Проєкт інформаційної системи управління закладом середньої освіти

Автор: Стецик Юстина Андріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління ІТ проектами
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Інформаційні системи, як інформація і інформаційні технології, існували з моменту появи суспільства, оскільки на будь-якій стадії його розвитку є потреба в управлінні, а для управління потрібна систематизована, заздалегідь підготовлена інформація. Таким чином, місією інформаційної системи є забезпечення ефективного «управління всіма своїми ресурсами, створення інформаційного і технічного середовища для здійснення управління організацією» [1]. Такою організацією можна вважати навчальний заклад, адже актуальність проблеми інформатизації освіти не перестає зростати. Загалом, проблемам інформаційної системи управління закладами освіти присвячено широкий перелік праць [2, 3]. Згідно з ними, її важливим елементом має стати інформаційно-технологічне середовище з архітектурою навчально-пізнавального простору, щоб задовольняти потреби взаємодії учнів, їхніх батьків, вчителів та адміністрації освітнього закладу. Об’єкт дослідження – процеси опрацювання інформації у середній загальноосвітній школі. Предмет дослідження – є інформаційна система управління закладом середньої освіти. Мета дослідження – розробити та реалізувати проєкт інформаційної системи управління закладом середньої освіти, яка дозволить зберігання та опрацювання даних, проведення швидкого пошуку та відбору за різними критеріями, створення звітів. В процесі моделювання структури системи управління закладом середньої освіти визначеними завданнями стали: • «Документація освітньої організації» – автоматизація адміністративно-управлінської діяльності та організація системи моніторингу, аналізу; • «Навчальні матеріали» – імпорт, зберігання, перегляд та пошук навчальних матеріалів (підручники, презентації та інше); • «Розклад» та «Журнал» – забезпечення постійного доступу до перегляду розкладу занять та цифрового аналога щоденника, в якому відображаються дані з журналу; • «Комунікація» – підтримка проведення онлайн-уроків, відеочатів з учнями класу, групою викладачів або батьків. Окрім того, було обговорено впровадження додаткових функцій у майбутньому. Таке попереднє планування заощаджує час і гроші [4]. Усі модулі інформаційної системи інтегровані між собою, що дозволяє забезпечити одноразове введення даних, уніфікацію інформації та скорочення трудовитрат. Для отримання доступу до системи цільовою аудиторією, а саме адміністрації закладів освіти, вчителів, батьків та учнів, необхідно успішно пройти процес реєстрації та авторизації користувача на сайті чи в додатку. Спроєктований продукт легкий та зручний у користуванні через вебсайт або програму, зокрема, завдяки доступному інтерфейсу із додатковими інструкціями з користування. Згідно з типом, масштабом, складністю та фаз ЖЦ проєкту, різнитиметься склад учасників команди, що працює над ним, їхні ролі, розподіл функцій і відповідальності [5]. Для цього за допомогою інструменту Microsoft Project була створена діаграма Ганта, яка допомагає не лише визначити кінцевий термін розробки, але сприяє організації роботи цілої команди. Відповідно до списку вимог було розроблено прототип програмного продукту. Для перевірки правильності роботи продукту проводилися необхідні види тестування системи. Після аналізу ринку, розробки інформаційної системи та її успішного тестування можна приступати до її запуску. Для покращення взаємодії між розрозбниками та користувачами передбачається швидке реагування на відгуки та в разі потреби внесення змін до програми, адже низька якість програмного продукту завжди породжує проблему. Остання є просто неприпустимою, коли йдеться про освіченість, яка є узагальненою характеристикою випускника та відображає ступінь розвиненості його особистості. Основною ідеєю розроблення інформаційної системи управління закладом середньої освіти є автоматизація процесів діловодства, навчально-виховної та методичної діяльності, забезпечення обліку та моніторингу діяльності освітніх організацій. На основі цієї ідеї було визначено декілька дрібніших цілей, а саме: створений постійно доступного архіву даних, забезпечена простота використання, уможливлення безупинного навчального процесу, полегшення процесу поширення електронних матеріалів, розроблений ряд інструментів для взаємодії користувачів. На відповідність досягнення цих цілей, з користувацькою частиною та наповненням бази даних, успішно проаналізований реалізований прототип проєкту. Ключові слова – інформаційна модель, інформаційна технологія, проєкт інформаційної системи, заклад середньої освіти, системи управління. Перелік використаних літературних джерел. 1. Мищишин О. Я. Ефективність інформаційних систем: Конспект лекцій. — Львів, 2017. — 105 с. 2. Jarot S. Suroso, Muhammad A. Fakhrozi, “Assessment of Information System Risk Management with Octave Allegro at Education Institution,” Procedia Computer Science, vol. 135, 2018, pp. 202–213. 3. Segaf Husein, Ahmad Nurul Fajar, “Design of a Cloud Based Information System For Education Institution using TOGAF ADM,” vol. 8, 2020, pp. 279–285. 4. Lytvyn V., et al, “System Development for Video Stream Data Analyzing”, Advances in Intelligent Systems and Computing, vol. 1020, 2019, pp. 315–331. 5. «Управління проектами»: навчальний посібник до вивчення дисципліни для магістрів галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 073 «Менеджмент» спеціалізації: «Менеджмент і бізнес-адміністрування», «Менеджмент міжнародних проектів», «Менеджмент інновацій», «Логістика»/ Уклад.: Л.Є. Довгань, Г.А.Мохонько, І.П Малик. – К.: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017. – 420 с.