Інформаційна система оцінювання та вдосконалення мнемічних здібностей людини

Автор: Яворська Тетяна Ярославівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Інформаційні системи та технології
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Протягом тисячоліть люди розробляли та використовували пристрої для покращення пам’яті, відомі загалом як мнемотехніка. Це обумовлено, в першу чергу тим, що досить висока значимість даного питання. Здатність вчитися розвивається дозволяє застосовувати системний підхід до вирішення будь-яких завдань і труднощів протягом усього життя. Для того щоб зрозуміти, як людина управляє своїми здібностями потрібно дати конструктивне визначення здібностям і поняття про їх структуру, а також показати їх розвиток. З цією метою необхідно проаналізувати, як розглядалися здібності і їх розвиток в роботах різних авторів. Розгляд розуміння здібностей різними авторами дозволяє виділити підходи, які найбільш ясно відображають сутність даної категорії і розвиток даного психологічного утворення в людини, виділити найбільш конструктивний підхід для формування в подальшому на цій основі моделі регулювання здібностями [1]. Для того щоб позначити механізми регулювання людиною своїх здібностей, необхідно спиратися на опрацьовану і верифіковану модель структури і розвитку здібностей. Наукове розуміння здібностей в структурі психологічного знання не стало одномоментно, воно поступово будувалося на основі попереднього досвіду, акумулюючи всі більше практичних досліджень різних здібностей, а також залучаючи теоретичні та практичні знання з суміжних областей. Тому можна зробити висновок про те, що дослідження пам’яті і самого процесу запам’ятовування мають велику історію і експериментальну базу, що стимулює для побудови системи розвитку мнемічних здібностей. Таким чином, з’являється необхідність інтеграції знань і досвіду про протікання процесів запам’ятовування і реалізації цих операцій [2]. Проаналізована література дозволяє зробити висновок про те, що дослідження пам’яті і запам’ятовування мають велику історію і експериментальну базу, що призводить до появи різних трактувань у функціонуванні одних і тих же процесів. Таким чином, з’являється необхідність інтеграції знань і досвіду щодо протікання процесів запам’ятовування і реалізації зазначених операцій. З огляду на те, актуальною задачею є оцінювання та вдосконалення мнемічних здібностей людини. Проведено системний аналіз інформаційної системи оцінювання та вдосконалення мнемічних здібностей людини, що в результаті було виконано системний аналіз об’єкту дослідження та предметної області. Визначено дерево цілей, при його побудові дерева цілей також визначено 6 основних критеріїв якості системи. Використано метод аналізу ієрархій (МАІ) для оцінки та визначення типу інформаційної системи, що в результаті отримано визначення інформаційно-дорадча система. Описано постановку та обґрунтування проблеми. Розроблено концептуальну модель системи, діаграму варіантів використання, класів, послідовності, переходів станів, діяльності та компонентів. В результаті вибору методів та засобів системи, найкращим варіантом реалізації алгоритму роботи було обрано - Apriori. Обґрунтовано його застосування та вибрано засоби розробки. Зроблено аналіз засобів розроблення, за допомогою яких, можна розв’язати проблему побудови архітектури проєктованої системи. Інформаційна система оцінювання та вдосконалення мнемічних здібностей людини, представлена у вигляді веб-сайту. Створено модулі, базу даних, мікросервіси, клієнтську та серверну частину веб-ресурсу. Використано засоби та методи для програмної реалізації та відображений алгоритм використання створеного функціоналу, описано та графічно відображено послідовність дій користування.. Користуючись ним, можна: визначати свій рівень розвитку, підбирати готові програми розвитку, оцінювати свій розвиток, проходити різного типу завдання та тести, можна обирати напрямок розвитку та різні секції програм. Об’єкт дослідження – процес оцінювання мнемічних здібностей людини Предметом дослідження – методи та засоби оцінювання та вдосконалення мнемічних здібностей людини Мета дослідження: створення інформаційної системи у вигляді веб-ресурсу, який буде надавати можливості користувачу оцінювати та вдосконалювати свої мнемічні здібності. Результатом розробки є завершений веб-ресурс, який дозволятиме користувачу вдосконалювати свою пам’ять та вміння навчатись, що, у свою чергу, буде відбувати на онлайн платформі, де будуть зберігатись усі результати тестів, відповідей на питання в особистому кабінеті користувача. Ключові слова – інформаційна система, мнемічні здібності, мнемоніка, метод мнемотехніки. Перелік використаних літературних джерел. 1. Laing G. An empirical test of mnemonic devices to improve learning in elementary accounting. Journal of Education For Business. 2010. P. 349-358. 2. Wood E., Needham D.R., Williams J. Evaluating the quality and impact of mediators for learning when using associative memory strategies. Applied Cognitive Psychology. 1994. P. 679–692.