Покращання діагностування ходової частини автомобіля за результатами аналізу акустичної інформації

Автор: Скиба Микола Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Як відомо, ходова частина автомобіля призначена для переміщення транспортного засобу дорогами із певним рівнем комфорту без усіляких вібрацій та коливань. Деталі та механізми ходової частини з’єднують колеса із кузовом, гасять його коливання, сприймають та передають сили, що діють на автомобіль. Від швидких коливань захищає м’яка оббивка сидінь, гумові опори двигуна, коробки передач. Захистом від повільних коливань слугують пружні елементи підвіски, колеса та шини. Надійний контакт колеса із дорожнім покриттям забезпечується не лише шинами, основними пружними і демпферуючими елементами підвіски але і додатковими пружними елементами та обов’язковим узгодженням усіх елементів між собою та кінетикою направляючих елементів. Забезпечення комфорту та безпеки водія потребує справності та правильного функціонування множини агрегатів транспортного засобу: шин, основних пружних елементів, додаткових пружних елементів, направляючих приладів підвісок, демпферуючих елементів. Варто відмітити, що більшість власників транспортних засобів ігнорують необхідні процедури перевірки технічного стану автомобілів на їх відповідність обов’язковим вимогам безпеки. Окрема категорія це маршрутні транспортні засоби, таксі та "каршерінги". В силу особливостей інтенсивної їх експлуатації виникає потреба часто проводити технічний огляд. Дані статистики ДТП внаслідок експлуатації технічно несправних автомобілів демонструють, що в більшості випадків аварія відбувається внаслідок несправності ходової частини автомобіля. Тому, зменшення необхідного часу та спрощення перевірки технічного стану транспортного засобу є актуальною проблемою. Безпека руху та ступінь захищеності учасників від ДТП і їх наслідків це важлива частина транспортної системи. Контроль технічного стану будь-якого транспортного засобу є важливим завданням. Несправність транспортного засобу впливає на якість їзди водія, час його реакції та можливість ефективної експлуатації автомобіля. В даній магістерській роботі було проведено детальний огляд основних типів конструкцій підвіски (на подвійних поперечних важелях, McPherson, багатоважільна Multilink, торсіонна, пневматична, гідропневматична та залежна), а також методів діагностування елементів ходової частини. Аналіз даних показує ефективність виявлення несправностей ходової частини із використанням акустичного методу діагностування. За даними звукової хвилі можливо розрахувати параметри для кожного виду ходової частини транспортного засобу та задати певний діапазон гучності, після якого автомобіль можна вважати несправним. Піки гучності несправного та справного автомобіля суттєво різні. Але, поряд з цим спостерігається, що деякі піки гучності справного автомобіля можна прийняти за несправного і навпаки. Отримані результати досліджень показують гучність 77 Дб слугує точкою відліку для фіксації гучності звуку у випадку, якщо підвіска автомобіля несправна. Запропоновані в роботі заходи та технічні рішення допоможуть підвищити безпеку дорожнього руху за рахунок своєчасного інформування власників про присутність несправностей ходової частини транспортних засобів та відповідно, дозволять підвищити рівень їх технічного стану. Об’єкт дослідження: закономірності та параметри звукової хвилі, що уможливлюють проведення діагностування ходової частини транспортного засобу за допомогою акустичних даних. Предмет дослідження: метод діагностування ходової частини транспортного засобу на сонові аналізу акустичної інформації. Мета роботи – підвищення безпеки дорожнього руху на вулично-дорожній мережі та зменшення часу на діагностику транспортних засобів. Ключові слова: автомобільний транспорт, ходова частина, підвіска автомобіля, акустична інформація, діагностування, звукова хвиля. Перелік використаних літературних джерел: 1. Діагностика ходової частини легкових автомобілів. URL: https://avtotachki.com/uk/chto-takoe-diagnostika-hodovoj-chasti/ (дата звернення 10.08.2022). 2. Дмитрів І.В. Автомобільний транспорт. Теорія і практика наукових досліджень. Навчальний посібник. Національний університет „Львівська політехніка”. – Львів : СПОЛОМ, 2019. 316 с.