Обґрунтування доцільності застосування електромеханічного підсилювача керма в електробусах
Автор: Земляк Вадим Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Використання громадського транспорту є невід’ємною складовою в повсякденності будь якого міста чи містечка. Це вирішує низку важливих проблем які викликані демографічним та економічним становищем у населеному пункті, тому розвиток і вдосконалення транспортних засобів для перевезення пасажирів в умовах міста є дуже важливе. З урахуванням розвитку електромобілів та показників їхньої ефективності й економічності, найпривабливішим в якості громадського транспорту є використання електробусів і тролейбусів. Сучасний низькопідлоговий електробус відповідає вимогам щодо безпеки, комфортабельності та екологічності. Однак такий вид транспорту все ще потребує впровадження сучасних науково-технічних рішень у конструкцію окремих вузлів та агрегатів [1]. Основною відмінністю електробуса від тролейбуса є автономна система електроживлення, що надає йому не тільки переваги а й певні недоліки. Одним з таких недоліків є використанні різних видів енергії (електричної та гідравлічної) для живлення окремих агрегатів електробуса, зокрема гідравлічного підсилювача керма. Тому аналіз і обґрунтування можливості застосування в електробусі електромеханічного підсилювача керма є актуальним і має істотне практичне значення. Об’єкт дослідження – процес повороту керованих коліс електробуса з використанням електромеханічного підсилювача керма. Предмет дослідження – залежність моменту опору повороту керованих коліс електробуса та його вплив на роботу електромеханічного підсилювача керма. Мета дослідження: проаналізувати вплив конструктивних параметрів керованого моста електробуса Електрон Е19101 на опір повороту його коліс та коливальні процеси у приводі й обґрунтувати можливість використання у ньому електромеханічного підсилювача керма. У першому розділі описана конструкція електробуса, наведені конструктивні параметри керованих мостів, що застосовуються в таких транспортних засобах, перелічені переваги електробусів перед іншими видами міських транспортних засобів. Розглянуто різні типи підсилювачів керма, описані їхні властивості, окреслено недоліки, порівняно з електромеханічними підсилювачами. Проведено огляд і аналіз літературних джерел, присвячених дослідженню опору повороту керованих коліс у транспортних засобах. Сформульовано завдання дослідження. У другому розділі описана конструкція електробуса Електрон Е19101, його масові характеристики, конструкція і параметри керованого моста RL 82 EC. Досліджено вплив параметрів поворотного кулака та кутів нахилу шворня на момент опору повороту коліс на місці і ваговий стабілізуючий момент. Вибрано електричний мотор і конструктивні параметри редуктора, як основних елементів електромеханічного підсилювача керма. У третьому розділі побудована динамічна модель приводу керованих коліс електробуса з електромеханічним підсилювачем. На її основі розроблені математична модель приводу керованих коліс електробуса з електромеханічним підсилювачем керма і симуляційна модель у середовищі MathLab Simulink. Досліджено коливальні процеси у приводі керованих коліс електробуса Електрон Е1910, встановлено вплив моменту опору повороту керованих коліс і конструктивних параметрів приводу на навантаження у його ланках. Зроблені рекомендації щодо можливості використання такого виду підсилювача керма в електробусі. Ключові слова: електробус, електромеханічний підсилювач, керований міст, момент опору повороту колеса, електромотор. Перелік використаних джерел: 1. Агаков І.В. Визначення механічних параметрів електричного підсилювача керма в системі рульового керування тролейбуса // Збірник наукових праць ДУІТ. Серія «Транспортні системи і технології», 2020. – Вип. 35. – с. 47 – 71. 2. Агаков І.В. Моделювання рульового керування тролейбуса з підсилювачем рульового приводу на базі електродвигуна з ротором, що котиться. // Збірник наукових праць ДУІТ. Серія «Транспортні системи і технології», 2021. – Вип. 38. – С. 63 – 68. 3. Клімов Е. С. Вдосконалення методу розрахунку моменту опору повороту шини залежно від конструктивних параметрів керованого моста :автореф. дис. наздобуття наук. ступеня канд. техн. наук:спец. 05.22.02 "автомобілі та трактори"/КлімовЕдуардСергійович. Львів, 2013. – 22 с.