Обґрунтування системи вторинного підресорювання спеціалізованого транспортного засобу для перевезення небезпечних вантажів.

Автор: Онисько Станіслав Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Ефективна система підресорювання, є важливою характеристикою транспортного засобу, яка значно підвищує його експлуатаційні властивості. Підвищені вимоги до плавності ходу ставляться при транспортуванні небезпечних вантажів по дорогах з поганим покриттям або бездоріжжю [1 – 3]. У таких випадках застосовують вторинне підресорювання. Об’єкт дослідження – коливальні процеси у системі дорога – автомобіль – вантаж. Предмет дослідження – вплив системи вторинного підресорювання на навантаженисть вантажу, який транспортується. Мета дослідження – обґрунтувати структур і параметри системи вторинного підресорювання вантажу, який транспортується спеціалізованим транспортним засобом за заданими вимогами щодо плавності ходу. У першому розділі роботи проаналізовано вимоги до перевезення небезпечних вантажів, системи підресорювання та їх вплив на плавність ходу автомобіля, наукові публікації з питань покращання віброзахисних властивостей підвісок та підвищення плавності ходу транспортного засобу як однієї з основних експлуатаційних властивостей. У другому розділі побудована динамічна модель спеціалізованого транспортного засобу (СТЗ) для перевезення вантажів, які вимагають захисту від впливу нерівностей дороги, у вигляді тримасової пружно-дисипативної коливальної системи. На основі динамічної моделі розроблена математична модель СТЗ для перевезення небезпечних вантажів у вигляді трьох диференціальних рівнянь. Сформована у середовищі MatLab Simulink симуляційна модель, яка дає змогу аналізувати вплив поверхні дороги на вібраційне навантаження вантажу, зокрема, таких параметрів як переміщення, швидкість та пришвидшення окремих мас моделі. На основі створеної симуляційної моделі, проведено аналіз ефективності вібраційного захисту небезпечного вантажу при русі СТЗ по дорогах з різним поздовжнім профілем: поодинока нерівність, імпульсне навантаженні (типу бруківки), гармонійний профіль, стохастичний профіль. Встановлено, що застосування вторинного підресорювання вантажу істотно зменшує вібраційне навантаження на вантаж приблизно в 2 – 2,3 рази, залежно від профілю дороги. Показано, що ефективність пасивної системи вторинного підресорювання є менш ефективною при гармонійному збуренні зі сторони дороги. Для забезпечення ефективного вібраційного захисту небезпечних вантажів при русі СТЗ по дорогах різного профілю потрібно застосовувати адаптивні системи вторинного підресорювання або з нелінійною характеристикою. Ключові слова: плавність ходу, вторинне підресорення, підвіска, дорожнє покриття, математична модель. Перелік використаних літературних джерел. 1. Артюшенко А.Д. Дослідження впливу характеристик підвіски автомобіля малого класу на плавність ходу та її модернізація / А. Д. Артюшенко, О. Г. Суярков // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" – Харків : НТУ "ХПІ". – 2013. – № 31 (1004). – С. 21-27. 2. Кайдалов Р.О. Експериментальне оцінювання плавності ходу спеціалізованого транспортного засобу з нелінійним підресорюванням при русі по бездоріжжю / Р.О. Кайдалов, В.М. Баштовий, О.О. Ларін, О.О. Водка // Збірник наукових праць Національної академії Національної гвардії України. – 2015. – Вип 2 (26). – С. 27-31.