяким компаніям, тим більше малим і середнім сімейним підприємствам, важко конкурувати на ринку. Тому виникає потреба у співпраці компаній (які представляють різні види бізнесу та сфери діяльності: виробники, страхові компанії, дистриб’ютори, банки, логістичні оператори, рекламні, торгові та інші компанії) у межах мереж та ланцюгів поставок. Така потреба зумовлена необхідністю швидко реагувати на зміну попиту та вимог замовника, надавати комплексне обслуговування споживачів тощо [4]. Тривале технологічне відставання логістичного сектору в Україна в умовах цифровізації є наслідком відсутність державної політики розвитку екосистеми, а дієвий механізм розумної спеціалізації регіонів і державно-приватне партнерство для підтримки новаторів, низька якість інституційного середовища, зокрема, спеціалізовані установи з управління економікою, аграрним сектором, наука та освіта. Ці сектори відокремлені з точки зору як поточні, так і стратегічні цілі розвитку та їх ресурсів [5]. Ключові слова: логістика, логістичні процеси, ланцюг поставок, надійність, гнучкість, швидкопсувні товари. 1. Гірна О. Б. (2020) Логістика і ланцюг поставок: виклики пандемії COVID-19. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 55-1. С. 87-93. https://doi.org/10.32843/bses.55-14 2. Grygorak M., Trushkina N. (2020) Introduction of purchase management information systems and partnership relations with suppliers. Contemporary Issues of Digital Economy and Society: monograph / Edited by T. Nestorenko, Mikos Katowice: Publishing House of Katowice School of Technology, 2020. P. 206-213. 3. Krykavskyy Ye., Pokhylchenko O., Hayvanovych N. (2019) Digitalization of Supply Chains: New Paradigm. Contemporary Issues in Economy, 103-112. DOI: 10.24136/eep.proc.2019.4 (eBook). URL: http://economic-research.pl/Books/index.php/eep/catalog/view/55/57/86-2 4. Krykavskyy Ye., Hayvanovych N. (2019) Competitiveness of Family SMEs in the Supply Chain. Journal of Intercultural Management, Vol 11 (1), 81–104. DOI: https://doi.org/10.2478/joim-2019-0004 5. Mnykh Olga, Kostiuk Olha, Dalyk Volodymyr, Zaitseva Anna. (2020) Digitalization of Economy and Assessment of Opportunities and Implementation. International Journal of Advanced Science and Technology Vol. 29, No. 8s, 2470-2476. URL: http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/14747/7513