Проєкт інформаційної системи адаптивного електронного навчання

Автор: Гошко Ольга Володимирівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління ІТ проектами
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Електронне навчання – невід’ємний інструмент для забезпечення неперервної, мобільної освіти у сучасних реаліях. Методи електронного навчання ґрунтуються на використанні потужностей комп’ютерних та інформаційно-комунікаційних технологій, а тому дозволяють людям здобувати знання дешевше та швидше [1]. Найдієвішим видом електронного навчання вважається адаптивне навчання. Даний спосіб надає учням і студентам на опрацювання лише ті освітні матеріали, котрі їм справді необхідні, а не увесь масив спорідненої інформації [2]. Відповідно, користувачі адаптивних електронних систем для навчання не витрачають час на повторне вивчення вже відомих їм речей, а повноцінно зосереджуються на вирішені власних актуальних проблем в обраній темі. У такий спосіб адаптивний підхід підтверджує свою ефективність. Окрім цього, адаптивне навчання підвищує впевненість користувачів, оскільки показує їм, що вони знають і чого не знають. У результаті такий метод отримання знань не лише збільшує впевненість у процесі навчання, але також може підвищити її у повсякденній діяльності людини [3]. Варто також згадати про одну з проблем під час створення електронного освітнього контенту, а саме про складність підтримки його актуальності для різноманітної групи людей. Незалежно від того, чи різниця між людьми викликана місцем знаходження, посадою чи будь-якою іншою причиною, адаптивне навчання мінімізує труднощі та, залежно від пріоритетів користувачів, здатне усувати їх. Головна мета адаптивних освітніх систем – розробити індивідуальний навчальний план для користувача, шляхом динамічної оцінки його рівня знань [4]. Це означає, що програма постійно аналізує процес навчання людини та підлаштовує курс конкретно під неї, щоб допомогти опрацьовувати навчальні матеріали продуктивніше й отримувати найбільшу користь. У цьому є перевага й для викладачів: їм не потрібно додатково пояснювати ті чи інші моменти з лекції. Також системи адаптивного електронного навчання дозволяють якісно організувати освітній процес загалом, а саме надають функціонал для реєстрації користувачів, редагування контенту курсів та доступу до них, забезпечують можливість спілкування між користувачами та їх сповіщення [5]. Об’єктом дослідження даної кваліфікаційної роботи виступає процес створення проєкту інформаційної системи адаптивного електронного навчання. Предмет дослідження – це способи та технології реалізації проєкту інформаційної системи адаптивного електронного навчання. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є управління проєктом зі створення інформаційної системи адаптивного електронного навчання. Для цього потрібно виконати наступні завдання: • проаналізувати літературні джерела, щоб оцінити та довести актуальність застосування адаптивних систем у сфері освіти; • визначити функціонал систем-аналогів та їх недоліки для подальшого формування вимог до проєкту; • здійснити системний аналіз області досліджень, обрати тип майбутньої системи, описати її цільову аудиторію і основні функції; • розробити план реалізації проєкту з врахуванням усіх необхідних ресурсів і передбаченням ймовірних ризиків; • описати процес реалізації проєкту та забезпечити відслідкування проєктних завдань; • створити систему адаптивного електронного навчання, котра відповідатиме зазначеним вимогам, та здійснити процедуру завершення проєкту. Отже, у даній магістерській кваліфікаційній роботі було сформовано вимоги до проєкту та досліджено проблеми розроблення інформаційної системи адаптивного електронного навчання та її функціонал. Проведено системний аналіз, шляхом декомпозиції головної цілі проєкту та представлення результату у вигляді дерева цілей, а для кращого розуміння взаємодії користувача із системою та її внутрішніх об’єктів між собою, було створено відповідний перелік UML-діаграм. Було детально описано призначення системи й розроблено її концептуальну модель. Також було створено план керування проєктом. Завдяки проведеній роботі було реалізовано інформаційну систему адаптивного електронного навчання у вигляді десктопного додатку з назвою «CPPLearn», що виступає середовищем для ефективного отримання знань завдяки генерації індивідуального списку рекомендацій для користувачів. Ключові слова: навчання, електронне навчання, адаптивність, інформаційна система, генерація рекомендацій. Перелік використаних літературних джерел. 1. Zaritska, S. I., Lytvynenko, N. I., Savchenko, M. I., & Slipchenko, O. Y. (2019). Methodological aspects of e-learning implementation in general secondary education institutions. International Research and Training Center for Information Technologies and Systems under NAS and MES of Ukraine. http://www.irtc.org.ua/dep105/publ/2019/ METOD_POSIBNYK_ZARITSKA_LITVINENKO_SAVCHENKO_SLIPCHENKO_2019_SCHOOL132.pdf. 2. Dyro, A. (2018). Adaptive learning in education: the next gen of educational eContent. eLearning Industry. https://elearningindustry.com/adaptive-learning-in-education-next-gen-econtent. 3. Wetten, M., Serafin, E. (2015). Adaptive Learning Pilot – Reflections on Student Experience. Academia.edu. https://www.academia.edu/13912408/Adaptive_Learning _Pilot__Reflections_on_Student_Experience. 4. Nosenko, Y. (2018). Adaptive Learning Systems: The Essence, Features, State Of Use In Ukrainian Institutions Of Pedagogical Education. Physical and Mathematical Education, 17(3), 73–78. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-017-3-013. 5. Vovk, O. B. (2015). E-learning systems – new forms of modern education. Mathematical Machines and Systems, 3, 79–86. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/113496.