Дослідження впливу складу транспортного потоку на затримку в зоні дії регульованих перехресть
Автор: Жилик Михайло Віталійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Жилик М.В., Ройко Ю.Я. (керівник). Дослідження впливу складу транспортного потоку на затримку в зоні дії регульованих перехресть. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Розширена анотація. Найбільші затримки руху у містах переважно виникають в зоні дії регульованих перехресть. Особливо значними вони є на перехрестях магістральних вулиць регульованого руху у пікові періоди. Вирішенням проблеми затримок руху займається велика кількість сучасних дослідників. Під час проведення теоретичних досліджень в межах цієї магістерської кваліфікаційної роботи основна увага приділялась роботам [1–6], у яких викладено основні науково-теоретичні та науково-прикладні аспекти з вивчення проблем у транспортних потоках. Так, у роботі авторів [1,2] основну увагу зосереджено на теоретичному оцінюванні ефективності схем організації дорожнього руху, виходячи із критеріїв мінімізації затримки руху. Тут наведено значну кількість математичних та графічних моделей, які описують закономірності виникнення черг у транспортних потоках за різних методів управління їх рухом. До того ж, проведено детальний аналіз основних та другорядних чинників впливу. У роботах [3,4], окрім детального теоретичного аналізу закономірностей утворення затримок у транспортних потоках, також значну вагу зосереджено на перевірці основних залежностей із визначення цього показника з використанням експериментальних методів. Зазначені автори зосередили свою увагу на великому різноманітті схем руху та ділянок проїзної частини. Авторами [5] надано комплексну оцінку прогнозування руху у транспортних системах автомобільного транспорту. Під час визначення затримки руху вони грунтуються на показниках інтенсивності та складу транспортного потоку, а також враховують тенденції розвитку міської території. У дослідженні [6] особлива увага зосереджена на формуванні показника затримки руху з погляду теорії руху транспортних потоків, яка грунтується на застосуванні великого різноманіття математичних моделей – детермінованих та ймовірнісних. Загалом теоретичний аналіз дав можливість сформувати кінцеві методи дослідження, а також встановити основні показники і закономірності, які в подальшому перевірялись експериментально для реального регульованого перехрестя у місті Львові. Основна практична цінність роботи полягає у визначенні закономірності зміни затримки в русі транспортного потоку на регульованому перехресті магістральних вулиць за різних значень інтенсивності руху та способів організації та управління ним. Під час виконання цього дослідження виконано такі види транспортних досліджень: – теоретичні дослідження – для визначення основних чинників з визначення транспортної затримки на регульованих перехрестях міських вулиць та закономірності, які при цьому утворюються; – натурні дослідження – для експериментального визначення значень основних показників у транспортному потоці, які виникають під час формування та роз’їзду черги транспортних засобів за різних часових параметрів світлофорного регулювання; – моделювання руху – для перевірки кореляції результатів експериментальних вимірювань та результатів імітації у спеціалізованому програмному середовищі, а також визначення прогнозованої ефективності проектної схеми організації дорожнього руху; – системного аналізу – для комплексного оцінювання теоретичних та експериментальних значень, а також результатів імітаційного моделювання. Об’єкт дослідження – затримка руху на регульованих перехрестях магістральних вулиць. Предмет дослідження – закономірності зміни затримки руху на регульованих перехрестях магістральних вулиць за різних схем організації руху та тенденцій зміни інтенсивності руху. Мета дослідження: визначення ефективності роботи регульованого перехрестя за критерієм мінімізації затримки у транспортному потоці для існуючого та прогнозованого періодів при різних схема організації руху. За результатами цього магістерського дослідження виконано такі завдання: 1) проаналізовано методи визначення затримки руху на перехрестях міських вулиць; 2) визначено часові та просторові межі зміни затримки руху залежно від зміни часових параметрів світлофорного регулювання та інтенсивності руху при різних схемах організації пропуску потоків через перехрестя; 3) наведено практичні рекомендації щодо управління транспортними потоками на регульованих перехрестях магістральних вулиць у пікові періоди. Ключові слова – затримка руху, регульоване перехрестя, транспортний потік, натурні дослідження, імітаційне моделювання, інтенсивність руху, транспортний засіб. Перелік використаних літературних джерел. 1. Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.]; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 452 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 4). 2. Поліщук В.П. Організація та регулювання дорожнього руху: Підручник. / за заг. ред. В.П. Поліщука; О.О. Бакуліч, О.П. Дзюба, В.І. Єресов, О.В. Красільнікова, О.В. Христенко. – К.: Знання України, 2012. – 467 с. 3. Форнальчик Є.Ю. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія. / за заг. ред. Є.Ю. Форнальчика; І.А. Могила, В.Е. Трушевський, В.В. Гілевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 236 с. 4. Форнальчик Є.Ю. Моделювання транспортних потоків: навчальний посібник. / Є.Ю. Форнальчик, В.В. Гілевич, І.А. Могила. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 216 с. 5. Доля В.К. Прогнозування параметрів транспортних систем : підручник / В.К. Доля, Я.В. Санько, Т.О. Самісько. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 312 с. 6. Поліщук В. П. Теорія транспортного потоку: методи та моделі організації дорожнього руху : навч. посіб. / В. П. Поліщук, О. П. Дзюба. – К. : Знання України, 2008. – 175 с.