Система аналізу ІТ-сленгу

Автор: Кравченко Ганна Віталіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Аналіз даних (Data Science)
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У всьому світі велику увагу приділяють ІТ технологіям. На сучасному етапі розвитку суспільства комп’ютеризацією охоплено всі галузі науки. Майже кожна людина має персональний комп’ютер, ноутбук або ж інший пристрій для обробки інформації. Користувачі цих технологій засвоїли й активно використовують відповідний словниковий запас та термінологію. У зв’язку з цим галузь ІТ постійно поповнюється новою лексикою. Різні аспекти комп’ютерної лексики досліджували Т. Акулініна, Ф. Бацевич, Н. Виноградова, І. Кучман, , Б.Шуневич та інші [1]. Особливістю комп’ютерних термінів є те, що вони, на відміну від інших технічних термінів, у результаті глибокого проникнення комп’ютерної техніки у всі галузі життя суспільства, поступово втрачають вузькоспеціальний характер функціонування та стають надбанням загальнолітературної мови, розширюючи сфери використання. Доволі часто професіоналізми й жаргонізми втрачають своє ексцентричне забарвлення і входять до складу терміносистем та словників як професійні терміни [2]. Отже, інформаційна революція на початку ХХI століття активізувала формування та активний розвиток комп’ютерної термінології. Одночасно з розвитком комп’ютерної термінології відбувається ще один закономірний з погляду лінгвістики процес – утворення специфічного комп’ютерного сленгу. У наш час сленг IT вживають для спілкування як фахівці, так і звичайні користувачі комп’ютерів найрізноманітнішого рівня. Молодий вік ІТ-спеціалістів, а також популярність і широке використання гаджетів людьми, визначають моду на використання сленгізмів серед користувачів. Шляхи і способи виникнення комп’ютерного сленгу досить різноманітні, але всі вони зводяться до того, щоб адаптувати англійське слово до дійсності і зробити його придатним для постійного використання. Розвиток термінів і сленгу галузі інформаційних технологій та стрімке поширення цих одиниць серед мовців зумовлено впровадженням комп’ютерної техніки в життя сучасного суспільства. Комп’ютерну лексику вживають не тільки фахівці цієї галузі, але й представники інших професій, оскільки інформаційні технології використовують у всіх сферах. Працюючи з різноманітними програмами чи ресурсами, попередньо можна ознайомитись із сленгом ІТ-спеціалістів. До найпопулярніших систем опрацювання ІТ сленгу відносять такі системи як: «Словотвір», Ravesli та Вікісловник. «Словотвір» – це майданчик для пошуку, обговорення та відбору влучних відповідників до запозичених слів. Основною метою розробки системи, була створення майданчик для пошуку, обговорення, та вибору влучних відповідників до запозичених слів - одна з характерних особливостей “живих” мов. Ресурс ravesli.com містить словник програміста. Наявність у такому словнику слів-термінів дозволяє вивчити специфічну мову ІТ-фахівця, що дозволить бути йому більш комунікованим та вільно орієнтуватись у термінології, яку він використовуватиме щоденно під час створення програмних продуктів. На даному ресурсі у словнику програміста міститься більше 440 слів. Тут містяться російські терміни, англійські, а також абревіатури, які повністю належать до сфери ІТ. Система Вікісловника – це багатомовний словник до вільного наповнення — україномовний розділ проекту Wiktionary. Тут зібрали й повсякчас поповнюють тлумачення й переклади українських слів, а ще переклади слів і висловів з інших мов. Проте, основна проблема у даної системи відсутність тлумачення сленгових понять, що значно звужує функціонал системи. Для просування програмних продуктів в сфері ІТ-технологій досить важливим є процес комунікації. Здійснити таку комунікацію без знання комп’ютерних термінів та сленгу практично не можливо. На сьогодні є різноманітні слова-терміни, сленг ІТ-фахівця, який по суті дозволяє спілкуватися своєрідною мовою, однак така специфічна мова є зрозумілою для сфери технологій. Саме тому вибрана тема роботи є дуже актуальною та необхідною. У процесі роботи було здійснено системний аналіз для запропонованої системи, а саме побудовано такі UML-діаграми як діаграми варіантів використання, класів, станів, діяльності та розгортання. Звичайно, що побудовано дерево цілей для представлення генеральної мети, яке структуровано показує основні підцілі системи та їх декомпозицію. За допомогою методу МАІ, визначено, що найбільш підходящим типом є інформаційно-аналітична система. Крім цього, визначено методи та засоби для розробки програмного забезпечення. Вкінці роботи продемонстровано контрольний приклад розробленого програмного продукту. Об’єктом дослідження є процеси дослідження та аналізу IT-сленгу. Предметом дослідження є методи та засоби для розробки інформаційної системи аналізу ІТ-сленгу. Метою роботи є створення системи аналізу IT-сленгу, яка дозволить користувачам отримати пояснення слова, яке використовують люди дотичні до ІТ-сфери. Результати дослідження: • здійснено аналіз літературних джерел; • розглянуто наявні системи аналоги та їх особливості; • проведено системний аналіз, у якому побудовано дерево цілей та UML-діаграми, визначено вимоги системи, а також використано метод аналізу ієрархій для визначення типу системи; • обрано методи та засоби розробки запропонованої системи; • розроблено програмний продукт та представлено контрольний приклад роботи. Ключові слова: ІТ-сленг, лексика, аналіз, інформаційна система Перелік використаних літературних джерел. 1. Шилінська І. Засоби і способи номінації термінів галузі комп’ютерних інформаційних технологій/ І. Шилінська. - Мандрівець. - 2013. - № 5. - С. 70-73 2. Англійська для IT: слова, сленг і вирази, які точно знадобляться вам у роботі [Електронний ресурс]: https://mc.today/blogs/anglijska-dlya-it-spetsialistiv-leksika-ta-frazi-shho-vam-stanut-u-nagodi