Дослідження тривалості перебування автобусів на зупинках громадського транспорту

Автор: Подольський Роман Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Важливим фактором якості та комфорту транспортного обслуговування є швидкість сполучення, яка безпосередньо визначає час, який пасажир витрачає на дорогу. Численні дослідження показали, що швидкість з’єднання пропорційна довжині диска з певною залежністю. Кількість зупинок на маршруті має незрозумілий вплив на якість обслуговування пасажирів: якщо зупинок мало, довжина подорожі збільшується, а швидкість сполучення зростає[1]. З метою підвищення комфорту користувачів і забезпечення оптимальної швидкості руху необхідно продумати організацію зупиночних пунктів і пов’язаних з ними пішохідних доріжок. При плануванні елементів інфраструктури громадського транспорту необхідно враховувати можливі пікові навантаження. Крім того, варто звернути увагу на розвиток інфраструктури навколо зупинок (розташування велопарковок, інформаційних табло, міських меблів тощо)[2]. Тривалість перебування автобуса на зупинках громадського транспорту в основному впливає на експлуатаційні витрати міських автотранспортних фірм. Затримка тривалості руху призводить до дорогого використання додаткового руху автобусів, у тому числі й відповідної додаткової частки водіїв, яка необхідна для убезпечення дотримки розкладу або, інтервалу руху котрий потрібен. Але потрібно враховувати, що скорочення тривалості автобусного маршруту (прискорення швидкості руху) може призвести до зменшення тривалості циклу роботи ТЗ і, економії попутних транспортних засобів[3.] Отже, кошти які зекономлені можна ефективно бути використати або для покращення все ще недостатнього транспортного забезпечення без додаткового фінансування, або для прямого скорочення операційних витрат. Можливість вирішення повного комплексного завдання задля планування та створення міських пасажирських перевезень безпосередньо залежить від того, наскільки вдасться систематизувати усі потреби населення в часі просторі й наскільки точно це відбудеться[4]. За рахунок підвищення функціональності існуючої системи пасажирського автотранспорту міста та розроблення перспективних проектних рішень можна буде забезпечити високий рівень транспортного обслуговування усіх мешканців[5.] За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проведено дослідження тривалості перебування автобусів на зупинках громадського транспорту м. Львів; 2) визначено моделі ефективності автобусних пасажирських перевезень з точки зору споживання палива; 3) побудовано лінії тренду для в залежності між середньою тривалістю перебування автобуса на зупинці та годинною кількістю прибуттів в ранковий і обідній пік; 4) побудовано графіки зміни тривалості перебування автобусів на зупинках пасажирського автомобільного транспорту в залежності від кількості пасажирів, які входять і виходять з транспортного засобу. Ключові слова: тривалість перебування автобусів на зупинках, час простою, якість обслуговування пасажирів, час очікування. Перелік використаних літературних джерел. 1. Поліщук В.П., Корчевська А.А. До питання про функціонування системи «перехрестя + зупиночний пункт – транспортний потік» // Вісник НТУ. – 2012. – № 26. – С. 259 – 262. 2. Доля В. К. Пасажирські перевезення. // Харків: «Вид-во «Форт» . – 2011. – 504 3. Вакуленко К.Є., Доля В.К. Управління міським пасажирським транспортом: навч.посібник // ХНУМГ ім. О.Бекетова. – 2015. – 257 с. 4. Василенко Т.Є., Фесенко Д.В., Дульнявка О.Й. Дослідження розподілу часу очікування пасажирами на автобуси на сумісній ділянці маршрутів // АДІ ДВНЗ «ДонНТУ», Вісті Автомобільно-дорожнього інституту. – 2009. – № 2 (9) . – С. 206 – 214. 5. Вдовиченко В.О., Самчук Г.О. Формування математичної моделі функціонування транспортно-пересадочних вузлів міського пасажирського транспорту // Вісник НТУ «ХПІ» Механіко-технологічні системи та комплекси». – 2016. – № 17 (1189). – С. 56 – 61.