Особливості формування архітектури медіатек
Автор: Леськів Анастасія Юріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Архітектура будівель і споруд
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Магістерська кваліфікаційна робота присвячена дослідженню архітектури медіатек із врахуванням етапів їхнього формування та трансформацій від початків її створення до сьогоднішніх днів. Перехід в нове тисячоліття ознаменувався якісною зміною науково-технічного арсеналу і загальної інформатизацією. Сьогодні в економічній, політичній, соціальній сферах перевагами володіють ті, хто володіє повнотою доступу до інформації та сучасними засобами її отримання, обробки, поширення, зберігання та використання. Корінні зміни в різних сферах життя і, головним чином, глобалізація інформаційних процесів мали істотний вплив на осмислення ролі, функцій і соціальної значущості «простору для читання». На рубежі XX-XXІ ст. це призвело до трансформації самого поняття «бібліотека», що виразилася в новому типі будівлі - медіатеці. Медіатека в нашому місті може стати для всіх користувачів «вікном в світовий інформаційний простір». Наявність в медіатеці виходу в Інтернет, комп’ютерні, аудіо- та візуальні технології додають до реальних ресурсів бібліотеки багаторазово великі світові інформаційні ресурси, які створюють умови як для розширення своїх знань, навичок і кругозору, так і для розвитку здатності навчатися протягом усього життя. Медіатека, на відміну від традиційної бібліотеки, покликана задовольнити найширші потреби всіх категорій населення не тільки в області інформації та освіти, а й у неінформаційній діяльності - культурної, дозвільної, ігровій, розважальній, комунікативної та ін., основою яких є творча і інтелектуально насичена активність. Нині в Україні набувають поширення і розвитку три типи медіатек: 1) як оновлена форма публічної бібліотеки; 2) як новий тип шкільної бібліотеки, складова інклюзивної освіти; 3) як інформаційно-ресурсний центр вищого навчального закладу. У дослідженні також визначено роль медіатек в сучасному інформаційному суспільстві та розроблено проект створення медіатеки. Він передбачає доступ до мультифункціонального простору за допомогою інноваційних технологій для. Проект передбачає удосконалення діяльності бібліотеки та осучаснення її простору загалом. У даній роботі розглянуто сучасні принципи організації медіатеки: мультифункціональність; простір має бути відкритим і доступним; менше контролю; моніторинг потреб наявної та потенційної аудиторії; зонування простору; мережевість. Нині в Україні набувають поширення і розвитку три типи медіатек: 1) як оновлена форма публічної бібліотеки; 2) як новий тип шкільної бібліотеки, складова інклюзивної освіти; 3) як інформаційно-ресурсний центр вищого навчального закладу. У дослідженні також визначено роль медіатек в сучасному інформаційному суспільстві та розроблено проект створення медіатеки. Він передбачає доступ до мультифункціонального простору за допомогою інноваційних технологій для. Проект передбачає удосконалення діяльності бібліотеки та осучаснення її простору загалом. У даній роботі розглянуто сучасні принципи організації медіатеки: мультифункціональність; простір має бути відкритим і доступним; менше контролю; моніторинг потреб наявної та потенційної аудиторії; зонування простору; мережевість. Ключові слова: медіатека, бібліотека, вихід в інтернет, аудіо- та відеотехнології, типи медіатек, принципи організації.