Обґрунтування оптимального типу рухомого складу в системах доставки вантажів
Автор: Сушков Максим Валерійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Автомобільний транспорт є ключовою ланкою в системах доставки, постачання та дистрибуції України та світу. Цей вид транспорту забезпечує отримання всіх видів послуг та отримання й фунціонування споживчих продуктів до кінцевого споживача від виробника. Планування структури та обсягу рухомого складу є ключовим фактором досягнення максимальної ефективності перевезень автомобільним транспортом, а також прогнозування потреб у цих транспортних засобах. Попит на транспортні засоби залежить від часу змінної, яка в кожному випадку повинна визначатися двома основними підходами. Перший метод дозволяє визначити кількісні параметри рухомого складу (тобто пробіг, ефективність, оборотність тощо). Другий базується на спеціально розроблених математичних моделях, що спираються на якісні характеристики, такі як відносні витрати, ефективність конкретного ТЗ, відносні витрати ресурсів, вартість автопоїздів і т.д. У розрахунках враховуються витрати на ремонт, кількість капітальних ремонтів, поточні витрати та інші експлуатаційні характеристики. [1] Вирішуючи задачу підвищення ефективності процесів обслуговування клієнтів транспортного підприємства, слід враховувати велику кількість факторів, що визначають основні параметри технологічних процесів та особливості їх організації. На сучасному етапі розвитку транспортної науки підхід до логістичного менеджменту вважається найбільш доцільним і правильним. Проаналізувавши сучасні теоретичні розробки у сфері вдосконалення логістичного управління різними типами транспорту. Визначено особливості існуючих моделей та обґрунтовано найбільш доцільніший тип рухомого складу для досягнення найбільшої ефективності логістичного менеджменту транспортних вузлів та підприємств. [2] . Практичний підхід при виборі парку рухомого складу для автотранспортного підприємства, виходячи з таких факторів, як характер та структура вантажопотоку; об’ємна вага та партія вантажу; дорожні умови; забезпечення максимальної швидкості та безпеки руху; забезпечення мінімальних витрат, пов’язаних із транспортуванням вантажів. Представлено схему критеріїв вибору рухомого складу та уточнено п’ять етапів, що встановлюють послідовність оцінки та вибору транспортних засобів: 1) аналіз умов перевезення та характеристик вантажу; 2) вибір місткості автомобіля; 3) аналіз придатності конструкції до дорожніх умов; 4) аналіз технічних та експлуатаційних властивостей автомобілів; 5) техніко-економічна оцінка автомобілів, відібраних на перших чотирьох етапах, яка може бути виконана за різними критеріями. Доцільність приведення різних критеріїв в один комплексний показник якості. Встановлено, що техніко-економічна оцінка автомобілів ґрунтується на таких умовах: експлуатаційні характеристики автомобіля; складність використання автомобіля; енергоємність транспорту; Аналіз критеріїв вибору та оцінки рухомого складу дозволив сформувати методику вибору та оцінки транспортних засобів та використовувати критерії у вигляді структурованої схеми, що враховує основну мету – максимізувати прибуток від роботи транспорту та мінімізувати операційні витрати. [3] Метою оптимізації структури рухомого складу (РС) автотранспортного підприємства АТП є підвищення конкурентоспроможності автотранспортного підприємства. Різноманітність видів та обсягів перевезень зумовлює використання відповідних типів і кількості рухомого складу автотранспортного підприємства, що забезпечують у заданих умовах експлуатації виконання максимального обсягу перевезень з мінімальними витратами[4]. Вирішення завдань забезпечення ефективного функціонування автотранспортного підприємства на сучасному етапі може бути успішно тільки на основі використання сучасних інформаційних технологій. В роботі наведено теоретичне обґрунтування методики вибору раціональної структури рухомого складу АТП, який заснований на використанні положень теорії чутливості і дозволяє визначити вплив структури РС АТП на вартість одиниці транспортної операції; сформульована математична модель функціонування АТП на множині критеріальних функцій, з врахуванням взаємозв’язку показників ефективності роботи АТП зі структурою його РС, та розроблено алгоритм вибору раціональної структури РС АТП[5]. Об’єкт дослідження – Оптимальний тип рухомого складу в системах доставки. Предмет дослідження – автомобільні вантажні перевезення Мета дослідження –аналіз та обґрунтування критеріїв вибору рухомого складу вантажних автомобілів які працюють в системах доставки Результатом досліджень є визначення оптимального типу транспортних засобів для перевезення різних типів вантажів. Список використаної літератури 1. Вантажообіг за видами транспорту [Електронний ресурс] // Держстат України. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2019/tr/tr_rik/vo_v/arh_vo_v_u.htm. 2. Шуліка О. О. Формування процесу доставки тарно-штучних вантажів автомобільним транспортом у міжміському сполученні [Електронний ресурс] / Ольга Олександрівна Шуліка // Харківський національний автомобільно-дорожній університет. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://www.khadi.kharkov.ua/. 3. Ukrstat.org – публікація документів Державної служби статистики України. Архів: «Вантажні перевезення» [Електронний ресурс]. 2015.-Режим доступу до даних: https://ukrstat.org/uk/operativ/operativ2016/tr/vp/vp_u/vp0316_u.htm. 4. Горбачов П. Ф. Інноваційні технології розвитку транспортних систем [Електронний ресурс] / Петро Федорович Горбачов // Харківський національний автомобільно-дорожній університет. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://fts.khadi.kharkov.ua/fileadmin/F-TRANSPORT/. 5. Скорік О. О. Підвищення ефективності транспортного обслуговування вантажовласників при доставці тарно-штучних вантажів у міжнародному автомобільному сполученні: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук: спец. 05.22.01 «Транспортні системи» / О. О. Скорік. – Харків: ХНАДУ, 2008. – 15 с