Прогнозування попиту на послуги технічного обслуговування автомобілів у м. Львів

Автор: Тюшка Степан Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Щорічно кількість нових автомобілів, що ставляться на облік в Україні невпинно зростає. Поряд з тим, значно збільшується і кількість автомобілів вторинного сегменту, що потребують обслуговування та ремонту. Підвищення податків, проблеми із постачанням та глобальна криза мікроконтроллерів призвели до значного зростання вартості комплектуючих. Одним із наслідків цього є стрімкий ріст вартості ТО у офіційних дилерів та фірмових СТО. Стратегія збільшення клієнтів, як офіційних так і незалежних СТО, є очевидною і логічною: пропозиція унікального сервісу ? виконання високоточних робіт, що потребують високої кваліфікації сервісного персоналу та наявності спеціалізованого обладнання, чого немає в "гаражних" сервісів. А як відомо, сьогодні понад 90% транспортних засобів обладнані специфічними електронними системами. Збільшення кількості клієнтів, підвищення продажів послуг із ТО і ремонту ставлять перед власниками СТО необхідність "розуміти" даний ринок та його структуру. А тому питання прогнозування ринку автосервісних послуг, розуміння конкретних об’ємів робіт є відкритим, актуальним та центральним для СТО. В даній магістерській роботі було проведено огляд за темою дослідження, проаналізовано питання попиту на послухи технічного обслуговування та статистичну інформацію продажів номенклатури запасних частин СТО м. Львів. Наведено детальну характеристики ринку автосервісних послуг та особливості стратегії зміни структури автопарку. Аналіз об’ємів ринку послуг із ТО та ПР показав, що за 2021 рік він склав понад 150 млрд. грн. В цю цифру ввійшли річні об’єми реалізації послуг із технічного обслуговування та поточного ремонту офіційних дилерів (25,5 млрд. грн.) та незалежних СТО (48,7 млрд. грн.). Близько 75,8 млрд. грн. це потенціал ринку ? обсяг робіт із ТО та ПР автомобілів, що виконується автовласниками самостійно чи гаражними майстрами. За останні 7 років спостерігалось зростання об’єму ринку автосервісних послуг на 32,4% (рис. 2.1) із 101,4 млрд. грн. у 2015 році до 150 млрд. грн. у 2021 році. За підсумками 2022 року прогнозується значне падіння ринку, як і економіки України в цілому внаслідок війни. Останнє десятиліття у автомобільний індустрії спостерігається чітка тенденція зменшення екологічної шкоди навколишньому середовищу. Одним із шляхів прийнято вважати електрифікацію автомобільного транспорту. Впровадження нових жорстких екологічних норм за одночасних державних програм на електромобілі, здешевлення вартості акумуляторів та розвиток відповідної інфраструктури суттєво збільшує кількість прихильників цього виду транспорту. В Норвегії понад 50% продажів нових автомобілів складають електромобілі. В результаті розрахунків коефіцієнтів вибуття автомобілів, що обслуговуються у дилера, встановлено експонентну залежність. Із кожним роком відсоток власників, що проходять ТО у офіційного дилера знижується. Власники автомобілів переходять до незалежних СТО та "гаражних" сервісів. Розрахувавши питомі трудомісткості для брендів Volkswagen та Toyota отримано лінійну модель для розрахунку внутрішньо брендової залежності, що уможливлює розрахунок сумарних трудомісткостей ТО та ПР. Виходячи із імовірного рівня продажів нових електромобілів у м. Львів та області проведено моделювання сумарних трудомісткостей та обсягів ринку ТО та ПР до 2030 року. Згідно отриманих результатів встановлено, що сумарна трудомісткість послуг ТО та ПР легкових автомобілів (із ДВЗ) Львівської області знизиться на понад 50%, електромобілі компенсують падіння лише на 7%. Обсяг ринку послуг ТО та ПР легкових автомобілів до 2030 року впаде до 328,725 млн. грн. (на понад 60%). Електромобілі компенсують лише 35,532 млн. грн (6,6%). Об’єкт дослідження: методика прогнозування попиту на послуги ТО легкових автомобілів. Предмет дослідження: дані продажів запчастин, коефіцієнти вибуття автомобілів, питома трудомісткість та кількість заїздів автомобілів на СТО. Мета роботи – розроблення методики прогнозування попиту на послуги ТО легкових автомобілів. Ключові слова: автомобільний транспорт, прогнозування попиту, технічне обслуговування, запасні частини, коефіцієнт вибуття, електромобілі. Перелік використаних літературних джерел: 1. Тригуба А. М., Кондисюк І. В., Коваль Н. Я. Формування портфелів гібридних проєктів автотранспортних підприємств. Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Харків : НТУ "ХПІ", 2021. 2 (4). С. 67-72. 2. Дмитрів І.В. Автомобільний транспорт. Теорія і практика наукових досліджень. Навчальний посібник. Національний університет „Львівська політехніка”. – Львів : СПОЛОМ, 2019. 316 с.