Оцінка впливу автомобільного транспорту на екологію на прикладі м. Львів.
Автор: Бурлака Михайло Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Великі міста характеризуються значними автомобільними потоками. Це створює значну кількість шкідливих викидів зумовлених викидами відпрацьованих газів транспортних засобів. Одним із значних забруднювачів навколишнього середовища м. Львова є автомобільний транспорт. Згідно опублікованих звітів Львівської міської ради [1, 2] в хімічному складі забруднень зумовлених "пересувними" джерелами переважають: оксид вуглецю (до 74%) та сполуки азоту (12%) і вуглеводнів (11%). Шкідливі речовини у відпрацьованих газах автомобілів створюють небезпечні концентрації для органів дихання людей. Зумовлено це слабким їх розсіюванням, а отже, тривалим негативним впливом на здоров’я людини. Згідно проведених контрольних замірів КП "Адміністративно-технічне управління" ЛМР, лише 3 кварталі 2020 року спостерігалось перевищення забруднення оксидом вуглецю на 24 перехрестях (із 30 контрольних). Збільшення шкідливих викидів в атмосферу міста пов’язано із невпинним ростом кількості автомобілів, погіршенням їх технічного стану, низькою якістю ПММ. До негативних чинників також слід віднести малу пропускну здатність існуючої вулично-дорожньої сітки та значне зростання трафіку за останні роки. Для кожної категорії транспортних засобів, їх маси, типу двигуна цими стандартами введені технічні нормативи викидів (ТНВ). ТНВ – нормативи викидів, що встановлені у відношенні автомобільної техніки та двигунів. Вони відображають максимальну масу викидів в атмосферу в розрахунку на одиницю виробленої автомобілем та його двигуном роботи чи пробігу. У відпрацьованих газах нормується вміст в г/кг або г/кВт•год: оксиду вуглецю (СО); вуглеводнів (СН); оксидів азоту (NOx); твердих часток (РМ). В даній магістерській роботі було проведено огляд за темою дослідження, детально вивчені показники автомобілізації, а також проаналізовані дані про кількість відпрацьованих газів автомобільного транспорту, що надходять в атмосферу за розглянутий період. За результатами аналізу встановлено, що частка транспорту в загальній структурі забруднень атмосферного повітря м. Львова є значною, та становить 76,3 тис.т. Встановлено, що заміна легкових автомобілів міста із застарілих екологічних класів (Євро 0 – Євро 4) на клас Євро 5 (максимальний, що застосовується в Україні) дозволить зменшити викиди на 29,31 тис.т. в рік. Що становить 38,4% від загального об’єму викидів транспорту в місті. Удосконалення структури пасажирських перевезень передбачає потребу в оновленні автобусного парку міста та заміну автобусів малого і середнього класів на більші. Введення в експлуатацію 200 великих автобусів із заміною 55 малих та 230 середніх зменшить кількість викидів на 0,072 тис.т. в рік. Використання електромобілів та гібридів також є перспективним. Заміна лише 2% автомобілів міста на транспортні засоби з повністю електричними установками забезпечить зменшення викидів на 0,410 тис.т в рік. Проведений розрахунок в середовищі програмного продукту "Еколог-3.0" зменшення кількості шкідливих викидів із відпрацьованих газів транспорту шляхом розвантаження транспортних потоків коркових ділянок. Отримані результати демонструють можливість зменшення викидів в атмосферу в об’ємі 3,756 тис.т./рік в порівнянні із поточним транспортним потоком. Розглянуті в даній роботі заходи дозволять, як комплексно, так і окремо зменшити негативний вплив автомобільного транспорту на екологію великого міста. Комплексне впровадження запропонованих кроків уможливить протягом одного року скоротити викиди шкідливих речовин відпрацьованих газів в атмосферу на 39,79%. Найефективнішим, та поряд з тим найскладнішим, є метод заміни легкових автомобілів на екологічний клас Євро 5, що дозволить зменшити викиди шкідливих речовин відпрацьованих газів на 38,41% або 29,31 тис.т./рік. Об’єкт дослідження: система заходів із зниження викидів шкідливих речовин автомобільного транспорту у місті Львові. Предмет дослідження: кількісні оцінки ефективності заходів із зниження негативного впливу автомобільного транспорту на екологію великого міста. Мета роботи – удосконалення методу аналізу та оцінки впливу автомобільного транспорту на екологію великого міста. Ключові слова: автомобільний транспорт, інтенсивність руху, структура парку, екологічний клас, викиди шкідливих речовин, навколишнє середовище. Перелік використаних літературних джерел: 1. Стан довкілля у Львівській області. URL: https://cutt.ly/cThDtOm (дата звернення 18.08.2021). 2. Офіційний сайт Львівської міської ради. URL: https://city-adm.lviv.ua/lmr/ecology (дата звернення 18.08.2021).