Обґрунтування інноваційних напрямів підвищення конкурентоспроможності ТОВ "ІТ-Інтегратор"
Автор: Качмарик Ірина Михайлівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: З розвитком ринкових відносин відбувається становлення і формування конкурентного середовища в національній економіці. Підвищення жорсткості методів та форм проявлення конкуренції, прискорення темпів змін параметрів ринку викликали об’єктивну необхідність розроблення та втілення на українських підприємствах принципово нових підходів до управління конкурентоспроможністю продукції або послуг і формування конкурентної стратегії підприємства. Підвищення управління конкурентоспроможністю підприємства спрямо-ване на зростання конкурентоспроможності, закріплення конкурентних переваг та збільшення ринкової частки ринку. Метою управління конкурентоспроможністю підприємства є забезпечення умов його успішного функціонування в конкурентному середовищі та створення конкурентних переваг стосовно інших підприємств певної галузі усередині країни та за її межами за будь-яких економічних, політичних, соціальних та інших змін у його зовнішньому середовищі. Проте свої особливості в контексті управління конкурентоспроможністю має ІТ – сектор. Конкурентоспроможність — це складний процес розробки та реалізації управлінських впливів, заснованих на використанні об’єктивних економічних законів, щодо формування та регулювання витрат підприємства відповідно до його стратегічних та поточних цілей [3]. На меті управління конкурентоспроможністю підприємства має бути забезпечення стабільного функціонування підприємства за будь-яких політичних, економічних чи соціальних змін у зовнішньому середовищі. Проблема конкурентоспроможності – складна і багатопланова. Найбільш істотний вклад в її розвиток внесли американські та західноєвропейські наукові центри, зокрема науково-дослідні групи М. Портера, І. Ансоффа. Проблема розвитку конкуренції та підвищення конкурентоспроможності підприємства набула глибокого та всебічного вивчення в працях зарубіжних та вітчизняних науковців: які досліджували процеси управління конкурентоспроможністю підприємств, удо-сконалювали методологічні підходи оцінювання рівня їх конкурентоспроможності, формували наукові погляди ефективного стратегічного управління організаціями, визначали теоретичні та методологічні аспекти стратегічного розвитку підприємств. У наукових публікаціях низки вітчизняних учених і практиків доцільно відзначити роботи науковців Й.М. Петровича та Н.С. Лущак, які зазначають: «конкурентний потенціал підприємства, як економічна категорія, надає порівняльну характеристику та відображає рівень переваги результативних показників оцінки стану системи його ресурсів і можливостей відносно аналогічних показників конкурентних підприємств на ринку за певний проміжок часу». Крім того, поняття конкурентного потенціалу підприємства враховує взаємодії всіх складових елементів потенціалу, реально оцінює позиції підприємства на ринку, ринкову частку, можливості стосовно просування продукції, ефективність її збуту. Колектив авторів Копець Г.Р., Рачинська Г.В., Дзюбіна К.О. стверджують, що саме нові знання, нові технології на сучасному етапі стають основою конкурентоспроможності України на міжнародному ринку, важливою передумовою прискореного розвитку, інтенсивної реалізації соціально-економічних аспектів цього зростання. Незважаючи на значний науковий доробок з даної проблематики залишається актуальним дослідження питань підвищення конкурентоспроможності підприємств в контексті їх стратегічного розвитку, оскільки загострення конкурентної боротьби на сучасному етапі розвитку національної економіки знижує конкурентні переваги вітчизняних ІТ-компаній та перешкоджає досягненню їх стійких ринкових позицій. Об’єктом дослідження виступає – процес управління конкурентоспроможністю ТОВ «ІТ-Інтегратор». Предмет дослідження є теоретичні та прикладні розроблення інноваційних напрямів підвищення конкурентоспроможності ІТ-компанії. Мета дослідження – розвиток теоретичних аспектів управління конкурентоспроможністю послуг та розроблення практичних рекомендацій для підвищення конкурентоспроможністі ТОВ «ІТ-Інтегратор». У першому розділі роботи розкрито теоретико-методичні основи формування інноваційних напрямів підвищення конкурентоспроможністі підприємства. У другому розділі проведено дослідження та аналізування сучасного стану та тенденцій розвитку ІТ-ринку. Проведено аналізування діяльності ТОВ «ІТ-Інтегратор». Описано діючу систему управління конкурентоспроможністю ТОВ «ІТ-Інтегратор», визначено індекс його конкурентоспроможності методом розрахунку інтегрального показника та виокремлено показники, за якими компанія поступається пріоритетному конкурентові. У третьому розділі розроблено інноваційні напрями підвищення конкурентоспроможності ТОВ «ІТ-Інтегрвтор» та економічно обґрунтовано доцільність реалізації запропонованих заходів у практичну діяльність ТОВ «ІТ-Інтегратор» для підвищення рівня її конкурентоспроможності на ринку ІТ-послуг. Ключові слова: конкурентоспроможність, ІТ-компанія, управління конкурентоспроможністю, інноваційні напрями конкурентоспроможності. Перелік використаних літературних джерел. 1. Кузьмін О.Є. (2011). Методи аналізування конкурентоспроможності підприємств / О.Є. Кузьмін., Л.І. Чернобай, О.П. Романенко // Науковий вісник НЛТУ України. –– Випуск 21.10. С. 159-166 2. Савицька О. М. (2017). Вплив міжнародних інтеграційних процесів на підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств / О. М. Савицька, С. О. Пермінова, Я. В. Омельченко // Матеріали VIІ Міжнародної наукової конференції «Актуальні питання забезпечення стійкого розвитку національного господарства», 24-25 листопада 2017. – Кременчук : Пресс-Лайн, – С. 99-101. 3. Литовченко О.Ю. (2011). Удосконалення процесу управління витратами підприємств за допомогою інструментів структур но-функціонального моделювання / О.Ю. Литовченко // Вісник економіки транспорту і промисловості. № 36. С. 162–165. 4. Портер, М. (1993). Международная конкуренция; пер. с англ. [Текст]; под ред. В.Д. Щетинина. – М.: Международные отношения. 896 с. 5. Чирва О.Г. (2018). Стратегічні напрями підвищення рівня конкурентоспроможності підприємств / О.Г. Чирва, О.А. Бовкун // Економічні горизонти. No3(6). C.43–54.DOI: 10.31499/2616-5236.3(6).2018.156315.