Програмно-цільовий підхід до інвестиційного розвитку територій (на прикладі Департаменту економічної політики Львівської обласної державної адміністрації)

Автор: Добош Анна Тарасівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Публічне управління та адміністрування (для державних службовців)
Інститут: Інститут адміністрування, державного управління та професійного розвитку
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Добош А.Т., Карковська В.Я. (керівник). Програмно-цільовий підхід до інвестиційного розвитку територій (на прикладі Департаменту економічної політики Львівської облдержадміністрації). – Магістерська робота. – НУ «Львівська політехніка», Львів, 2021. Розширений реферат. У сучасних економічних умовах пріоритетною сферою державного управління є соціально-економічні відносини на місцевому рівні, які спрямовані на вирішення питань зайнятості та соціального забезпечення, місцевого бюджету, а отже, і фінансування соціальних видатків (освіта, охорона здоров’я, благоустрій, житлово-економічне господарство). , тощо). На жаль, нинішній стан системи управління в регіонах є неефективним. Негативні тенденції соціально-економічного розвитку регіонів України вимагають пошуку та практичного використання нових підходів до управління соціально-економічними процесами. Одним із них є програмно-цільовий підхід, орієнтований на визначення пріоритетів та цілей соціально-економічного розвитку та пошук шляхів їх досягнення, здатний забезпечити комплексне вирішення проблем розвитку території та ефективного використання бюджетних коштів. Проте повною мірою розкрити потенціал цього підходу як засобу, з одного боку, підвищення соціально-економічної ефективності державних витрат, а з іншого – підвищення соціально-економічного розвитку території в цілому на даний момент не представляється можливим. Об’єкт дослідження. Базою написання магістерської кваліфікаційної роботи є Департамент економічної політики Львівської обласної державної адміністрації. Сфера дослідження. Львівська обласна державна адміністрація протягом 2020 року Конституцією України забезпечила у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці виконання Закону України «Про місцеві державні адміністрації», розпоряджень Президента України, Кабінету Міністрів України. України, інших органів виконавчої влади. державних та регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, забезпечував складання та виконання відповідних бюджетів, звітів про виконання бюджетів та програм, взаємодіє з органами місцевого самоврядування, реалізовував інші завдання, передбачені державою, а також делегував повноваження обласним та районним радам. . Мета дослідження. Для покращення державного управління інвестиційними процесами на регіональному рівні доцільно 1. Використовувати потенціал території, що включає наявність високого потенціалу природних ресурсів, високорозвинену промисловість, вигідне географічне положення; 2. Провести реструктуризацію та оптимізацію неефективного виробництва в регіоні; 3. Сприяти розвитку малого та середнього підприємництва через міжнародні програми та фінансування перспективних проектів; 4. Інформувати учасників інвестиційного процесу про адміністративні дії та нормативну базу, необхідні для інвестування; 5. Сприяти навчанню та розвитку інноваційної діяльності, що гарантує стійкий науково-технічний прогрес і створення конкурентоспроможного виробництва. Це, у свою чергу, підвищить інвестиційну привабливість українських регіонів та збільшить інвестиційні доходи. Оцінка щодо визначення зацікавленості стейкхолдерів у реалізації інвестиційного проекту розвитку місцевих громад довела, що пріоритетною зацікавленою стороною є інвестор (представник бізнесу), що позитивно впливає на їх зацікавленість як у сприятливих, так і в несприятливих факторах. . Для стимулювання ефективного використання потенціалу територій для їх сталого розвитку намічається координація стратегій, розроблених у всіх сферах життя на місцевому рівні, на основі балансу компетенції та відповідальності суб’єктів господарювання та органів місцевого самоврядування. Реалізація цих заходів сприятиме підвищенню конкурентоспроможності територій шляхом узгодження інтересів зацікавлених сторін, розвитку наукового, виробничого та людського потенціалу та міжрегіонального співробітництва. Розгляд домінуючих теорій стейкхолдерів, різних груп стейкхолдерів, аналіз проблемних питань розвитку територій дозволяє зробити висновок, що всі групи мають вплив, тому групи стейкхолдерів слід ідентифікувати та вивчати, їх дані використовувати при розробці стратегії. Оцінка його впливу є відповідальною складовою управління, оскільки є передумовою діалогу із зацікавленими сторонами для узгодження їхніх інтересів, посилення позитивної складової та вирішення конфліктів, щоб максимізувати потенціал позитивного впливу з боку зацікавлених сторін. Дослідження показало, що вирішення проблеми трансформації бюджетних інструментів регіонального розвитку значною мірою визначається якістю формування механізму фінансування відповідних цільових регіональних програм. У цей період регіони, які більше залежать від дотацій державної допомоги, опинилися в особливо складній ситуації, що характеризується скороченням субсидій з державного бюджету, і зрозуміло, що багато регіонів мають можливість максимально використовувати свої ресурси. фінансові ресурси. Це обмеження вимагає переорієнтації керівництва області на досягнення фінансової незалежності. Інструментом досягнення цієї мети має стати регіональна фіскальна політика, адаптована до економічних умов, заснована на використанні інструментів регіонального розвитку, у тому числі регіональних програм, що підвищують фінансовий потенціал регіону та підвищують його фінансову незалежність. Ефективність використання бюджетних інструментів регіонального розвитку значною мірою залежить від повноважень та відповідальності різних учасників їх реалізації. Йдеться про участь на всіх етапах – створення, реалізація, реалізація та фінансування цільової програми. Проблеми, які виникають при координації дій ініціаторів, замовників та виконавців, є комплексними і, на нашу думку, зумовлені недосконалістю законодавчої бази, а також різними регіональними умовами реалізації програм. Ключові слова: реалізація державної промислової політики Львівської облдержадміністрації, управління економічної політики, інструменти реалізації регіональної політики, інноваційні інструменти, показники бюджетних програм. Посилання. 1. Decision Making Helper. URL: https://www.infonautics-software.ch/ decisionmakinghelper/ 2. Gruening G. Origin and theoretical basis of New Public Management //International public management journal. 2001. Т. 4. №. 1. С. 1-25. 3. Hacket R. Program Budgeting Manual, Barents Group, 1999. Р. 112. 4. Mykola Denysenko, Alona Melnyk, Zorina Shatskaya, Olena BudiakovaInternational regulatory experience business activity // M. Denysenko, A. Melnyk, Z. Shatskaya, O. Budiakova. – Research and Innovation: Collection of scientific articles. – Yunona Publishing, New York, USA. – 2019. – 200 p. – p. 55-58. – Режим доступу:http://conferencii.com/files/archive/2019-02.pdf