Обґрунтування бізнес-моделі підприємства

Автор: Козевич Ростислав Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Економіка підприємства
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Суперництво на ринку із кожним роком стрімко зростає, підприємства безперервно шукають інноваційні методи покращення свого становища. В першу чергу змін зазнають процеси ведення бізнесу, так як за допомогою них компанія отримує прибуток [1]. Виходячи із цього, керівники намагаються покращити власні бізнес-процеси. Для того, щоб бізнес-модель була дійсно працюючою та ефективною, важливо оцінити її ще на самому початку. Тобто, це має бути здійснено до того етапу, коли в проєкт будуть вкладені інвестиційні кошти. Для цього знадобляться сучасні методи бізнес-моделювання, а саме такі, як customer development та unit-economics. За допомогою першої буде можливість виконати верифікацію бізнес-моделі, а другої – оцінити її ефективність [2-4]. Термін «бізнес-модель» здобув максимального поширення із застосуванням персональних комп’ютерів і табличних процесорів. Вони дають змогу підприємцям не лише експериментувати, а також планувати можливі витрати та тестувати нові потоки надходжень доходів. Бувають різні ситуації, коли потрібно оперативно і ситуативно реагувати на бізнес-виклики – тоді на допомогу приходять інформаційні технології (зокрема, електронні таблиці, в які можна внести корективи та відразу прийняти рішення). Управлінці можуть зіставити різні варіанти виходу із ситуації, змоделювати необхідний сценарій розвитку подій. Сьогодні все більше зростає попит на бізнес-модель, яка стає головним інструментом в руках керівника підприємства. Перший розділ присвячений теоретичній базі бізнес-моделювання, розглянуто структуру та етапи створення моделі. Особливу увагу приділено концепціям, а саме макетам, які дають змогу загально описати підприємство [5]. Було обрано сучасні моделі ведення бізнесу, які реально застосовуються світовими підприємствами та дають змогу виконувати всі поставлені завдання. Заключним етап стало оцінювання бізнес-моделі, яке проводиться на основі п’яти компонентів. Другий розділ присвячений характеристиці ТзДВ «ГАЛ-КАТ» та виявленню ключових проблем промислової діяльності. Проведено аналізування фінансового становища підприємства та оцінено показники виробничо-господарської діяльності. У третьому розділі описуються основні методики створення моделі, також визначаються їх особливості та переваги. Завданням даного розділу було визначитись із конкретною методологією створення моделі бізнес-процесів. Цим методом став ARIS, який застосовувався у формуванні моделі для ТзДВ «ГАЛ-КАТ». Четвертий розділ присвячений моделюванню процесів бізнесу для об’єкта дослідження. Для створення моделі використана інформація із попередніх розділів, а також отримано навички моделювання в програмному продукті ARIS Express, який дав змогу зобразити модель коректно та детально [6-7]. Опираючись на всі отримані результати та матеріал магістерської роботи, доведено актуальність бізнес-моделювання. Швидкий перехід економіки в цифрову форму є одним із глобальних викликів, особливо для давно існуючих підприємств. Сьогодні неможливо уявити ведення бізнесу без Інтернету та програмних продуктів. За рахунок цього відбуваються швидкі зміни, на які потрібно встигати реагувати [8]. Для цього запрошуються спеціальні фахівці або створюються спеціальні відділи, які аналізують тренди та обирають шляхи покращення наявних процесів. Для сучасного підприємства дуже важливо не лише створити модель, а сформувати та правильно налаштувати зв’язки в бізнес-процесах [4, 8-10]. Об’єктом дослідження є процес обґрунтування бізнес-моделі підприємства. Предмет дослідження – теоретичні та методико-прикладні засади обґрунтування бізнес-моделі підприємства (на прикладі ТзДВ «ГАЛ-КАТ»). Мета дослідження: розв’язання комплексу теоретичних засад та методико-прикладних рекомендацій щодо обґрунтування бізнес-моделі підприємства (на прикладі ТзДВ «ГАЛ-КАТ»). Опрацювання проблематики магістерської роботи дало змогу отримати низку елементів новизни: • запропоновано авторський підхід до бізнес-моделювання на підприємстві на засадах використання методології ARIS, що враховує ресурсні можливості та поставлені підприємством стратегічні цілі з підвищення ефективності його діяльності. На відміну від відомих, підхід базується на елементах канви бізнес-моделювання Остервальдера та Піньє, рівнях специфікацій (враховує все, що було створено на попередніх рівнях), системних інструментах (комунікаційних, інформаційних тощо) та підтримується обчислювальною мережею. Авторський підхід даватиме змогу обґрунтовувати моделі розвитку бізнесу з урахуванням ширшої множини факторів сучасного мінливого економічного середовища, а також застосувати програмне забезпечення у предметній сфері; • розвинуто метод бізнес-моделювання на засадах методології ARIS, шляхом долучення методу визначення ризиків, характерних для різних компонентів виробничо-господарської діяльності підприємства. На відміну від відомих, запропонований підхід дає змогу уточнити інформаційне підґрунтя для формування і розвитку бізнес-моделі підприємства; • уточнено методичний підхід до бізнес-моделювання в програмному середовищі – системі ARIS Express, який на відміну від існуючих підходів до застосування даного середовища, дає змогу економічно обґрунтувати параметри системи, врахувати показники виробничо-господарської діяльності підприємства, отримати адекватні висновки, які слугуватимуть основою для подальшого розвитку його бізнес-моделі. Ключові слова: бізнес-модель, моделювання, інноваційна діяльність, стратегія розвитку інновацій, методологія ARIS, бізнес-процес.