Характеристика показників автобусних маршрутів поблизу перехресть та зупинок громадського транспорту

Автор: Файбиш Олександр Вікторович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Транспортне обслуговування населення відіграє важливу роль у системі господарського комплексу міста та вирішує низку проблем при організації пасажирських перевезень. Ці проблеми зумовлені зростанням кількості приватних і комерційних автомобілів. Тому якість обслуговування пасажирів відіграє ключову роль у транспортній системі міста. Таким чином, надання операторам ефективних інструментів для розробки або перегляду розкладів обслуговування може стати ефективним інструментом для підвищення привабливості транспортних послуг. Пасажирський транспорт, задовольняючи потребу населення у переміщеннях, створює передумови для нормального функціонування економіки регіону, послуговує збільшенню вільного часу у населення міст. При визначенні якості транспортних послуг не можна обійтися без такого важливого критерію, як тривалість пересування, важливою складовою якого є час очікування транспорту на зупинці. При якісно організованій та налагодженій роботі час прибуття маршрутних транспортних засобів наперед відомі пасажирам через їхній розклад, тому їхній час очікування частково формується під впливом цього чинника. Так як така ситуація не спостерігається на ринку міських пасажирських перевезень в Україні, час очікування пасажирів сильно варіюється від інтервалу та середньої швидкості руху, кількості транспортних засобів на маршруті та тривалості руху автобуса. Наявність своєчасної та точної інформації про тривалість у дорозі автобуса є важливою, оскільки це приваблює більше пасажирів і підвищує їхню задоволеність [1]. Тому для того, щоб надати пасажиру такий тип інформації, існує нагальна потреба в проведенні досліджень для покращення прогнозування тривалості руху в дорозі з врахуванням пасажиропотоку на зупинках маршруту громадського транспорту. Для досягнення цієї мети було проведено дослідження, спрямоване на дослідження середньої тривалості очікування пасажирів на зупинці, аналізуючи дані натурних досліджень руху автобусів, що курсують у місті Львові, які ділять смуги руху з іншими учасниками руху. За таких умов тривалість перебування у дорозі автобусів та час їх очікування на зупинках піддається високому ступеню прогнозування, оскільки їх часові структури подібні до загального трафіку, який демонструє сезонність і тенденцію/цикл [2-3]. Крім того, результати цього дослідження можуть допомогти операторам автобусних перевезень удосконалити свої системи з точки зору оптимізації розкладу та планування транспортних засобів, а також надавати точнішу інформацію в реальному часі на зупинках. Дослідженням середнього часу очікування було присвячено безліч робіт, як серед українських, так і закордонних авторів. Так зокрема в роботі [3-4], час очікування безпосередньо пов‘язаний із інтервалом руху і рівний приблизно його половині. Але дана залежність, дещо змінюється при віддаленні від центральної частини міста, оскільки інтервали руху та доступність зупинок теж збільшується. В роботі [2,5] визначення часу очікування відбувається через імітаційне моделювання. При цьому враховується розклад руху і таким чином прибуття автобуса на зупинку розраховується через випадкове відхилення його значення від розкладу. Дані результати аналізу уже проведених досліджень свідчать про те, що до них в меншій мірі застосовувався практичний аспект і в реальному житті результат такого дослідження може показати не зовсім достовірні дані. Це зумовлено трудомісткістю проведення натурних досліджень. Тому необхідно провести порівняльну оцінку середньої тривалості очікування пасажирів різних категорій маршрутного транспорту на зупинці за результатами натурних досліджень. Для її досягнення заплановано вирішення наступних задач: оцінка часу середньої тривалості очікування на основі аналізу даних натурних досліджень та формування залежності між цим часом для різних груп населення. Метою є покращення якості обслуговування пасажирів на маршрутах громадського транспорту, шляхом проведення досліджень середньої тривалості очікування на зупинках з врахуванням груп населення. У зв’язку з поставленою метою визначено наступні завдання: провести теоретичні дослідження переважних місць розташування зупинок громадського транспорту та обрати пункти спостережень; провести натурні дослідження тривалості очікування пасажирів на зупинках із врахуванням груп населення; провести статистичну оцінку отриманих даних тривалості очікування пасажирів на зупинках; оцінити важливість отриманих даних у планування розкладу руху громадського транспорту. Ключові слова – громадський транспорт, автобуси, пасажири. Перелік використаних літературних джерел. 1. Fusco, G., Colombaroni, C. and Isaenko, N. (2016). Short-term speed predictions exploiting big data on large urban road networks. In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 73, pp.183–201. 2. Comi, A., Nuzzolo, A., Brinchi, S., Verghini, R. (2017). Bus travel time variability: some experimental evidences. Transportation Research Procedia, 27, pp. 101–108. 3. Cats, O. (2014). Regularity-driven bus operation: Principles, implementation and business models. In: Transport Policy. 36, pp. 223-230. 4. Moreira-Matias, L., Mendes-Moreira, J., de Sousa, J. F., Gama, J. (2015). Improving Mass Transit Operations by Using AVL-Based Systems: A Survey. In: IEEE Transactions on Intelligent Transportation System, DOI 10.1109/TITS.2014.2376772. 5. Chen, M., Liu, X., Xia, J., & Chien, S. (2004). A Dynamic Bus-Arrival Time Prediction Model Based on APC Data. In: Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, 19(5), pp. 364-376. 6. Mendes-Moreira, J., Jorge, A. M., de Sousa, J. F. and Soares, J. (2012). Comparing state-of-the-art regression methods for long term travel time prediction. In: Journal Intelligent Data Analysis archive. 16, (3), pp. 427-449.