Моделювання впливу параметрів функціонування зупинок громадського транспорту на кількість пересадок (на прикладі м. Львова)
Автор: Козак Мар'яна Миколаївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Оптимізація пересадок при функціонуванні громадського транспорту є одним з важливих компонентів підвищення якості перевезень. На сприйняття пересадки пасажиром впливає ряд чинників: від особистісних характеристик користувача транспортних послуг до параметрів маршрутної мережі, характеристик поїздки та дизайну пересадкових зупинок. Для пошуку взаємозв’язку між різними типами вхідних даних, які впливають на ймовірність виконання пересадки на зупинці, використано метод побудови Байєсівських мереж як один з ефективних методів розв’язання задач прогнозування складних систем. Потреба в пересадці виникає в пасажира при поєднанні двох причин: потреби у виконанні поїздки між двома транспортними районами та відсутності прямого маршруту громадського транспорту між цими транспортними районами. Кількість потреб у виконанні поїздки залежатиме від кількості жителів в районі відправки, а ймовірність відсутності прямого маршруту – від загальної кількості маршрутів, які відправляються з цього району. Пересадки є поширеним явищем у системах громадського транспорту, особливо у великих мультимодальних мережах. Пасажири в цих системах часто змушені пересідати з одного виду транспорту на інший, щоб дістатися до місця призначення. Транспортна пересадка – це оперативне переміщення пасажирів з одного транспортного засобу до іншого. Пересадка передбачає можливість пасажиру самостійно вибрати найбільш зручний транспортний засіб для подальшого переміщення. Пересадки є важливим питанням, але воно здебільшого не береться до уваги при плануванні схем громадського транспорту. Пересадки під час поїздки громадським транспортом є найменш оціненою частиною поїздки. Синхронізовані пересадки в мережах громадського транспорту (ГT) відіграють важливу роль у скороченні часу пересадки пішки, розширенні мережі ГТ, а також у підвищенні надійності і привабливості послуг ГT [1]. Оптимізація пересадок при користуванні громадським транспортом є одним з важливих компонентів підвищення якості транспортних послуг. Виділяють три групи чинників, які впливають на бажання пасажира робити пересадку: психологічні, операційні та політичні [2]. Відсутність контролю чи проблеми в диспетчерському управлінні можуть призводити до занадто малої чи занадто великої тривалості пересадки. Кожен з цих випадків негативно сприймається пасажирами [3, 4, 5]. Для визначення впливу цих чинників на ймовірність пересадки на зупинці проведено моделювання у програмному середовищі PTV Visum (на прикладі м. Львова). В результаті отримано дані щодо загальної величини пасажирообміну на зупинках ГПТ з розподілом на кількість пасажирів, які здійснюють висадку на зупинці, кількість пасажирів, які здійснюють пересадку на цій зупинці та кількість пасажирів, які здійснюють перехід (до 200 м) на іншу зупинку для виконання пересадки. Середня тривалість очікування пересадки на зупинці залежить як від кількості маршрутів, що проходять через зупинку, так і від регулярності руху. Чітке дотримання розкладів руху сприяє зменшенню середньої тривалості очікування пересадки. Для перевірки адекватності моделювання проведено порівняння результатів розрахунку ймовірності пересадки на одній із зупинок з використанням розрахунків на основі даних натурних спостережень та з використанням моделювання. Розрахована ймовірність становить 0,18, змодельована – 0,19. Ключові слова – маршрутна мережа, транспортна пересадка, байєсівська мережа, моделювання транспорту, ймовірність пересадки на зупинці, PTV Visum. Об’єкт дослідження – маршрутна мережа міста. Предмет дослідження – дослідження чинників, які впливають на ймовірність виконання пересадки на зупинці громадського транспорту. Мета дослідження: моделювання впливу параметрів функціонування зупинок громадського транспорту на кількість пересадок. В результаті проведених досліджень визначено, що на ймовірність пересадки на зупинці впливають такі чинники: кількість маршрутів на зупинці, кількість приміських маршрутів на зупинці та кількість висадок. Перелік використаних літературних джерел: 1. Zhan Guo, Nigel H.M. Wilson. (2011). Assessing the cost of transfer inconvenience in public transport systems: A case study of the London Underground. Transportation Research Part A: Policy and Practice, Volume 45, Issue 2 .91-104. https://doi.org/10.1016/j.tra.2010.11.002 (in English). 2. Chowdhury, S., & Ceder, A. A. (2016). Users’ willingness to ride an integrated public–transport service: A literature review. Transport Policy, 48,183–195. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2016.03.007 (in English). 3. Mahmood Mahmoodi Nesheli, Avishai Ceder. (2014). Optimal combinations of selected tactics for public-transport transfer synchronization. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Volume 48. 491-504. (in English). 4. Avishai Ceder, Subeh Chowdhury, Nima Taghipouran, Jared Оlsen. (2013). Modelling public-transport users’ behaviour at connection point. Transport Policy. Volume 27. 112-122. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2013.01.002. (in English). 5. Subeh Chowdhury, Avishai(Avi) Ceder. (2013). The effect of interchange attributes on public-transport users’intention to use routes involving transfers. Psychology and Behavioral Sciences. 2(1). 5-13. doi: 10.11648/j.pbs.20130201.12. (in English).