Інформаційна система для пошуку електронних книг у вигляді чат-боту

Автор: Дюг Марина Сергіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Інформаційні системи та технології
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Бібліотека є надзвичайно важливою структурою в суспільстві, що постійно змінюється, і вона повинна реагувати на потреби суспільства. Інформаційні технології змінили вигляд сучасних книг. Бібліотеки перетворилися на постачальників інформації, а не просто на постачальників документів. Перехід від паперових книг до цифрових є не просто технологічною еволюцією, але вимагає зміни парадигми, за якою користувачі отримують доступ до інформації та взаємодіють з нею. Цей перехід від традиційних до електронних книг також змінює фундаментальну роль бібліотеки у суспільстві. Метою роботи є створення інформаційної системи для пошуку електронних книг у вигляді чат-боту. Задля досягнення цієї мети, в даній роботі були описані такі задачі: 1. Провести аналітичний огляд літературних та інших джерел в області опрацювання створення чат-ботів. 2. Здійснити аналіз продуктів-аналогів. 3. Здійснити системний аналіз об’єкту дослідження. 4. Обрати і описати методи створення чат-боту для пошуку електронних книг. 5. Вибрати та обґрунтувати засоби створення чат-боту для пошуку електронних книги. 6. Реалізувати інформаційну систему, розробити тести і описати головні модулі створеної програми. Об’єктом дослідження роботи є процес пошуку електронних книжок. Предметом дослідження даної роботи є методи і засоби розроблення інформаційної системи для пошуку електронних книжок. Наукова новизна отриманих результатів полягає у використанні технології чат-ботів для пошуку електронних книг, що в свою чергу спрощує сам процес і покращує отриманий користувачами досвід у користуванні електронними бібліотеками і книжками. Практичне значення отриманих результатів дозволить популяризувати україномовні твори серед читачів, та загалом поширити культуру читання, особливо серед молоді. Молоде покоління активно користується програмами-месенджерами, а реалізація цієї системи дозволить швидко і з мінімальними зусиллями завантажувати обрані книги прямо з них. Дана програма надасть повністю безкоштовний доступ до книг з відкритих бібліотек, що також вплине й на культурну освіту користувачів. Електронна бібліотека або цифрова бібліотека – це фізичний сайт і/або веб-сайт, який забезпечує цілодобовий онлайн-доступ до оцифрованих аудіо-, відео- та письмових матеріалів. Він надає безкоштовні або платні копії книг, журналів тощо, доступних для користувачів. Користування електронними книгами стає все більш популярним [1]. На просторах інтернету є безліч онлайн-бібліотек з мільйонами електронних книг. Найбільш популярним це явище є для американського сегменту ринку. Провівши аналіз засобів-аналогів Yakaboo, Knigogo, Chtyvo [2], JavaLibre було визначено, що найпопулярніші засоби надають обмежений доступ для безкоштовного користування або мають застарілий чи незручний інтерфейс. Всі з оглянутих засобів не мають інтеграції з месенджерами та потребують безпосереднього використання браузеру для користування бібліотеками. Саме через це, було вирішено створити чат-бот [3] у застосунку Telegram для пошуку безкоштовних електронних книг у відкритій українській бібліотеці. Провівши системний аналіз та розробивши дерево цілей для системи було визначено головні та другорядні завдання в розвитку системи та встановлено пріоритети між ними. Так, головними пріоритетами було визначено зручність використання і інтуїтивність розробленої програми. Для реалізації інформаційної системи пошуку електронний книг було сформовано основні принципи побудови програми, обрано платформу ASP.NET Core для розробки і застосунок Telegram для клієнтської частини чат-бота [4]. Також, обрано мову програмування C# і Visual Studio як засіб розробки серверної частини. Для контролю версій було обрано Git. Під час розробки контроль якості програми виконувався за допомогою функціонального і юніт-тестування. Для проведення юніт-тестування використовувалась .NET бібліотеки з відкритим кодом XUnit та FluentAssertions. Інформаційна система реалізована у вигляді чат-боту і доступ до неї можна отримати за допомогою додатку Telegram. Ключові слова: інформаційна система, онлайн-пошук, електронна книга, електронна бібліотека, чат-бот, телеграм-бот. Перелік використаних літературних джерел. 1. Кастеллі Д. Електронні бібліотеки майбутнього і роль бібліотек [Електронний ресурс] / Донателла Кастеллі. – 2006. – Режим доступу: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/07378830610715365/full/html 2. Про е-бібліотеку “Чтиво” [Електронний ресурс] – 2007. – Режим доступу: https://chtyvo.org.ua/help/biblioteka/pro-nas 3. Що таке чат-бот [Електронний ресурс] – 2020. – Режим доступу: https://www.oracle.com/chatbots/what-is-a-chatbot/ 4. Що таке Телеграм-бот? Причини використання ботів в Телеграмі [Електронний ресурс] – 2021. – Режим доступу: https://chatbotslife.com/what-is-a-telegram-bot-reasons-to-use-bot-for-telegram-46b0d0579337