Удосконалення механізму державного управління міграційними процесами в Україні (на матеріалах Головного управління ДМС у Львівській області)
Автор: Мельник Тетяна Іванівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Публічне управління та адміністрування (для державних службовців)
Інститут: Інститут адміністрування, державного управління та професійного розвитку
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Мельник Т.І., Яремко І. І. (керівник). Удосконалення механізму державного управління міграційними процесами в Україні (на матеріалах Головного управління ДМС у Львівській області). Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Розширена анотація. Актуальність дослідження пов’язується із появою низки проблем у цій сфері, а також слабо прогнозованими в оглядовому майбутньому формами міграційних процесів. Проблемність в наукових розробках розкривається на основі відтоку трудових ресурсів з наведенням низки причинно-наслідкових обставин, проте ключовим фактором у дослідженнях покладаються глобалізаційні відмінності у рівнях розвитку економічного простору [1; 2]. В дослідницьких працях і тематичних джерелах обгрунтовується актуальність і гостру потребу удосконалення механізму державного управління міграційними процесами в Україні, а також в державних територіальних міграційних службах [3; 4]. Додатковими наводяться аргументи про некерованість міграційних процесів та їх непередбачуваність в оглядовому майбутньому [5; 6]. Опрацьовані матеріали наукових праць аргументують потребу більш поглибленого вивчення взаємодії всіх механізмів державного управління міграційними процесами, їх аналізу [7; 8]. В останніх дослідженнях наводиться низка аргументів, що удосконалення цих механізмів дасть змогу удосконалити всю систему державного впливу на цю сферу, включаючи регіональні структури регулювання міграційних процесів [9]. У тематичних розробках обгрунтовується факт про те, що практичне використання нового типу механізму може здійснюватися на основі вдосконалення організаційно-правового механізму [10]. Загалом вважається, нинішня ситуація з посиленням міграції українського населення, відпливу з держави людського капіталу вимагає комплексного дослідження її чинників, ранжування їх за ступенем впливу на соціально-економічний розвиток держави, урахування в державному управлінні. Базовою організацією для виконання магістерської кваліфікаційної роботи виступає Головне управління Державної міграційної служби у Львівській області, яке вмонтоване у загальнодержавні процеси регулювання і управління міграційних процесів на визначеній території і з наданими йому повноваженнями. Міграційні процеси та ефективність управління ними на досліджуваній регіональній структурі проаналізовано на основі факторів їх масштабності і спрямованості, а також особливостей регіональних процесів у сфері міграції. У роботі наведено загальну характеристику роботи базової для роботи міграційної служби, основні показники діяльності та проаналізовано ефективність механізму державного управління міграційними процесами. Сформульовано шляхи та методи удосконалення механізму державного управління міграційними процесами на загальнодержавному і регіональному рівнях. Визначено основні проблемні об’єкти для удосконалення окремих елементів механізму управління міграційними процесами для досліджуваної організації. Об’єктом дослідження виступають базові засади, механізми та регулятивні заходи загальнодержавного управління міграційними процесами та структурна будова державних органів у цій галузі. Предметом дослідження стала система механізмів і засобів управління міграційними процесами в Україні та Львівській області. Мета магістерської кваліфікаційної роботи полягає у формулюванні пропозицій для удосконалення підходів та механізмів в управлінні міграційними процесами на досліджуваному управлінні Львівської міграційної служби, а також шляхів їх практичного впровадження. Результати дослідження. На основі матеріалів роботи досліджуваній міграційній службі пропонується виконати регіональну програму для встановлення згрупованих причин, через які мешканці області виїжджають за кордон. До виконання цієї програми досліджуваній міграційній службі рекомендується залучати як інституції обласної виконавчої влади, так і регіональні неурядові (громадські) організації. На основі інструментів моніторингу і діагностики можна достатньо достовірно встановити структуру причинно-наслідкових зв’язків міграції. Результати такого типу моніторингових і діагностичних систем у подальшому на постійній основі можна інкрустувати комплексний механізм управління міграційними процесами. До виконання цієї програми досліджуваній міграційній службі рекомендується залучати як інституції обласної виконавчої влади, так і регіональні неурядові (громадські) організації. У системному механізмі доцільно також передбачити можливість застосування адекватних для таких цілей аналітичних систем, які розкриють приватні грошові перекази в статистиці платіжного балансу області. Досліджуваному управлінню запропоновано перейти до розробки та формування адміністративного апарату (сформувати відокремлені структурні підрозділи). Досліджуваній ГУ ДМС у Львівській області доцільно виступити з пропозиціями про виділення з державного бюджету фінансування на покриття витрат на цільові територіальні програми, спрямовані на стабілізацію умов для скорочення міграційних відтоків трудових ресурсів з регіону. Ключові слова: міграційні процеси, Державна міграційна служба, територіальні структури, механізм управління, міграційна політика, удосконалення і розвиток. Перелік використаних літературних джерел. 1. Безуглий, П.Г. (2018). Теоретичні засади дослідження міграційних процесів. Політичне життя, 1, 5-14. 2. Кваша, О.С. (2017). Зовнішні міграційні процеси трудових ресурсів: фактори, стан та наслідки для України. Економіка і суспільство, 10, 535–540. 3. Біль, М. М. (2017). Ефективність механізму регулювання міграції населення: теоретико-методичні основи оцінювання. Регіональна економіка, 2(84), 73–79. 4. Дергач, А. В. (2018). Механізми державного управління міграційними процесами в Україні: дис. канд. держ. упр.: 25.00.02 / Національна академія 93 державного управління при Президентові України. Київ, 206. 5. Лібанова, Е.М. (2018). Зовнішні трудові міграції українців: масштаби, причини, наслідки. Демографія та соціальна економіка, 2(33), 11-26. 6. Малиновська, О.А. (2018). Міграційна політика: глобальний контекст та українські реалії, 472. 7. Пітюлич, М.І. (2015). Регулювання трудоміграційних процесів в транскордонному регіоні: монографія / М.І. Пітюлич, В.В. Гоблик, Т.Д. Щербан та ін.,150. 8. Шиманська, К. В. (2017). Міграція людських ресурсів в умовах геоекономічних трансформацій: регіональний вимір: монографія, 588. 9. Черномаз, К.Г., Овсяк, Є.В., Коваленко, Є.В. (2018). Тенденції міжнародної трудової міграції та її вплив на соціально-економічних розвиток країни. Світове господарство і міжнародні економічні відносини,18, 86–92. 10. Сторожук, І. (2020). Суб’єкт міграційного процесу як основний складник адміністративно-правового механізму міграції. Університетські наукові записки, 3-4 (75-76), 274-285.