Проєкт інформаційної системи сервісу замовлення та доставки їжі
Автор: Нікулін Артем Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління ІТ проектами
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Термін «онлайн замовлення і доставка їжі» (ОЗДЇ) стосується процесу, за допомогою якого готова до вживання їжа, замовлена в Інтернеті, готується і доставляється споживачеві [1, 2]. У сучасному бізнесі практика ОЗДЇ включає ширший спектр послуг та продуктів з різним рівнем опрацювання: від готових страв до сирих інгредієнтів із рецептом, який замовник готує вдома [1, 2]. Література з ОЗДЇ зосереджена на дослідженні ставлення та сприйняття [1–4], а також на споживчому досвіді, задоволеності та лояльності, які вона викликає, коли їжа смачна і послуги з її доставки добре організовані та перевищують очікування замовника [1, 5, 6]. COVID-19 спонукає харчову та ресторанну галузь передбачати занепокоєння, потреби та побоювання клієнтів, розширювати свої послуги, змінювати дизайн та впроваджувати інновації у свої системи дистанційного замовлення і доставки їжі. Об’єкт дослідження - програмні засоби електронної комерції. Предмет дослідження - управління проектом розроблення інформаційної системи замовлення і доставки їжі. Мета дослідження: розроблення веб-сервісу замовлення та доставки їжі, орієнтованого на невеликі заклади громадського харчування з урахуванням культурних і релігійних особливостей споживання. У процесі розроблення системи замовлення і доставки їжі, потрібно враховувати портрет типового сервісу, оскільки не створюється принципово новий продукт, тому слід очікувати конкуренції у реалізації. Не слід сильно віддалятися від стандартної концепції, щоб не викликати розгублення у клієнтів. Водночас, у деталях, проектована система повинна відрізнятись настільки, щоб користувач помітив і запам’ятав її. Єдиним способом уникнення двозначностей є застосування котрогось з методів формального опису специфікацій програмних систем [7–10]. У роботі застосовано метод Z-нотації (чи мови Z). Z-нотація має синтаксис на основі теорії множин, спеціальних символів та звичайного англійського тексту. Вона містить як формальну, так і неоформальну частини. Формальні частини точні та однозначні. Окрім того, розроблені спеціальні програмні засоби для автоматичної верифікації Z-схем. Для розроблення формальної специфікації основі Z-нотації застосовано доповнення для MS Word – Z Word Tools. Це дало змогу розробити несуперечливі формалізовані вимоги до проектованої системи. Для застосування формальних процедур створення несуперечливих специфікацій вимог до системи на основі Z-нотації, поведінка системи визначається з використання UML-діаграми прецедентів. Формальний метод зменшує кількість помилок на ранніх стадіях проектування. За допомогою цього формального методу можна ефективно вдосконалити етапи проектування та розробки. У процесі проектування системи здійснено планування виконання проекту, зокрема, розроблено структуру виконання робіт і графік виконання проекту в середовищі Jira. Застосування у процесі управління проектом середовища Jira дає змогу удосконалити всі його етапи, зокрема, план керування ризиками, який поєднує співпрацю команди у середовищі Jira та традиційні зустрічі під керуванням менеджера проекту. Особливість цього плану в тому, що він дає змогу змогу застосувати елементи Agile-технології до традиційного процесу управління проектом за принципом Kanban. Для реалізації системи вибрано монолітну «гексагональну» архітектуру, де ядром програми є бізнес-логіка, яку оточують різні адаптери, що реалізують інтерфейс користувача і виконують інтеграцію зі зовнішніми системами. Бізнес-логіка реалізується модулями, кожен із яких є набором доменних об’єктів. У нашому випадку такими модулями є керування замовленнями, керування доставкою, білінг та платежі. Тут також є кілька адаптерів, які взаємодіють зі зовнішніми системами. Деякі адаптери спрямовані всередину і обслуговують запити шляхом звернення до бізнес-логіки – це стосується веб-інтерфейсу користувача. Інші адаптери спрямовані назовні та дають змогу бізнес-логіці отримувати доступ до MySQL та працювати з такими хмарними сервісами, як Twilio та Stripe. У процесі виконання проектного завдання реалізовано прототип у середовищі Adobe XD – детально описано процес розроблення прототипу сайта проектованої системи, підтверджено його відповідність проектним вимогам та вказано процедуру його передавання наступним учасникам команди. Розроблений прототип сам може бути комерційним продуктом чи зберігатись у базі даних і застосовуватись як шаблон для подальших розробок. Також реалізовано базові модулі системи зі застосуванням мови Python і фреймворку Django. Отриманий результат має практичне значення, адже він готовий до подальної розробки та до комерційного застосування. Ключові слова – система, веб-сервіс, замовлення і доставка, Z-нотація, монолітна архітектура. Перелік використаних літературних джерел 1. Gavilan, D., Balderas-Cejudo, A., Fernandez-Lores, S., & Martinez-Navarro, G. (2021). Innovation in online food delivery: Learnings from COVID-19. International Journal of Gastronomy and Food Science, 24, 100330. 2. Ahmed, M. Z., Ahmed, O., Aibao, Z., Hanbin, S., Siyu, L., Ahmad, A., 2020. Epidemic of COVID-19 in China and associated Psychological Problems. Asian J. Psych. 102092. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102092.