Інтелектуальна інформаційна система для запам’ятовування іншомовних слів
Автор: Тюска Богдан Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Інформаційні системи та технології (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Об’єкт дослідження – інформаційні процеси запам’ятовування іншомовних слів. Предмет дослідження – методи та засоби, що можуть бути використані в процесі запам’ятовування іншомовних слів. Мета дослідження – реалізація повноцінної системи, що надаватиме необхідні інструменти, які можуть застосовуватись для запам’ятовування іншомовних слів. Актуальність інтелектуальної інформаційної системи для запам’ятовування іншомовних слів є досить актуальною у сьогодення. Є декілька причин, які зумовлюють таку актуальність. Передусім, запам’ятовування іншомовних слів - одна можлива частина великого процесу вивчення іноземної мови. Вивчення іноземних мов (у тому числі англійської) користується досить великою популярністю як у світі, так і в Україні. Проблеми вивчення іноземних мов в Україні потребують уваги [1]. Знання іноземних мов дозволяє розшити можливості людини. Оскільки, вивчення іноземних мов є затребуваним – відповідно затребуваним може бути і запам’ятовування іншомовних слів. Досить популярним є метод інтервального повторення. Цей метод є одним з ефективних способів поповнення словникового запасу [2]. Щоб вивчати іноземну мову можна використовувати різні інструменти. Так само і для запам’ятовування іншомовних слів існують різні інструменти. Інтелектуальна інформаційна система для запам’ятовування іншомовних слів надає такі інструменти, що можуть бути використані у процесі запам’ятовування. Інтелектуальна інформаційна система для запам’ятовування іншомовних слів особливо актуальна зараз, коли багато людей при вивченні іноземних мов (з запам’ятовуванням іншомовних слів) надають перевагу саме ІТ-інструментам. Це не дивно, адже саме такі інструменти можуть надати особливі переваги під час процесу вивчення. У роботі проаналізовано літературні джерела релевантні до обраної теми. Зокрема, здійснено аналіз актуальності вивчення іноземних мов, запам’ятовування іншомовних слів. Знайдено та оглянуто існуючі аналоги систем для запам’ятовування іншомовних слів. Такі системи добре представлені на ринку, надають різні інструменти для досягнення поставлених цілей. Визначено переваги та недоліки таких систем. Отримані дані є дуже корисними при побудові вимог до нової системи для запам’ятовування іншомовних слів. Правильний аналіз дозволяє зекономити різні ресурси під час подальшої реалізації та супроводу програмного забезпечення. Саме чітке визначення необхідних вимог до інтелектуальної інформаційної системи для запам’ятовування іншомовних слів є важливим для розуміння функціональності системи. Здійснено системний аналіз за темою роботи. Побудовано окремі UML-діаграми. Це дозволило оглянути можливості системи з різних сторін. Дана система надає функціонал для запам’ятовування іншомовних слів. Передусім, такий функціонал має на меті зробити процес запам’ятовування іншомовних слів легшим, зручнішим та цікавішим. Для досягнення даних цілей були застосовані різні засоби та методи. Для можливого збільшення зацікавленості користувачів до процесу вивчення – застосовано деякі елементи гейміфікації. Навчання з використанням гейміфікації є популярним у багатьох країнах [3]. Цілі, статистика та винагороди одні з найбільш ефективних методів гейміфікації [4]. У реалізованій системі елементи гейміфікації – нагороди, перегляд прогресу вивчення. Естетика також є одним з важливих аспектів гейміфікації. Гейміфікацію варто застосовувати для формування окремих навичок [5]. Для можливого збільшення ефективності процесу запам’ятовування – використано особливості окремих існуючих методів. Програмна реалізація даної системи здійснена з використанням різних засобів. Зокрема, це TypeScript, React, Firebase. Систему реалізовано у вигляді веб-застосунку. Така реалізація забезпечує можливий доступ до системи з різних пристроїв. Це робить процес використання системи зручнішим. При цьому розроблення системи не є надзвичайно складним. Завдяки обраним технологіям та правильній реалізації досягнуто очікуваної роботи системи. У роботі обгрунтовано доцільність реалізації інтелектуальної інформаційної системи для запам’ятовування іншомовних слів. Система допомагає у запам’ятовуванні саме тих слів, які були занесені в систему користувачем. Такий підхід може давати хороші результати. Розглянуто основні особливості даної системи. Реалізована система здатна надавати, зокрема, наступні інструменти: додавання окремих колекцій для карток, додавання та видалення карток, вибір режиму повторення та саме повторення. Для створення нової колекції необхідно вказати назву колекції. Щоб створити картку у колекції необхідно вказати іншомовне слово та переклад. Також можна вказати коментар, але він не є обов’язковим для створення картки. Окрім цих даних, на картці можна побачити прогрес вивчення окремого слова. У системі реалізовано наступні режими повторення: пряме (невивчені слова), зворотне (невивчені слова), пряме (вивчені слова), зворотне (невивчені слова). У роботі описано принцип роботи механізму повторення слів. Варто зазначити, що при повторенні слова враховується статус повторення даного слова сьогодні. Якщо слово уже повторювалось сьогодні – результати повторення не будуть враховуватись у прогресі вивчення. Звісно, сучасний підхід до реалізації подібних систем потребує збереження даних користувача. У даному випадку – це дані про його колекції, картки тощо. Реалізована система може застосовуватись окремими користувачами у процесі вивчення іноземної мови. Теоретично, дану систему можна використовувати і при запам’ятовуванні іншої інформації (не тільки іншомовних слів), проте основний акцент зроблений саме на запам’ятовуванні іншомовних слів. Ключові слова: запам’ятовування слів, іноземні мови, система, навчання, іншомовні слова. Перелік використаних літературних джерел. 1. Шандригось, А. В. (2020). Актуальні методи викладання іноземних мов (на прикладі англійської та французької мов). 2. Горобець, К. К. (2020). МЕТОД ІНТЕРВАЛЬНОГО ПОВТОРЕННЯ ЯК ОДИН ІЗ НАЙКРАЩИХ СПОСОБІВ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ СЛІВ. ББК 34.3 Рецензенти. 3. Лященко, Т. О., Гришуніна, М. В., & Пічкур, В. Р. (2018). Гейміфікація як одна з інноваційних форм навчального процесу. 4. Пащенко, В. Ю. (2021). Дослідження ефективності використання методів геи?міфікаціі? в освітніх мобільних додатках. Всеукраїнська науково-технічна конференція «Застосування програмного забезпечення в інфокомунікаційних технологіях». Збірник тез. Київ: ДУТ. 5. Макаревич, О. О. (2015). Гейміфікація як невід’ємний чинник підвищення ефективності елементів дистанційного навчання. Молодий вчений.