Обґрунтування параметрів роботизованої трансмісії вантажних автомобілів для магістральних умов
Автор: Демчишин Тадей Віталійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Розширена анотація. Різноманіття існуючих конструкцій автомобільних трансмісій та законів і алгоритмів керування ними надзвичайно широке. Але це, звісно, не є ознакою надзвичайних досягнень інженерної думки й технічної науки, оскільки будь-яке різноманіття зазвичай нівелюється на шляху пошуку будь-чого досконалого чи оптимального. Вважають, що автоматична коробка передач була винайдена унаслідок інтелектуальних зусиль працівників американського концерну General Motors. Перший автомобіль з автоматичною трансмісією — Oldsmobile Custom & Cruiser — зійшов з конвеєра в 1939 році. Відтоді, мабуть, і виникли підстави обмірковувати принципи, закони, алгоритми доцільного чи оптимального керування структурою і параметрами автомобільної трансмісії. У першому розділі виконано аналіз наукових праць щодо найбільш розповсюджених значень передатних чисел сходинок передач механічної трансмісії автомобіля. Особливу увагу приділено значенням передатних числел суміжних передач. Найбільш розповсюдженими є геометричний, гармонійний та арифметичний ряди. Переваги та недоліки кожного з рядів традиційно проявляються при дослідженні динамічних та економічних властивостей автомобіля. Для роботизованих трансмісій вантажних автомобілів найбільш розповсюдженим є геометричний ряд з кількістю передач 7 10. Аналіз реальних передатних чисел роботизованих трансмісій серійних автомобілів мають дещо скореговані значення передатних чисел. Зокрема, проаналізовано методику коригування значень з метою покращення паливної економічності вантажного автомобіля. Вибір решти параметрів роботизованої коробки перемикання передач у магістральних чи міських умовах руху виконано після чіткого усвідомлення процесів, які відбуваються під час сумісної роботи системи «двигун східчаста трансмісія» Необгрунтоване збільшення кількості передач трансмісії під час експлуатації неодмінно приводить систему «двигун трансмісія» до збільшення кількості власне перемикань, а це, по-перше, не сприяє підвищенню безвідмовності/довговічності системи; по-друге, викликає необхідність запровадження додаткового критерію добору — мінімальної роботи буксування фрикціонів. Виконано імітаційне моделювання виконано для різних рядів передатних чисел роботизованої трансмісії. Зокрема, виявлено взаємообумовленість між геометричним, гармонійним і алгебраїчними рядами передатних чисел сусідніх передач роботизованої коробки передач. В роботі аналізуються особливі особливості процесу перемикання передач у найбільш поширених видах автоматичних коробок передач. Порівнюються конструктивні можливості «ідеальної» зміни передач (без втрати потужності) та стратегії перемикання передач. Раціональним з точки зору співвідношення розмірів КПП, кількості передач і спроможності здійснювати перемикання передач без розривання силового потоку є обгрунтоване використання роботизованих трансмісій з індивідуальними фрикціонами для перемикання передач. В роботі робиться спроба застосування різних методик вибору показників ефективності основних конструктивних параметрів трансмісії. При цьому зроблено певні обґрунтовані спрощення (припущення) в розрахунках, які не суттєво впливають на адекватність отриманих результатів. Мета досліджень: аналітичними, графоаналітичними методами та частково за результатами експерименту обгрунтувати вибір роботизованої коробки перемикання передач. Для досягнення мети необхідно виконати наступні завдання: 1) провести аналіз існуючих конструкцій роботизованих КПП щодо особливостей використання; 2) провести аналіз втрат механічної енергії в роботизовані трансмісії, зокрема, під час перехідних процесів в ній; 3) визначити якісні і кількісні показники взаємодії роботи системи «двигун роботизована східчаста трансмісія»; 4) дослідити доцільність використання різних методів визначення показників добору роботизованих трансмісій. Об’єкт досліджень: система «двигун східчаста роботизована трансмісія». Предмет досліджень: ефективність системи «двигун східчаста роботизована трансмісія» щодо динаміки і паливоощадності вантажного автомобіля. Ключові слова: двигун, роботизована коробка передач, передатні числа, розганяння, режими руху.