Обґрунтування робіт із землеустрою щодо відведення земель для обслуговування військового містечка на території Львівської області
Автор: Козерема Марта Андріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Землеустрій та кадастр
Інститут: Інститут геодезії
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Козерема М.А., Хавар Ю.С. (керівник). Обґрунтування робіт із землеустрою щодо відведення земель для обслуговування військового містечка на території Львівської області. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2022. Розширена анотація. За останній рік українці стикнулися з проблемою, яку ще донедавна важко було уявити. Одна ніч змінила наші життя назавжди і безповоротно. Мова йде про повномасштабне вторгнення на територію України країни-агресора росії. Тому зараз, як ніколи, ми усвідомлюємо всю важливість обороноздатності нашої країни. Вона є сукупністю воєнного, економічного, соціального та морально-політичного потенціалу у сфері оборони, що потребує належних умов її реалізації, а також складається із людських, матеріальних та земельних ресурсів. Варто зазначити, що останні зараз є чи не одними з найпотрібніших. Ефективність та раціональне використання земель оборони напряму залежить від встановлення правового контролю над ними. Землями оборони є землі, що надаються для розміщення та постійної діяльності військових частин, установ, організацій та підприємств Збройний Сил України (ЗСУ), та інших військових формувань, утворених згідно з чинним законодавством України [1-4]. Ці землі повинні використовуватися відповідно до земельного і природоохоронного законодавства та з дотриманням вимог щодо забезпечення безпеки населення у процесі здійснення ними постійної діяльності. Для практичної реалізації теоретичних положень розроблено комплекс робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування ЗСУ для обслуговування військового містечка. Військовий об’єкт розташований на території Львівської області, у зв’язку з воєнним станом ми не розголошуємо його точне місцезнаходження. Проаналізовано нормативно-правові, методичні та наукові джерела у сфері землеустрою щодо відведення об’єкту досліджень для потреб ЗСУ, а також напрацювання фахівців кафедри кадастру територій Національного університету «Львівська політехніка» [5-8]. У постійне користування надаються землі оборони під військові частини, військово-навчальні заклади та інші військові формування для виконання покладених на них завдань. Особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші об’єкти визначається КМУ. Нами представлено розроблений комплекс кадастрових робіт з метою формування документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для потреб оборони на території Львівської області. Розкрито особливості методологічних підстав формування землекористування земель оборони. Запропоновано упорядкування земель оборони за режимами користування та охорони, а також сформовано схему процесу їх розподілу. Об’єкт дослідження ? землі оборони. Предмет дослідження ? розроблення комплексу робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Самбірської квартирно-експлуатаційної частини (району). Мета дослідження: магістерської кваліфікаційної роботи є обґрунтування робіт із землеустрою щодо відведення земель для обслуговування військового містечка на території Львівської області та дослідження особливостей методологічних підстав використання земель оборони. Результати дослідження. Передача земельних ділянок у постійне користування для потреб ЗСУ є важливим аспектом у підтримці обороноздатності країни. Представлено процедуру розроблення комплексу робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування для потреб оборони на всіх його етапах формування. Виконано необхідні геодезичні та землевпорядні роботи із застосуванням сучасних технологій, що підвищують точність, якість та швидкість їх виконання. За допомогою програмного забезпечення «Digitals» виготовлено необхідний картографічний матеріал, який є обов’язковою складовою сформованого проекту землеустрою. Показано, що на досліджуваний об’єкт поширюється обмеження щодо його використання загальною площею 4,0126 га, зокрема: на частину земельної ділянки, що розташована вдовж/навколо ЛЕП (6 кВ) розміром 0,5911 га; вздовж/наколо ЛЕП (220 кВ) – 1,0755 га; вздовж/навколо електрокабелів – 0,0586 га, а також на частину земельної ділянки, що розташована навколо річки – 2,2874 га. У дослідницькій частині представлено характерні особливості методологічних підстав використання земель оборони. Зображено структуру земель оборони за основними землекористувачами: землі, що належать Міністерству Оборони України становлять 339,8 тис. га від загальної площі, або 84,9%; Міністерству внутрішніх справ України – 11,8 тис. га. або 2,9%; Національній гвардії України – 10,0 тис. га. або 2,5%; Державному комітету у справах охорони державного кордону – 6,8 тис. га. або 1,7%; Товариству сприяння обороні України – 3,1 тис. га або 0,8% та іншим військовим формуванням – 10,7 тис. га. або 2,7%. Досліджено зміни, що відбулися після окупації АР Криму російською федерацією, а саме зменшення площ земель оборони на 9,5% до 362,2 тис. га. Визначили, що модель методологічного процесу в межах розподілу земель оборони в Україні повинна ґрунтуватись на функціях землі, які вона виконує для розвитку суспільства. В основу розподілу земель мають закладатися типи використання земель залежно від оборонно-безпекових, соціальних, екологічних та економічних інтересів із урахуванням режиму використання земель та інших природних процесів. Ключові слова: проект землеустрою, землі оборони, землевпорядні роботи, право постійного користування, Збройні Сили України. Перелік використаних літературних джерел: 1. Земельний кодекс України, Кодекси України №2768-III (2001, 25 жовтня) (Україна). Відомості Верховної Ради України, (3). https://zakon. rada.gov.ua/laws/card/2768-14. 2. Про землеустрій, Закон України №858-IV (2003, 22 травня) (Україна). Відомості Верховної Ради України, (36) https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/858-15#Text. 3. Про оборону України, Закон України, №1932- ХІІ (1991, 6 грудня) (Україна). Відомості Верховної Ради України, (9) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text . 4. Про використання земель оборони, Закон України №1345-IV (2003, 27 листопада) (Україна). Відомості Верховної Ради України, (14). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1345-15#Text. 5. Маланчук М., Музика Н., Хавар Ю., & Гулько О. (2019). Просторовий сталий розвиток суспільства як основа соціально-економічних відносин. Вісник Львівського національного аграрного університету. Серія: Економіка АПК, (26), 11-14. 6. Хавар, Ю. С., Губар, Ю. П., Сай, В. М., & Винарчик, Л. В. (2018). Державний контроль за використанням земель як механізм ефективного управління земельними ресурсами на території Львівської області. Збалансоване природокористування, (2), 106-113. 7. Губар, Ю. П., & Хавар Ю. С. (2020). Актуальні проблеми раціонального використання та обліку земель оборони. Сучасні проблеми агроекології: матеріали VI міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Миколаїв.