«Імідж держави як чинник її позиціонування в сучасній міжнародній системі»

Автор: Нібельська Анастасія Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародні відносини
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У сучасних умовах розвитку України все більшого значення набуває здатність держави впливати на зовнішню та внутрішню політику силою ідей та цілеспрямованих інформаційних потоків. Поряд з державними пріоритетами розвитку (такими, як впровадження інновацій, залучення інвестицій, розвиток інфраструктури та інше) особливе місце належить іміджу держави як необхідній умові її стратегічного розвитку, способу захисту інтересів країни та її громадян, забезпечення підтримки внутрішньої та зовнішньої політики як однієї з умов національної безпеки країни. Розуміючи важливість та актуальність тематики формування та підтримки позитивного іміджу держави на міжнародній арені, останнім часом все більше науковців приділяють увагу проблемам формування іміджу держави та її органів. Політичний імідж держави грає надзвичайно важливу роль у системі міжнародних відносин. Успішність проведення зовнішньої політики країни, розвиток торговельно-економічних відносин з іншими державами значною мірою залежать від того, яким є імідж - позитивним чи негативним. Зовнішньополітичний імідж впливає також і на політичні процеси, які відбуваються у самій державі. Так, негативний образ країни може використовуватися опозиційними силами як один із аргументів у критиці уряду та політики, яку він проводить. Об’єкт дослідження – міжнародний імідж держави. Предмет дослідження – фактори формування міжнародного іміджу держави як чинника її позиціонування у міжнародній системі. Мета: дослідити суть поняття «імідж держави», проаналізувати фактори, що впливають на формування іміджу держави, розглянути способи підвищення створення позитивного іміджу держави на міжнародній арені, а також розглянути особливості позиціонування міжнародного іміджу України. Як відомо, імідж держави грунтується на трьох рівнях свідомості суспільства: міфологічному, стереотипному, предметному. Найбільш важливим у формуванні іміджу є стереотипний рівень. Однак при цьому необхідно враховувати роль і значення двох інших рівнів, що забезпечують баланс структури іміджу, що формується, його взаємозв’язок з очікуваннями громадськості та реальним станом справ в країні. Формуючи імідж держави, у якості основи використовуються позитивні характеристики, об’єктивні переваги та унікальні особливості держави. Необхідно підкреслити, що формування іміджу держави можливо лише в контексті реальних успіхів і досягнень соціально-економічного розвитку країни, зміцнення авторитету влади, її легітимності, компетентності, посилення боротьби з корупцією. Імідж держави не може бути постійним, сталим. Він неодмінно повинен адаптуватися до вимог часу, трансформуватися разом з розвитком економічних, соціальних, технологічних, інформаційних та інших процесів. Кожна держава повинна бути готова переглянути свій імідж за обставин, коли: — сприйняття країни не відповідає реальному стану речей; — діють такі зовнішні аспекти, як кардинальна зміна розстановки сил на геополітичній карті світу та значне зміцнення позицій суперників, безпосередньо пов’язані зі зниженням авторитету своєї країни (наприклад, сьогоднішня зовнішньополітична ситуація України); — держава отримує можливість позиціонувати свою економіку чи політику на міжнародній арені в позитивному плані. Ключові слова: держава, імідж держави, зовнішня та внутрішня політика, політичний імідж, позиціонування. Перелік використаних джерел: Гринберг, Т. Э. (2008). Образ страны или имидж государства: поиск конструктивной модели. Mediascope. Доступно за посиланням: http://mediascope.ru/node/252. Данаева, З. (2019). Имидж страны. Страновой брендинг. Zakon.kz. Доступно за посиланням: http://www.zakon.kz. Леонова, О. Г. (2008). Роль и значение имиджа страны в условиях глобализации. Университетские чтения, 5, 7-11. Семененко, И. (2005). Образы и имиджи в дискурсе национальной идентичности. Elibrary. Доступно за посиланням: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=11635105.