Дослідження показників функціональної безпечності базової станції коміркового зв’язку
Автор: Онищук Юрій Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Технології та засоби телекомунікацій
Інститут: Інститут телекомунікацій, радіоелектроніки та електронної техніки
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дипломна робота присвячена дослідженню показників функціональної безпечності базової станції коміркового звя’зку методом графу станів та переходів. Була сформована структурна схема підсистеми живлення базової станції коміркового зв’язку яка забезпечує високий рівень відмовостійкості. Для оцінювання показників безпечності було вибрано методи дерев відмов та метод простору станів. Ці методи дають змогу оцінити показники функціональної безпечності. Показниками безпечності є: ? мінімальні січення – показують «слабкі місця» системи [2, 6, 7]; ? ймовірність потрапляння в аварійну ситуацію – оцінює кількісно появу аварійної ситуації[3, 7]; ? частоту потрапляння в аварійну ситуацію – показує швидкість[2]; Для отримання показників безпечності відмовостійкої підсистеми живлення, а саме мінімальних січень та ймовірності потрапляння в аварійну ситуацію побудовано модель у вигляді дерева відмов. Використовуючи програмне забезпечення TopEvent FTA отриманні мінімальні січення та ймовірність їх існування. На основі цих даних побудована Логічна функція аварійної ситуації – це сума мінімальних січень [5, 6]. На основі структурної схеми підсистеми живлення базової станції коміркового зв’язку була побудована структурна схема надійності відмовостійкої підсистеми живлення базової станції коміркового зв’язку. Для побудови графу стані та переходів було сформовано вектор станів. Вектор станів – це змінна яка кодує кожен стан і складається з компонентів які відображають стан кожного модуля в процесі функціонування системи. Для отримання показника безпечності : частоти потрапляння в аварійну ситуацію та показників надійності; побудовано модель відмовостійкої підсистеми живлення у вигляді графа станів та переходів. Отримана модель містить 120 працездатних станів та 159 переходів. З них 81 стан є працездатним, а 39 не працездатними. Було проведено дослідження показників безпечності та надійності відмовостійкої підсистеми живлення базової станції коміркового зв’язку, а саме: ? Залежність ймовірності безвідмовної роботи від показників надійності мережі живлення (?OM). ? Залежність ймовірності безвідмовної роботи від показників надійності акумулятора (?A1). ? Залежність ймовірності безвідмовної роботи від показників надійності аварійного контролера перемикання (?АКП). ? Залежність ймовірності безвідмовної роботи від показників надійності основний контролера перемикання (?ОКП). ? Дослідження частоти потрапляння в аварійну ситуацію. ? Дослідження мінімальних січень. В результаті досліджень показників надійності та безпечності встановлено, що найбільш критичними з точки зору як надійності так і безпечності є аварійний та основний контролери перемикання. Менш критичною є основна мережа живлення. Акумулятори вносять мінімальний вплив на безпечність та надійність підсистеми. Об`єкт дослідження – підсистема живлення базової станції коміркового зв’язку. Предмет дослідження – метод граф станів та переходів. Сфера досліджень – визначення критично важливих вузлів підсистеми живлення БСКЗ, та час її без перебійної роботи. Метою роботи: дослідження методу графу станів та переходів, на основі цього методу визначення впливу надійності підсистеми живлення БСКЗ на безпечність підсистеми живлення БСКЗ. Ключові слова: підсистема живлення БСКЗ, граф станів та переходів, мінімальні січення, дерево відмов, динамічне дерево відмов, ймовірність настання аварійної ситуації, частота потрапляння в аварійну ситуацію, метод простору станів, структурна схема надійності.