Роль програм обміну у професійному розвитку викладача закладу вищої освіти (на прикладі Національного університету «Львівська політехніка»)

Автор: Борова Вікторія Юріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління навчальним закладом
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Будінькевич М.Ю. Шевчук Г.Й.(науковий керівник) Особливості управлінської діяльності керівника спеціального закладу освіти. Робота (рукопис) на здобуття кваліфікаційного рівня магістра за спеціальністю 073 «Менеджмент» спеціалізації «Управління навчальним закладом», Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Робота складається з вступу, 3-х розділів, висновків, списку літератури з 60 найменувань і 3 додатків. Обсяг роботи – 92 сторінки (з них 80 основного тексту), 7 рисунків, 7 таблиць. Глобалізація, яка відбувається на даному етапі розвитку всього українського суспільства в загальному, та освіти зокрема, вимагає сучасних принципів та підходів управлінням освітніми закладами. На думку фахівця в галузі управління Пітера Друкера: «Управління – це особливий вид діяльності, який перетворює неорганізований натовп в ефективну, цілеспрямовану і продуктивну групу» [6]. Педагогічний процес неможливий без такого компоненту, як управління, який включає аналіз та оцінку діяльності суб’єктів навчально-виховної роботи, планування, вироблення та прийняття рішення, облік та контроль, координацію діяльності, організаційне, кадрове та матеріально-технічне забезпечення професійну підготовку та виховання [5]. Враховуючи те, що однією із запорук успішного розвитку навчального закладу є взаємодія його керівника з громадськістю, в сучасне законодавство та освіту внесено багато змін. Одними з таких було започаткування спеціальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Протягом багатьох років в Україні більша частина дитини зі спеціальними потребами навчалась у спеціалізованих закладах [3]. Практика функціонування спеціалізованих установ в Україні говорить про досягнення, що мають дані освітні осередки. До них відносяться: розвиток у спеціалізованих навчальних установах необхідної матеріальної основи, надання певної кваліфікованої допомоги з метою забезпечення корекційної підтримки, систему професійно - трудової підготовки. Початковим етапом спеціального навчання для дітей особливостями психофізичного розвитку є спеціальні дошкільні навчальні заклади, заклади компенсуючого типу, спеціальні групи при дошкільних закладах комбінованого типу [4]. У спеціалізованих закладах діти з особливими потребами отримують освіту, що орієнтована на набуття знань відповідно до основ наук, удосконалення індивідуальних властивостей, корекцію порушень та подальшу соціалізацію. Корекційні навчання гарантують як коригування порушень психофізичного розвитку, але й вплив на людину в повному плані з метою реалізації позитивних результатів у навчанні, вихованні та інтеграції у соціумі. Таким чином серед основних завдань спеціального освітнього закладу можемо виокремити : створення умов для здобуття освіти; забезпечення системного психолого-педагогічного супроводу; надання психолого-педагогічних та корекційно-розвитковивальної допомоги; організація освітнього процесу, що ґрунтується на загальнолюдських цінностях; надання консультацій батькам та інші. Основним правилом формування спеціальної освіти є в тому, що всі без винятку діти повинні навчатися разом згідно складності свого порушення, відношення до тієї чи іншої нозології, та особливостей психофізичного розвитку. Спеціальні навчальні заклади повинні брати до уваги різні необхідності своїх підопічних, узгоджувати різні видів навчання і темпів викладання, але також надання якісних освітніх послуг з метою вивчення певних навчальних дисциплін, запровадження координаційних дій, дослідження стратегії навчання, застосування ресурсів та партнерських взаємозв’язків із власними громадами [7]. Отже, з усього вище сказаного можемо зробити висновок, що основним завданням керівника є вибір правильної тактики допомоги, здійснювати й моделювати свої дії таким чином, щоб максимально наблизити дитину з особливими освітніми потребами до визначеної мети; допомогти педагогам сформувати в неї навички й уміння для облаштування свого побуту, підготувати до максимально можливого незалежного життя; налагодити тісну співпрацю з батьками, адже саме вони є першими та головними вчителями дитини [8]; створити позитивну атмосферу в оточенні дитини, адже якщо у навчальному закладі панує доброзичлива, невимушена атмосфера та підтримують дітей, це підвищує ефективність навчання та підтримувати контакт з громадськими об’єднаннями, які є рушійною силою розвитку спеціальної освіти. На основі аналізу результатів проведених досліджень виокремлено критерії, які впливають на управлінську діяльність керівників закладів для дітей з особливими освітніми потребами. Ключові слова: менеджмент, управління, педагогічний менеджмент, спеціальна освіта. Мета дослідження: проаналізувати управлінську діяльність керівника спеціального дошкільного навчального закладу. Для досягнення поставленої мети визначено наступні завдання: 1. Здійснити системний теоретико-методологічний та емпіричний аналіз проблеми керівництва спеціальним навчальним закладом. 2. Розробити систему діагностики та методику проведення дослідження спрямовану на визначення домінуючих складових в управлінні спеціальним закладом освіти. 3. Дослідити актуальний стан розвитку спеціальної освіти в Україні. Об’єктом дослідження є управління спеціальним навчальним закладом. Предмет дослідження - організація управлінської діяльності керівника спеціального навчального закладу. Методи дослідження є наступними: узагальнення, аналіз, експериментальний метод, анкетування, спостереження. Список літератури: 1. Борщевська Л. B. На допомогу батькам, що мають дітей з особливими потребами /Борщевська Л. B., Зіброва A. B., Іванова І. Б. [та ін.]. – Київ : Укр. ін-т соц. дослідж., 1999. – 79 с 2. Горохівська Т.М. Професійно-педагогічна компетентність викладача вищої школи як чинник професійного розвитку / Т.М. Горохівська // Науково-педагогічний журнал ”Обрій”, 2016 – № 2 (43). – С.64-69. 3. Іноземцева С. Спеціальна освіта на сучасному етапі розвитку суспільства / С. В. Іноземцева // Vzdelavanie a spolocnost. Medzinarodny nekonferencny zbornik. – Presov. – Вип. 1. – 2016. – 273 с. 4. Колупаєва А. А., Савчук Л. О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Видання доповнене та перероблене: наук.-метод. посіб. – К. : Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 274 с. – (Серія «Інклюзивна освіта»). 5. Мармаза О.І. Менеджмент освітньої організації / О. І. Мармаза. – Х.: ТОВ «Щедра садиба», 2017. – 126 с. 6. Мартинець Л. А. М Управлінська діяльність керівника навчального закладу : [навч. посібн.] / Л. А. Мартинець. – Вінниця, 2018. – 196 с. 7. Мескон М.Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: Пер. с англ. – М.: Дело, 1997. – 704 с. 8. Шевчук Г.Й. Готовність до інноваційної професійної діяльності – необхідна якість педагога. Тези V Міжнародної науково-практичної конференції, Львів. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011.- С.350 – 351.