Бухгалтерський облік, аналіз та контроль руху товарів на торгівельних підприємствах (за матеріалами ТзОВ “Захід торг плюс”)

Автор: Горін Вікторія Віталіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Облік і оподаткування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Горін В.В, Яремко І.Й (керівник). Бухгалтерський облік, аналіз та контроль руху товарів на торгівельних підприємствах (за матеріалами ТзОВ «Захід торг плюс»). Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів 2021. РОЗШИРЕНА АНОТАЦІЯ Організація обліку, аналізу та контролю в торгівельних підприємствах є важливими складовими управління, від якості якого залежить розвиток підприємства, його фінансовий стан та місце на ринку. Актуальною на сьогодні є проблема створення високоякісної системи управління інформаційним забезпеченням, яка дозволить будь-яким управлінським системам одержувати об’єктивну і своєчасну інформацію в будь-якому напрямку продажу товарів у режимі реального часу [1]. Вирішальну роль у вирішенні цієї проблеми відіграє вдосконалення теоретичних, організаційних, методологічних та прикладних аспектів бухгалтерського обліку, аналізу та контролю руху товарів. Об’єкт дослідження - бухгалтерський облік, аналіз та контроль руху товарів на торгівельних підприємствах. Предмет дослідження - організація і методика обліку, аналізу та контролю руху товарів у ТзОВ «Захід торг плюс». Метою магістерської кваліфікаційної роботи є систематизація, узагальнення й аналіз теоретичних і практичних положень з обліку руху товарів торгівельного підприємства, а також обґрунтування для базового підприємства підходів до удосконалення методики аналізу і контролю цих процесів. Результати дослідження В сучасній діяльності вітчизняних торгівельних підприємств є можливості використання різних способів реалізації товарів, які впливають на організацію та методику ведення бухгалтерського обліку. При розрахунках покупці за придбані товари можуть перераховувати кошти на поточний рахунок підприємства, або розраховуватися готівкою в місці проведення розрахунків – касі. Проте, на сьогодні використовується досить поширений спосіб розрахунків - оплата за допомогою банківської платіжної картки, такий вид розрахунків належить до безготівкової форми. Також, поширеною на сьогодні є купівля товарів з відтермінуванням платежу – у розстрочку чи з залученням банківського кредиту. Постійно зростаючі потреби ефективного управління розрахунками з покупцями вимагають відповідних змін в системі обліку, формах, видах розрахунків, методах управління та впливу на дебіторську заборгованість [2]. Реалізація товарів у гуртовій торгівлі в бухгалтерському обліку відображається за одним з методів визначених в НП(С)БО 9: методом середньозваженої собівартості, методом ідентифікованої собівартості чи методом ФІФО., у роздрібній – методом ціни продажу. Вибір методу списання обирається підприємством і прописується в наказі про облікову політику. До складу собівартості товарів торгівельних підприємств можуть бути включені транспортно-заготівельні витрати прямим та непрямим методами. Економічний аналіз на торгівельних підприємствах проводиться з метою виявлення невикористаних резервів щодо росту товарообороту, а також вирішення інших завдань організації управління в торгівлі [3]. ТзОВ «Захід торг плюс» працює у сфері роздрібної торгівлі з 2018 р. Аналіз його фінансового стану засвідчує залежність від зовнішнього фінансування, оскільки власних коштів у наявності за аналізований період немає, це характеризує його також як неліквідне. Незважаючи на прибутковість та зростання доходу від реалізації рентабельність ТзОВ «Захід торг плюс» щороку знижується. Враховуючи показники оборотності ТзОВ «Захід торг плюс» потрібно детальніше проаналізувати продаж товарів за всіма товарними групами і контролювати попит на товари кожної групи. Ті групи, які є найбільш оборотними визначити як пріоритетні, від тих, які не є оборотними можна відмовитися. Проведений SWOT-аналіз засвідчує, що ТзОВ «Захід торг плюс» займає досить сталу позицію на ринку та має позитивну тенденцію щодо подальшого розвитку. Оптимістичний прогноз визначає зростання конкурентоспроможності ринкових позицій та утримання досягнутого становища. Бухгалтерський облік товарів ТзОВ «Захід торг плюс» ведеться за цінами продажу. Сума торгівельної націнки визначається попорційно до суми реалізованих товарів, вона коригує їх вартість. Торгова націнка з вартості товарів списується методом «червоного сторно». Внутрішній контроль є дієвою функцією управління ТзОВ «Захід торг плюс», оскільки специфіка руху товарів передбачає їх псування, пошкодження, усушку, залежаність, також в цьому процесі часто мають місце факти крадіжок чи недопоставок товарів, підміна їх за асортиментом. Удосконаленню бухгалтерського обліку товарів у ТзОВ «Захід торг плюс» підлягає документообіг за напрямами підвищення оперативності обробки та фіксації інформації про реалізацію товарів, підвищення об’єктивності аналітичної інформації про рух товарів з первинних документів, посилення контролю щодо обліку списання товарів, підвищення економії витрат на обробку та оформлення документів. З метою забезпечення збору даних щодо отриманих доходів, здійснених витрат та фінансових результатів першочергово необхідно деталізувати показники продажу. Для цього до субрахунка 702 рекомендовано відкривати субрахунки третього та більших порядків, які стосуються реалізації товарів зі знижками чи на розпродажі. Також, рекомендується відкриття додаткових субрахунків до рахунку 704 «Вирахування з доходу» для обліку повернення товарів чи суми наданих знижок. Така аналітика для ТзОВ «Захід торг плюс» забезпечить деталізацію облікових даних про реалізацію товарних запасів, надасть змогу організувати ефективну систему управлінського обліку, внутрішнього контролю та аналізу товарообороту. Ключові слова: торгівельні підприємства, облік, аналіз, контроль, товари. Перелік використаних літературних джерел. 1. Мірошниченко О. В (2018). Проблеми та перспективи обліку торгівельної діяльності. Молодий вчений. 10 (1), 360-364. 2. Жарникова В.В. (2018). Облік розрахунків з покупцями: систематизація поглядів та перспективи досліджень. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій. Вип. 2, 48-64. 3. Гринів Б. В. (2019). Економічний аналіз торговельної діяльності: навч. посібник. К.: Центр учбової літератури, 392.