Дослідження методів та розроблення заходів з покращання комфортних умов щодо легкового автомобіля

Автор: Лудин Василь Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Вдосконалення конструкції автомобіля в напрямі підвищення комфорту спонукає виробників найбільш повно враховувати індивідуальні запити спожива-чів. Широко застосовують автоматичні коробки передач, електропідсилювач кер-ма, клімат – контроль, адаптивні підвіску та освітлення. Проте визначальними, базовими показниками комфортності слугуватимуть її кліматична, вібраційна та акустична складові. Віброшумоізоляція автомобіля стає актуальною, коли рев двигуна, звуки зчеплення коліс з дорожнім покриттям, скрипи тощо виявляються в салоні. В такому разі про комфорт та спокій у поїздці думати не доводиться. У автомобілях нижнього та середнього класу шумоізоляційний матеріал або зовсім відсутній, або кількість його мінімальна. Головною причиною цього є прагнення виробника заощадити на компонентах, що ізолюють. Якщо брати до уваги обсяги продукції, то грошові витрати автозаводу будуть більшими. Другою причиною є небажання виробника приділяти час роботам із встановлення шумоізоляційних матеріалів. Третя причина полягає в зайвій вазі (кілька десятків кілограмів), яку додає повна віброшумоізоляція до маси автомобіля. Внаслідок стрімкої автомобілізації України в сучасних умовах виник великий попит на шумовіброізоляцію. Відповідно попиту з’явилася пропозиція у вигляді різноманітних аксесуарів та матеріалів, призначених для забезпечення додаткової шумо- та віброізоляції, що сформувала окрему ринкову нішу. Об’єкт дослідження — джерела вібрацій, повітряного і структурного шуму автомобіля. Предмет дослідження — залежність рівнів вібрацій і шуму від номенклатури та обсягу матеріалів вібро – і шумозахисту. Мета дослідження — визначення результатів виконання додаткового вібро – та шумозахисту європейських автомобілів в Україні. У першому розділі розглянуті питання оснащення автомобіля низкою систем комфорту з централізованим і децентралізованим керуванням. Подані сучасні тлумачення поняття комфортності транспортного засобу; виокремлені найбільш важливих складові комфортності; надано перелік основних нормативних показників кліматичної, вібраційної та акустичної комфортності; сформульовано завдання по дослідженню та покращанню двох взаємопов’язаних складників – зменшення вібрацій та шуму. У другому розділі систематизовано основні та побічні джерела генерування шуму і вібрацій, в т. ч. при несправностях ДВЗ, ходової частини чи гальм; описані основні способи усунення причин та ефектів надмірного звукового та вібраційного навантаження; розглянута низка видів досліджень вібраційних і звукових властивостей ТЗ, в т. ч. закордонні випробування NVH з оптимізації шуму та вібрації, відшукані для подальшого практичного втілення характеристики найпоширеніших віброшумоізоляційних матеріалів. У третьому розділі подано побажання з комлексного покращання параметрів акустичного та вібраційного комфорту, підібрано устаткування для дослідження рівнів структурного шуму, що генеруються різними джерелами, а також подано результати виконання на практиці перелічених побажань. У роботі проведено експериментальне застосування запропонованих заходів із шумоізоляції автомобілів в наступних ділянках: на ділянці оброблення колісних арок спостерігалось зменшення рівня шуму коліс, наслідків подолання нерівностей дороги та каміння, роботи підвіски; на ділянці дверей зменшено рівні зовнішніх шумів. Після здійснення впливів на автомобіль рівень шуму в низькочастотному спектрі впав, особливо за частоти до 400 Гц. Заміри взяті при записі даних у салоні. Впливи з позицій віброшумоізоляції в салону і на арки обидвох пар коліс покращили в цілому комфортність водія та пасажирів. Ключові слова: вібраційна, акустична комфортність, віброшумоізоляція автомобіля, NVH (Noise, Vibration, Harshness).