Моделювання попиту на громадський транспорт вздовж вулиці Шевченка у м. Львові

Автор: Кирильчук Андрій Віталійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Моделювання попиту на громадський транспорт вздовж магістральної вулиці Шевченка у м. Львові є одним з важливих кроків для майбутньої оптимізації пасажиропотоку на цій ділянці. Оскільки ця вулиця накладається на автошлях М10 та з’єднує район центру міста з такими місцевостями як Рясне, Рясне 2, то зрозуміло що вона буде доволі сильно завантажена (оскільки ці райони вважаються густозаселеними). Важливо визначити попит на переміщення місцевого населення, чинники впливу на нього, та дослідити український досвід щодо налагодження переміщень в міських зонах населення. За основу твердження індукованого попиту на транспорт взято поняття часу, тобто реакції населення на скорочення часу, витраченого на переїзд з пункту А в пункт Б. За допомогою традиційного аналізу попиту на транспортні послуги можна передбачити, що збільшення швидкості транспортних засобів (ТЗ) несе в собі зменшення часу, витраченого людьми на пересування [1]. Вузли – точки перетину транспортних комунікацій (магістралей, трамвайних шляхів), призначення яких полягає в модельному поданні перехресть. Відповідно, в число атрибутів кожного вузла входять ідентифікатори відрізків, відповідних даному вузлу, а також бінарні змінні, що показують, чи є даний вузол початком або кінцем даного відрізка [2].Транспортна модель пропозиції включає в себе модель пропозиції індивідуального та громадського транспорту. Транспортна пропозиція індивідуального транспорту, складається з перехресть (вузлів) і перегонів (ділянок доріг між перехрестями) [3]. Моделювання поведінки пасажира в системі міського пасажирського транспорту є одним із ключових моментів при вирішенні питань її оптимізації. Формування пасажиропотоків у значних містах відбувається в умовах розвиненої системи міського пасажирського транспорту, для якої характерні наявність декількох видів транспорту (у тому числі швидкісного), висока щільність і розгалуженість маршрутної мережі [4]. Унаслідок цього пасажирам здебільшого надається цілий набір шляхів пересування, що забезпечують приблизно рівні та близькі до мінімальних витрати способи переміщення. Маючи кілька шляхів пересування, пасажир із тією чи іншою імовірністю може обрати один із них [5]. Це припущення підтверджується результатами обстежень пасажиропотоків, згідно з якими певна частина пасажирів прагне користуватися, здавалося б, найневигіднішими для себе маршрутами за основними чинниками (витрати часу, вартість проїзду, комфорт), очевидно, оцінюючи їх за яким-небудь іншими критеріями (близькість зупинки міського пасажирського транспорту, зручність розкладу, пільги, надійність і т. д.) [4]. Вулиця Шевченка лежить на автошляху М-10 Львів-Краківець. Сама вулиця знаходиться в місті Львові і є важливою транспортною магістраллю Львова. Окрім неї є ще 6 подібних, які з’єднують центральний Львів з периферією. Простягається від вул. Городоцької, через так звані місцевості Клепарів, Фридріхівка, Кам’янка, Рясне та Рясне - 2 до західної межі міста За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) побудовано діаграму співвідношення між фактичною частотою ТЗ ГПТ та необхідною для задоволення попиту; 2) створено епюру добового попиту на переміщення з розподілом на приватний транспорт; 3) зображено у вигляді діаграм пасажирообміни на маршруті №6А у часи пік, міжпік та у прямому, зворотньому напрямках); 4) Створено карту-схему розташування пасажирогенеруючих та пасажиропоглинаючих пунктів вздовж вул. Шевченка 5) визначено ділянки маршруту (зупинки) для яких дельта фактичної кількості пасажиромісткості та необхідної у ГТ для задовлення попиту є від’ємною, що значить необхідність їх (ділянки) оптимізувати. Ключові слова: моделювання попиту пасажиропотоку, пасажиропоглинаючі та пасажирогенеруючі пункти, характеристика вулиці Шевченка, пасажирообіг, потреби населення, транспортна система, громадський транспорт, PTV Visum, шари попиту. Перелік використаних літературних джерел. 1. Лаврова Ю. В. Макретингова діяльність підприємств транспортного ринку / Ю. В. Лаврова, Д. А. Горовий, І. А. Касатонова. – Харків: ХНАДУ, 2014. – 354 с. 2. Горем, Роджер. Індукований попит на транспортні послуги: розвінчання міфів. Технічний документ про сталий міський транспорт № 1. 20 с 3. ДБН В.2.3-5:2018. Вулиці та дороги населених пунктів. Введ.1.09.2018 - К.:Держбуд України. 2018. - 56 с. 4. Понкратов Д. П. Вибір пасажирами шляху пересування у містах [Електронний ресурс] / Д. П. Понктратов, Г. І. Фалецька // ХНУМГ. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: https://core.ac.uk/download/pdf/33758955.pdf 5. Луб’яний П. В. Імовірність вибору пасажиром варіанту поїздки в міському пасажирському транспорті // Збірник « Комунальне господарство міст». – 2006. – Випуск 69. – С. 171 – 175.