Ерготерапія у роботі з особами із розладами спектру аутизму
Автор: Викрикач Максим Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціальна робота
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Викрикач М.М., Герасим Г.З. (керівник). Ерготерапія у роботі з особами із розладами спектру аутизму. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Актуальність вибору теми обумовлена передусім тим, що в спеціальній літературі недостатньо висвітлена тема допомоги дітям з порушенням обробки та інтеграції сенсорних сигналів. Обробка сенсорної інформації – спосіб і процес виявлення, передавання, розпізнавання й аналізу відчуттів у центральній нервовій системі, а також інтеграції, яка об’єднує кінцеву обробку сенсорних стимулів і їх усвідомлення. Виражається сенсорне перевантаження по-різному. Часто виглядає як неврівноваженість, дратівливість, надмірна активність, коли дитину неможливо зупинити, коли вона «не чує», коли сильно вередує, кричить, влаштовує те, що дорослі називають «істерикою», коли її неможливо вкласти спати, коли вона після дуже активної поведінки падає і засинає (чи «відключається» ще раніше, прямо у торговельно-розважальному центрі, наприклад). Дитину може буквально нудити або їй може бути просто «погано». Або вона може почати уникати контакту – і емоційного, і фізичного, замикатися у собі, ставати млявою тощо (Кислинг Улла, 2017). Отже, сенсорна інтеграція – це здатність людини організовувати відчуття, випробувані організмом, для здійснення рухів, навчання та нормальної поведінки. Одним із найбільш поширених методів сенсорної інтеграції є підхід Джин Айрес (Айрес Э.Джин, 2009). Джин Айрес – ерготерапевт, вона розробила спосіб корекції порушень інтерпретації відчуттів, які приводять до моторної недостатності та (як слід) труднощам в освоєнні навчальних навиків. Її метод виявився дуже ефективним, а інші техніки цілком узгоджуються з тим, яким чином коригуються порушення в підході сенсомоторної інтеграції. Отож, сенсомоторна інтеграція являє собою комплексний метод, з опорою на формування та смисл дії. Мета дослідження: виявити взаємозв’язок між сенсорною інтеграцією та ерготерапією для осіб з РСА. Об’єкт дослідження: ерготерапія, як засіб організації спорту для людей з з РСА. Предмет дослідження: особливості впровадження сенсорної інтеграції у роботі ерготерапевта з людьми з розладами спектру аутизму. Результати дослідження. Отже, представлені вище методи дослідження дозволили виявити та визначати вплив сенсорної обробки інформації у осіб з РСА на оволодівання власним тілом, координація рука-око, визначити чутливість рук під час тренувань. Ми також прийшли до висновку, що результат на формування навичок з скелелазіння осіб з РСА тісно пов’язаний із порушенням та розвитком їхньої сенсорної системи. Без володіння знань з сенсорної системи впливає на організацію та врахування потреб конкретної особи. Важливо також відзначити що на основі аналізу наукових джерел виявлено, що досвід закордонний говорить про те, що саме ерготерапевт і є тим фахівцем обізнаним у сенсорній інтеграції і безпосередньо він визначає порушень систем та укладає план із тренувань обов’язково враховуючи заняття на розвиток сенсорної системи чи її компенсацію. Ключові слова: ерготерапія, сенсорна інтеграція, розлади спектру аутизму, сенсорна обробка інформації, скелелазіння. Перелік використаних літературних джерел Айрес Э.Джин (2009). Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития [пер. с англ. Юлии Даре]. М. Теренвиф.272 с. Кислинг Улла (2017). Сенсорная интеграция в диалоге. Понять ребенка, распознать проблему, помочь обрести равновесие; [пер. с англ. Шарр Ксения].- М. Теревинф. 7-е издание, 240 с. Окупационная терапия для детей с ограниченными возможностями (2002). Методические рекомендации. Москва. 2002. 50 с. American Occupational Therapy Association (2008). Occupational therapy practice framework: Domain and process (2nd ed). American Journal of Occupational Therapy. 62. 625-683. Shmonin A.A. (2016). Ergoterapiya v reabilitatsyi nevrologicheskikh patsientov [Ergotherapy in the rehabilitation of neurological patients]. Consilium Medicum. 2: 59-60