Дослідження режимів роботи автобусного маршруту №18 з урахуванням зміни пасажиропотоку та умов руху

Автор: Коц Андрій Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Громадський пасажирський транспорт є одним із важливих чинників, для забезпечення повноцінного життєдіяльності міста та його ефективності, об’єднуючи різні частини житлової забудови в єдиний комплексний організм. Пасажирський транспорт також є важливою частиною промислової інфраструктури міста [1]. Його стабільне та ефективне функціонування є необхідною умовою стабільності та росту економіки і міста загалом, реконструкції споруд, забезпечення їх цілісності, покращення умов життя та рівня розвитку населення [2]. Рівень розвитку громадського пасажирського транспорту міста, на думку науковців, які займаються підвищенням ефективності його організації, має суттєве економічне та соціальне значення. До економічного вчені відносять ефект, який отримується за рахунок зниження втрат робочого часу, росту продуктивності праці водіїв, підвищення якості перевезень за рахунок зниження втомлюваності пасажирів під час переміщення. До соціальних результатів удосконалення щодо обслуговування жителів міста автобусними перевезеннями відносять розширення кола можливостей для користування ширшого спектру послугами [1,3]. Тому удосконалення роботи і модернізація міського транспорту є чинником, який стимулює сучасний розвиток міста та прилеглих громад. Оскільки, особливістю пасажирських автобусних перевезень є те, що на маршрутах курсує застарілий рухомий склад, який не все відповідає вимогам сьогодення, що значно знижує якість транспортного обслуговування пасажирів. Інформація про величину пасажиропотоків важлива під час складання плану перевезень пасажирів на маршруті, режиму руху та розкладу відправлень та для прогнозування перспективних показників роботи транспортних підприємств. Такі дані дають можливість спрогнозувати ріст обсягів перевезень та визначити шляхи розвиток транспортних зв’язків між районами для впровадження нових систем моніторингу для відстежування роботи рухомого складу. Для підвищення якості транспортного обслуговування мешканців міст та забезпечення ефективного використання транспортних засобів підприємств пасажирського транспорту мають систематично досліджуватись і вивчатись пасажирські потоки, їх зміну по днях тижня і годинах доби за окремими маршрутами та на всі транспортній мережі. Закономірності формування переміщення пасажирів є безпосереднім результатом реалізації потреби жителів міста в умовах певної транспортної пропозиції і проявляються у розподілі дальності поїздок мешканців залежно відповідного району проживання та точок тяжіння [4]. Актуальною є на сьогодні задача щодо розробки моделі населення у пересуваннях з точки зору потреб, яка б враховувала існуючі закономірності руху міського транспорту . Дослідження щодо закономірності зміни попиту на автобусні перевезення та його можливостей зазвичай базується на дослідженні пасажиропотоку, процесів розселення жителів та щільності транспортних зв’язків між районами міста [5] Для вдосконалення роботи міського транспорту необхідно постійно розробляти та впроваджувати нові методи управління транспортним процесом з урахуванням сучасних економічних тенденцій. Підвищення якості транспортного обслуговування на автобусному маршруті №18 є актуальним і полягає у вдосконаленні роботи рухомого складу, так щоб допустимі витрати часу пасажирів на переміщення були мінімальними, а технічна швидкість руху автобусів була високою. Об’єкт дослідження – процес дослідження режиму роботи автобусного маршруту №18. Предмет дослідження – закономірності формування режиму роботи автобусів з урахуванням зміни пасажиропотоку. Мета дослідження: аналіз роботи автобусів на маршруті №18 з урахуванням коливання пасажиропотоку. В результаті проведених досліджень пасажиропотоку на автобусному маршруті та аналізу режимів руху автобусів визначено оптимальний розклад руху та ділянки вулиць на яких відбуваються збої графіків руху в русі. Ключові слова – автобусний маршрут, зупинка громадського транспорту, режим роботи, розклад руху, пасажиропотік. Література 1. Понкратов Д. П., Доля В. К. Модель формування пасажиропотоків у маршрутній системі міста. Застосування моделей і методів ергономіки і логістики в транспортних системах: монографія. Харків: Лідер, 2016. С. 199–207. 2. Чаплінський В.С. Логістичний аналіз перевезень пасажирів міським транспортом / В.С. Чаплінський, О.В. Мороз // Вісник Кременчуцького державного політехнічного університету імені Михайла Остроградського. – 2007. - №6 частина 1.- С.96-98. 3. Слободяник Ю.Б. Фінансовий механізм функціонування підприємств пасажирського автотранспорту в сучасних умовах / Ю.Б. Слободяник – Суми: УАБС НБУ, 2007. – 158 с. 4. Коцюк О.Я., Гульчак О.Д. Динаміка розвитку міського пасажирського маршруту.//Вісник: Зб. праць Національного транспортного університету . – К., РВВ НТУ, 2003. Вип. 8. – с. 123-127. 5. Горбачов П.Ф., Макаричев О.В., Кочина А.А. Закономірності розподілу відстаней пересування пасажирів громадського транспорту в приміському сполученні. Комунальне господарство міст. Серія «Технічні науки та архітектура». 2019. №. 5(151). С. 75?80.