Подолання бар’єрів на шляху формування інклюзивного освітнього середовища в закладах вищої освіти

Автор: Кузів Катерина Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціальна робота
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Кузів К. І., Клос Л. Є. (керівник). Подолання бар’єрів на шляху форму-вання інклюзивного освітнього середовища в закладах вищої освіти. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Інклюзивне освітнє середовище – це середовище, де всі учні незалежно від своїх освітніх потреб здатні навчатися ефективніше, підвищувати свою соціальну компетентність, вдосконалювати комунікативні навички, а також відчувати себе частиною спільноти. Діяльність університету повинна бути спрямована на забезпечення можливостей для здобуття вищої освіти всіма бажаючими, зокрема, й студентам з особливими освітніми потребами, завдяки упровадження новітніх освітніх технологій. Інклюзивне освітнє середовище визначається як спеціальне середовище, спрямоване на подолання різного роду бар’єрів і забезпечення сприятливих умов для реалізації права на навчання і всебічний розвиток учнів, студентів з різним станом здоров’я та освітніми потребами. Створення інклюзивного середовища спрямоване на гармонійне поєднання психолого-педагогічних умов, технічних засобів і ресурсів закладу освіти для організації освітнього процесу з особами, які мають особливі освітні потреби. Організація інклюзивного освітнього середовища в закладах вищої освіти сприятиме появі експериментальних закладів вищої інклюзивної освіти; підвищенню кваліфікації педагогічних працівників з організації інклюзивного навчання студентів з особливими потребами; підвищенню толерантності суспільства до осіб з особливими потребами; розширенню можливостей професійної орієнтації та працевлаштування молоді з особливими потребами. Об’єктом дослідження є процес впровадження інклюзивної освіти в за-кладах вищої освіти. Предметом дослідження є бар’єри і можливості їх подолання на шляху формування інклюзивного освітнього середовища в закладі вищої освіти. Мета дослідження: на основі аналізу наукових праць і доступної бази даних щодо інклюзивної освіти в закладах вищої освіти з’ясувати шляхи подолання бар’єрів у процесі залучення студентів з особливими освітніми потребами в інклюзивне освітнє середовище ЗВО. Основні отримані результати. Є багато студентів, які мають особливі освітні потреби, ці потреби вирішуються за допомогою інклюзивної освіти. Отже, під час нашого дослідження ми дізнались, які саме бар’єри існують на шляху студентів з особливими освітніми потребами до навчання у закладі вищої освіти. Ці перешкоди можуть мати різноманітні форми. Вони можуть бути фізичними, технологічними, системними, фінансовими, комунікативними, міжособистісними, політичними, тощо. Для подолання бар’єрів на шляху формування інклюзивного освітнього середовища в закладах вищої освіти потрібно виконувати такі завдання: • Зменшити чи усунути фізичні бар’єри (доступ до приміщень університету); • Сприяти академічному успіхові (соціальний супровід) осіб, які мають особливі фізичні, сенсорні, психологічні потреби, труднощі у навчанні; • Забезпечити рівні умови для всіх студентів через впровадження необхідних пристосувань та модифікацій виходячи із індивідуальних потреб та певних функціональних відмінностей, у навчальних і позанавчальних заходах; • Запровадити практику активної участі студента з особливими освітніми потребами у плануванні індивідуального супроводу впродовж усього процесу навчання в університеті . Ключові слова: інклюзивна освіта, бар’єри на шляху до інклюзивного середовища, студенти з особливими освітніми потребами. Перелік використаних літературних джерел: 1. Амірбеков, Г.(2019) Від інклюзивної освіти до толерантного суспільства. Професійно-технічна освіта : наук.-метод. журнал. – 2019, 26-29. 2. Бамбуза, А. Досвід відносин у соціумі : адаптація дітей з особливими освітніми потребами в класних колективах загальноосвітніх шкіл.(2018) Програма занять / А. Бамбуза, О. Давиденко :Соціальний педагог. Шкільний світ. – 2018, 34-43. 3. Дягтяренко Т. М., Вавіна Л. С.(2018). Корекційно-реабілітаційна робота в закладах вищої освіти для студентів з особливими потребами. – Суми: ВТД «Університетська книга», 302 . 4. Дятленко Н. М., Софій Н. З. , Мартинчук О. В. , Найда Ю. М. , під заг. ред. М. Ф. Войцехівського.(2015). Асистент учителя в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник ,172. 5.Заєркова Н. В., Трейтяк А. О.(2016).Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків, 68.