Особливості робіт із землеустрою в умовах воєнного стану

Автор: Маліброда Святослав Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Землеустрій та кадастр
Інститут: Інститут геодезії
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Маліброда С.Б., Хавар Ю.С. (керівник). Особливості робіт із землеустрою в умовах воєнного стану. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська Політехніка», Львів, 2022. Розширена анотація. Сфера землеустрою в Україні перебувала в стані активних реформ протягом декількох останніх років. Зняття мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення, впровадження принципу екстериторіальності при погодженні та реєстрації земельних ділянок, вдосконалення Публічної кадастрової карти України та електронних реєстрів та багато інших нововведень були покликані докорінно змінити та покращити земельні відносини в Україні. Однак, початок повномасштабної війни створив абсолютно нові реалії. Зважаючи на специфіку роботи землевпорядників, їх діяльність було призупинено майже на чотири місяці [2, 5], а електронні бази даних були вимкненими. Законом України [1] був також зупинений процес безоплатної передачі земель в приватну власність. Тим не менше, функціонування Державного земельного кадастру (ДЗК) вдалося зберегти, а з часом відновилася і робота землевпорядних організацій. Держгеокадастр розпочав спеціальні он-лайн семінари для роз’яснення законодавчих ініціатив, зважаючи на їх велику кількість та суттєві правові наслідки. Це дозволило налагодити комунікацію між суб’єктами земельних відносин, однак певні особливості у виконанні робіт із землеустрою в умовах воєнного стану все одно виникли. Для практичної реалізації теоретичних положень було досліджено операційну діяльність певної землевпорядної організації, яка виконує роботи із землеустрою на території Івано-Франківської області. Проаналізовано нормативно-правову, методичну та наукову базу у сфері землеустрою та кадастру під час військових дій [1-7], а також напрацювання фахівців кафедри кадастру територій Національного університету «Львівська політехніка» [8, 9, 10]. Визначено особливості та проблеми у виконанні робіт із землеустрою в період воєнного стану. Висвітлено причини їх виникнення та проаналізовано наслідки для суб’єктів земельних відносин. Наведено статистику щодо державної реєстрації земельних ділянок Державними кадастровими реєстраторами за заявами, сформованими досліджуваною землевпорядною організацією з початку дії воєнного стану. Проаналізовано досвід Польщі щодо ефективної організації земельних відносин в контексті розроблення рекомендацій щодо вдосконалення законодавства в умовах післявоєнного відновлення. Об’єкт дослідження – роботи із землеустрою. Предмет дослідження – особливості виконання робіт із землеустрою в умовах воєнного стану. Мета дослідження: дослідити особливості виконання робіт із землеустрою в умовах воєнного стану та розробити рекомендації для вдосконалення процесу виконання цих робіт. Результати дослідження. Представлено аналіз нормативно-правових актів та наукових досліджень, опублікованих з початку воєнного стану. Встановлено, що результатом перших законодавчих змін [3-7] стало фактичне призупинення земельних відносин на початок дії воєнного стану. В той же час, державою було спрощено регулювання щодо цивільних правовідносин оренди. За результатами проведеного дослідження було визначено чотири чинники, що зумовлюють особливості та проблеми при виконанні робіт із землеустрою в умовах воєнного стану. До них було віднесено технічні, юридичні, організаційні та економічні чинники. До технічних чинників було віднесено обмеження, що виникають внаслідок відсутності електроенергії, зв’язку та доступу до мережі Інтернет, що робить виконання робіт із землеустрою технічно неможливим. До юридичних чинників було віднесено законодавчі обмеження, що повністю або частково лімітують виконання робіт із землеустрою. До організаційних чинників було віднесено складнощі пов’язані з інформуванням працівників державних установ та землевпорядних організацій щодо змін у законодавстві та організації праці, що негативно впливає на якість та ефективність виконання робіт із землеустрою. До економічних чинників було віднесено зменшення попиту на виконання робіт із землеустрою, що пов’язано із зниженням реальних доходів населення, держави та органів місцевого самоврядування та, як наслідок, зміну пріоритетів споживання. Також, до впливу цього чинника відноситься зростання затрат на виконання робіт. За результатами аналізування особливостей та проблем виконання робіт із землеустрою було запропоновано дві рекомендації. Першою рекомендацією є розроблення спеціального законодавства у сфері землеустрою для застосування при введенні в дію воєнного або надзвичайного стану. В рамках цього законодавства важливо чітко визначити суб’єктів земельних відносин та їх права, що підлягають регулюванню або обмеженню. Також, потрібно розробити заходи з підтримки суб’єктів земельних відносин. Не менш важливим є визначення критеріїв для введення в дію відповідного законодавства. Друга рекомендація спрямована на вирішення короткострокових проблем проведення робіт із землеустрою в умовах воєнного стану. Запропоновано ряд заходів для забезпечення достатньої поінформованості суб’єктів земельних відносин щодо актуальних змін законодавства та особливостей земельних відносин, що є простим інструментом, який може забезпечити швидке зростання ефективності виконання робіт із землеустрою. Аналізування досвіду Польщі щодо організування сфери землеустрою підтвердило припущення про необхідність проведення комунікаційних кампаній для підвищення рівня обізнаності та сприйняття змін суб’єктами земельних відносин для підвищення їх ефективності впровадження законодавчих ініціатив. Ключові слова: роботи із землеустрою, воєнний стан, суб’єкти земельних відносин, Держгеокадастр, нормативно-правова база. Перелік використаних літературних джерел: 1. Земельний кодекс України, Кодекси України №2768-ІІІ (2001, 30 листопада) (Україна). Офіційний вісник України, (46), 1. https://zakon.rada. gov.ua/ laws/show/2768-14. 2. Про землеустрій, Закон України №858-IV (2003, 4 липня) (Україна). Офіційний вісник України, (25), 122. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/858-15#Text. 3. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану, Закон України №2145-ІХ (2022, 24 березня) (Україна). Офіційний вісник України, (31), 43. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-20#Text. 4. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану, Закон України № 2247-ІХ (2022, 12 травня) (Україна). Офіційний вісник України, (47), 15. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2247-20#Text. 5. Про внесення змін до деяких законів України щодо першочергових заходів реформування сфери містобудівної діяльності, Закон України №2254-ІХ (2022, 21 червня) (Україна). Офіційний вісник України, (48), 7. https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2254-20#Text. 6. Про встановлення простою у роботі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органах, Наказ Держгеокадастру №82 (2022, 24 лютого) (Україна). 7. Про затвердження Порядку видачі спеціальних дозволів на виконання топографо-геодезичних вишукувань під час дії воєнного стану, їх обліку та зберігання, Наказ СБУ №159 (2022, 23 червня) Офіційний вісник України, (54), 247. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z0760-22#Text. 8. Маланчук М., Музика Н., Хавар Ю., & Гулько О. (2019). Просторовий сталий розвиток суспільства як основа соціально-економічних відносин. Вісник Львівського національного аграрного університету. Серія: Економіка АПК, (26), 11-14. 9. Bohira, M., Stupen, N., & Taratula, R. (2019). The problems of land reform incompleteness in Ukraine. Scientific Papers Series-Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development, 19(1), 85-89. 10. Губар, Ю., Хавар, Ю., & Ваш, Я. (2021). Шляхи розвитку національних кадастрових систем. Сучасні досягнення геодезичної науки та виробництва, (41), 151-163.