Дослідження та проектування VR середовища акустичного спілкування здобувачів освіти
Автор: Товт Василь Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Інформаційні технології проектування
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Товт В.В., Маркелов О.Е. (керівник). Дослідження та проектування VR середовища акустичного спілкування здобувачів освіти. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська Політехніка», Львів, 2021. Ця магістерська кваліфікаційна робота присвячена дослідженню можливостей використання віртуальної реальності в освіті та розробці програмного забезпечення для акустичного спілкування. Сьогодні віртуальна реальність є однією з найважливіших тем для досліджень в комп’ютерній графіці [1] та поступово займає позицію потужного інструменту для використання в різноманітних сферах: освіті, медицині, військовій справі та промисловості. Проте, актуальними залишаються питання вартості апаратних засобів для використання віртуальної реальності та якості програмного забезпечення, наявного на ринку. Водночас спостерігається поступове погіршення якості дистанційного навчання в закладах освіти [2]. Останні опитування [3] підтверджують проблему зменшення мотивації учнів та вчителів. Результати опитувань кажуть про появу проблем з концентрацією та зниженням настрою в здобувачів освіти. Одним із можливих рішень цієї проблеми може бути використання віртуальної реальності, оскільки опитування [4] стверджують про її позитивний вплив на соціальну взаємодію між людьми, що знаходяться на відстані один від одного. Сукупність вище наведених фактів дозволяє назвати актуальним дослідження в обраній сфері. Об’єкт дослідження – віртуальна реальність та технологія трасування променів. Предмет дослідження – процес залучення віртуальної реальності в освітню сферу. Мета дослідження – проектування та створення інтерактивного простору в віртуальній реальності, що дозволить покращити ефективність віддаленої взаємодії викладача із здобувачами освіти. Результат дослідження. В результаті роботи досліджено предметну область (розглянуто літературні джерела та аналоги на ринку), спроектовано архітектуру та функціонал, розроблено систему для персональних комп’ютерів, що відповідає поставленим вимогам. Створена система включає стандартні можливості для акустичної взаємодії між користувачами (говоріння за допомогою обраного мікрофона, слухання, вимкнення мікрофона), можливість для взаємодії між користувачами (віртуальна дошка), покращено стандартний спосіб обчислення гучності звуку, завдяки використанню технології трасування променів. Систему можна розглядати як підґрунтя для подальших досліджень різних способів для взаємодії між користувачами в віртуальній реальності. Ключові слова: віртуальна реальність, освіта, соціальна взаємодія, акустичне спілкування, трасування променів. Перелік використаних літературних джерел. Cipresso P, Giglioli IAC, Raya MA, Riva G. The Past, Present, and Future of Virtual and Augmented Reality Research: A Network and Cluster Analysis of the Literature. Front Psychol. 2018 Nov 6;9:2086. doi: 10.3389/fpsyg.2018.02086. PMID: 30459681; PMCID: PMC6232426. Освіта в умовах пандемії у 2020/2021 році: аналіз проблем і наслідків [Електронний ресурс] // Cedos – Режим доступу до ресурсу: https://cedos.org.ua/researches/osvita-v-umovah-pandemiyi-analiz-problem-i-naslidkiv/ Які проблеми у дистанційці бачать педагоги, учні та батьки – опитування Держслужби якості освіти [Електронний ресурс] // Нова Українська Школа – Режим доступу до ресурсу: https://nus.org.ua/news/yaki-problemy-u-dystantsijni-bachat-vchyteli-ta-batky-opytuvannya-derzhsluzhby-yakosti-osvity/ How virtual reality facilitates social connection [Електронний ресурс] // Meta for business – Режим доступу до ресурсу: https://www.facebook.com/business/news/insights/how-virtual-reality-facilitates-social-connection