Оптимізація системи управління маркетинговою діяльністю ДП "Турійське лісове господарство"
Автор: Данилюк Людмила Володимирівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Історично так сталося, що за останні століття на території нашої країни мали місце різні політичні режими і держави. За всіх цих змін, незважаючи на різне ставлення до використання та відтворення лісових ресурсів, стратегія і тактика ведення лісового господарства не завжди відповідала вимогам невиснажливого і безперервного лісокористування. Лісистість території в країні нижча, ніж це необхідно для задоволення економічних і соціальних потреб суспільства. Обсяг відтворення має тенденцію до росту, але у зіставленні із рубками він майже у 9 разів менший. А це є проблемою, тому що для сьогодення та майбутніх поколінь ліси можуть підвищити стійкість населення країни до зовнішніх факторів природи, при цьому забезпечуючи їх будівельною та паливною деревиною, іншими продуктами лісу, недеревними цінностями та ін. Вони є джерелом прибутку та зайнятості, забезпечуючи процвітання населення та суспільства, є сховищем біорозмаїття та сприяють підвищення стійкості сільського господарства й благополуччя людини через стабілізацію ґрунтів та клімату та ін. Тому те, що отримують майбутні покоління, закладається зараз [4]. У сучасній ринковій економіці дедалі ширше застосовують інструменти управління маркетинговою діяльністю лісових господарств. Адже незаперечним фактом є те, що вирішення практичних проблем підвищення ефективної діяльності господарств за динамічного зростання ринкової кон’юнктури значно залежить від рівня та якості маркетингового інструментарію. До основних інструментів маркетингового управління лісовими господарствами належать: товар (product); ціна (price); місце (place); просування (promotion). Вони становлять комплекс маркетингу 4 «P» [5]. Маркетингове управління у лісовому господарстві має бути орієнтоване на узгодження суспільних та індивідуальних інтересів у сфері лісового господарства і спрямоване на задоволення суспільних потреб у продукції лісу за умови узгодження інтересів споживачів та обмежень лісоресурсної бази в процесі господарської діяльності [2]. Управління маркетингом як одне з численних функціональних завдань підприємства має здійснюватися відповідно до схваленого плану маркетингу, який, водночас, є частиною загального плану діяльності суб’єкта господарювання. Взаємозв’язок між функціями управління і маркетингу виявляється у процесі господарської діяльності через реалізацію функцій маркетингового управління [6]. Організаційно-економічні проблеми пов’язані з відсутністю організаційно-економічного механізму та інституційних передумов розвитку маркетингового управління (недостатні обсяги як внутрішніх, так і зовнішніх інвестицій у лісову галузь, доволі низький технічний рівень устаткування і притаманні йому технології не дозволяють випускати високоякісну конкурентоспроможну продукцію) [1]. Маркетингові проблеми пов’язані з відсутністю або ж недосконалістю елементів маркетингового управління (відсутність маркетингової стратегії, недоліки існуючого механізму реалізації деревини на аукціонах, практична відсутність маркетингових досліджень створює так-званий інформаційний вакуум підприємств лісового господарства, що не сприяє прийняттю ефективних маркетингових рішень та ін.) [3]. Ефективна реалізація цілей маркетингового управління підприємств лісового господарства як складової організаційно-економічного механізму маркетингового менеджменту потребує передусім інституціонального реформування лісового господарства, розвитку ринково орієнтованого механізму господарювання у лісовій галузі, спрямованого на забезпечення ефективної діяльності підприємств лісового господарства в довготерміновому періоді [5]. Об’єкт дослідження – маркетингова діяльність ДП «Турійське лісове господарство». Предмет дослідження - процес управління маркетинговою діяльністю ДП «Турійське лісове господарство». Мета дослідження - проведення дослідження та розроблення пропозицій щодо оптимізації системи управління маркетинговою діяльністю ДП «Турійське лісове господарство». Результати дослідження. ДП «Турійське лісове господарство» належить до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України та входить до сфери управління Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства. До структури ДП «Турійське лісове господарство» входять Мокрецьке, Турійське, Радовичівське, Перевалівське, Осівське, Вербичанське, Ружинське лісництва, авто гараж, нижній склад. Основними напрямками діяльності підприємства є лісівництво та інша діяльність у лісовому господарстві, лісозаготівлі, збирання дикорослих не деревних продуктів, надання допоміжних послуг у лісовому господарстві, оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням та ін. На підприємстві працює 79 чоловік. Діяльність ДП «Турійське лісове господарство» можна вважати ефективною, оскільки його фінансовим результатом 2020 р. є отримання прибутку у розмірі 612 тис. грн. В лісництві основними видами робіт є порубка та звалювання деревини, обрубка сучків, трелювання деревини на нижній склад, навантаження та відправлення деревини. На внутрішньому ринку ДП «Турійське лісове господарство» виставляє лісопродукцію різних сортів та діаметрів на аукціони та спец аукціони з продажу необробленої деревини. Висока ціна на лісопродукцію, яка спостерігається у 2021 р. дозволить лісовому господарству отримати додаткові прибутки, але разом з тим може призвести до зниження конкурентоспроможності підприємства. Реалізація лісопродукції підприємства через аукціони дає можливість вдосконалити організацію роботи з реалізації необробленої деревини в країні та створити прозорий механізм ціноутворення. Продукція ДП «Турійське лісове господарство» реалізовується, в основному, в Україні, але підприємство також експортує продукцію до Австралії, Німеччини, Польщі та Білорусі. Підприємство просуває свою продукцію на ринок за допомогою реклами, заходів зі стимулювання збуту та взаємин з громадськістю. ДП «Турійське лісове господарство» приймає активну участь у вихованні у підростаючого покоління шанобливого ставлення до природи, a також ознайомлює та залучає шкільну молодь до створення лісових насаджень, як одного з основних компонентів збереження біорізноманіття та екологічної рівноваги на планеті, підвищення довіри громадськості до лісогосподарської галузі. ДП «Турійське лісове господарство» доцільно приділити увагу управлінню взаємовідносинами із покупцями (CRM-системи), оскільки цей спосіб вимагає значно менших витрат у порівнянні з іншими інструментами маркетингу, але є ефективнішим. Успішна діяльність ДП «Турійське лісове господарство» буде залежати від гнучкості системи управління маркетингом. Ключові слова: маркетингові дослідження, ринок деревини, управління, лісове господарство, споживач, попит, товарний асортимент, реклама, канал збуту, прибутковість. Перелік використаних літературних джерел: 1. Добрянська В.В., Сіренко О.В. Управління товарним асортиментом продукції лісогосподарських підприємств. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка», 2020. №1. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.71 2. Горбик В.М. Специфіка комплексу маркетингу, його складників у механізмі державного управління природно-економічним потенціалом регіонів. Публічне управління і адміністрування в Україні, 2018. Випуск 7. С. 34-38. 3. Ковбаса Т.А. Застосування системи маркетингового менеджменту на підприємствах лісового господарства. Науковий вісник Херсонського державного університету, 2017. Випуск 23. Частина 2. С. 34-37. 4. Макаренко C.C. Оцінка діяльності лісового господарства України у контексті вимог часу. Економіка і суспільство, 2018. Випуск 19. С. 472-483. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-72 5. Павліщук О.П. Цілі маркетингового менеджменту на підприємствах лісового господарства та передумови їх ефективної реалізації у сучасній системі господарювання. Маркетинг і менеджмент інновацій, 2013. № 4. С. 304-313. 6. Россоха В.В. Маркетинговий менеджмент в системі управління підприємством. Агроінком, 2012. Випуск 10-12. С. 108-112.