«Публічна дипломатія США на Близькому Сході»
Автор: Мисько Марта Павлівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародні відносини
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Після терористичних атак 11 вересня в США з’явився новий інтерес до просування ефективної публічної дипломатії, оскільки боротьба проти екстремістських ідеологій стала вирішальною для загальної боротьби з тероризмом. Однак низка проблем і питань наразі впливає на майбутню комунікацію уряду США з іноземною громадськістю. У країнах Близького Сходу публічна дипломатія стала інструментом просування позитивного іміджу США, під яким розуміється створення в регіоні основи (економічної, політичної і культурної), яка дозволить мусульманським громадам більш позитивно сприймати США. Такі засоби зазвичай охоплюють широке поле стратегій, зокрема, публічної дипломатії, яка включає надання інформації іноземній громадськості через телерадіомовлення та Інтернет-засоби масової інформації, бібліотеки, проведення художніх виставок та музичних вистав, а також здійснення міжнародних освітніх та професійних програм обміну. У той же час, можна сказати, що арабські держави все більше виявляють своє бажання вийти на світову арену як сильні та впливові політичні гравці та протиставити своє мусульманське бачення нових реалій американському. Результати дослідження показали, що після раптового виводу американських військ з Афганістану та швидкого захоплення влади терористичною організацією «Талібан», світ зіткнувся з новою загрозою. Раніше відома своєю жорстокістю та не контрольованістю, зараз «Талібан» прагне світового визнання як законної та легітимної влади в державі, запевняючи в своїх демократичних прагненнях та в сподіваннях дружби зі всіма провідними державами, в тому числі із США. Та все ж, не зважаючи на всі показні «ліберальні» дії нового режиму, можна впевнено стверджувати, що політичний, економічний і, особливо, соціальний стан речей в країні є не те що незадовільним, а й потребує зовнішнього регулювання та контролю, що не дозволило б ситуації перерости в гуманітарну та політичну кризу, і не повернути знов в країну стан війни. Об’єктом дослідження є публічна дипломатія США. Предметом дослідження є застосування інструментів впливу американської публічної дипломатії на Близькому Сході. Метою є дослідження становлення та розвитку публічної дипломатії США, а також її впливу в регіоні Близького Сходу. У даній магістерській кваліфікаційній роботі проаналізовано теоретичні основи вивчення публічної дипломатії. Як наслідок, було визначено, що це питання широко досліджується як зарубіжними, так і вітчизняними дослідниками, зокрема Н. Цветковою, А. Марчуковим, Е. Антюховою, Н. Куллом, Дж. Наєм та іншими. Важливо відмітити, що все більша увага науковців зараз акцентується саме на дослідженні передових методів публічної дипломатії, а саме на розвитку цифрової дипломатії та ідейному впливу через соціальні мережі і радіо- та теле-комунікацію. Опрацьовано історіографію дослідження становлення та розвитку публічної дипломатії США, а також її складові елементи та шляхи їх застосування. Розглянуто як культурні програми, радіо- та телевізійні програми, бібліотеки, освітні обміни та відвідування — разом із підпільною підтримкою неурядових інтелектуальних видань і конференцій — показали якість, яскравість та різноманітність американського культурного життя. Проаналізовано використання цифрової дипломатії, освітніх обмінів і програм, а також вплив індустрії розваг на створення та підтримку позитивного іміджу Сполучених Штатів Америки на Близькому Сході. Так, цифрова дипломатія набуває все більшого значення в сучасній світовій політиці через зростання кількості користувачів всесвітньої павутини, падіння популярності традиційних медіа та швидке поширення нових медіа, а також перетворення Інтернету на платформу для активної політичної діяльності. Проте водночас американські освітні програми та індустрія розваг все ще відіграють провідну роль у проведенні американської публічної дипломатії в регіоні. Висвітлено методи, які американська культурна дипломатія використовує для протистояння Аль-Каїді, ІДІЛ та Талібану. Рішення використовувати іміджеві та комунікаційні засоби та навички США можна розглядати як природну відповідь на асиметричну війну, що почалася 11 вересня. Визначено, що, пілкуючись безпосередньо з мусульманським населенням, Сполучені Штати Америки намагаються чинити тиск на уряди, які підтримують, прямо чи опосередковано, терористичні групи. При цьому вони намагаються охопити аудиторію, яка знаходиться поза традиційним впливом. Ключові слова: США, зовнішня політика, публічна дипломатія, культурна дипломатія, Web 2.0, ідейний вплив, пропаганда, терористичні угрупування, інформаційна політика. Перелік використаних літературних джерел. Образование в политике мягкой Силы США (2019). Е. А. Антюхова. Available from: https://mgimo.ru/upload/2019/07/obrazovanie-v-politike-myagkoj-sily-usa.pdf. «Публичная дипломатия 2. 0» как инструмент внешнеполитической деятельности (2014). А. Н. Марчуков. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/publichnaya-diplomatiya-2-0-kak-instrument-vneshnepoliticheskoy-deyatelnosti/viewer. Публичная дипломатия в Афганистане, 2002-2018 гг.: влияние США на социальные сети, политическую систему и университеты. (2018) Н. А. Цветкова. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/publichnaya-diplomatiya-v-afganistane-2002-2018-gg-vliyanie-ssha-na-sotsialnye-seti-politicheskuyu-sistemu-i-universitety/viewer Цветкова Н. А. (2013). Информационная война талибов: Вашингтон в обороне. Азия и Африка сегодня. (1), 10-26. Цветкова Н. А. (2013). Публичная дипломатия США. Москва: Аспект Пресс. Public Diplomacy: Taxonomies and Histories (2008) N. Cull. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0002716207311952 Nye J. S. (1990). Soft power. Foreign Policy. 80, 153-171.