Обґрунтування доцільності введення світлофорного регулювання на складних перехрестях у формі «квазі-кілець»
Автор: Щуцький Тарас Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Транспортне планування міст є одним із ключових питань, пов’язаних із комфортом, безпекою та зручністю проживання та пересування містом. В цей час, прийнято досить велику кількість норм і правил щодо проектування міських вулиць та доріг [1]. Проте, надалі проблемними лишаються ті ділянки вулично-дорожньої мережі, які проходять у щільній забудові. В таких випадках не завжди є можливість перепланування елементів ділянок вулиць чи перехресть, тому питання вдосконалення організації дорожнього руху може обмежуватись лише організаційними заходами. В роботі розглянуті основні вимоги до проектування міських вулиць з урахуванням трамвайного руху та наявності зупинок громадського транспорту, що є актуальним для розглянутої в цій роботі ділянки міської вулиці. Ці правила і норми враховуються при розробленні заходів з покращення організації дорожнього руху на перехрестях та приведення геометричних параметрів до нормативних [2-3]. Визначено основні закономірності у зміні пропускної здатності напрямків регульованих перехресть, що надає в подальшому знання щодо не лише часових параметрів світлофорного регулювання, але і просторових [4]. Розглянуто основні принципи та правила натурних досліджень в дорожньому русі. Наведена чітка і послідовна постановка процесу збору даних щодо інтенсивності руху транспортних потоків на регульованих перехрестях, та його складу. Наведено методи моделювання в дорожньому русі та здійснено їх аналіз, який показав, що найбільш зручним та функціональним є імітаційне моделювання. Зважаючи на зручність користування, інтерфейс програмного забезпечення та доступність, серед усіх програмних засобів, які є запропонованими в цей час, найбільш підходящим є Vissim [5]. Об’єкт дослідження – транспортні потоки. Предмет дослідження – закономірності зміни довжини черги перед регульованими перехрестями. Мета дослідження: за допомогою моделювання визначити найбільш ефективні режими роботи світлофорної сигналізації на регульованих перехрестях складної конфігурації. В результаті проведених досліджень визначено зміну черг перед стоп-лініями перехресть залежно від типів регулювання. Результати показали, що існуючий тип регулювання створює значні затримки в русі на другорядних вулицях. В результаті цього запропоновано використовувати часткове регулювання окремих ділянок на складних перехрестях типу «квазі-кілець». Використовуючи засоби моделювання руху, стало можливим обирати різні режими роботи світлофорної сигналізації на перехрестях, де передбачається забезпечення пріоритету громадського транспорту, із мінімізацією негативного впливу на прилеглі елементи вулично-дорожньої мережі. Проведено порівняльний аналіз отриманих результатів досліджень, згідно з якими, можна вважати що на складних вузлах вулично-дорожньої мережі варто застосовувати комбіновані схеми регулювання дорожнього руху. Ключові слова – організація дорожнього руху, світлофорна сигналізація, черги перед перехрестями, моделювання руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Black, J. (2018). Urban transport planning: Theory and practice (Vol. 4). Routledge. 2. Шилова, Т. О. (2016). Принципи проектування міських і заміських доріг. Міжнародний науковий журнал, (6 (2)), 37-44. 3. Quan, Y. S., & sun, M. Z. (2007). Ideas and Practice of Public Transport Priority [J]. Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, 7(4), 19-23. 4. Haitao, H., Yang, K., Liang, H., Menendez, M., & Guler, S. I. (2019). Providing public transport priority in the perimeter of urban networks: A bimodal strategy. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 107, 171-192. 5. Fellendorf, M., & Vortisch, P. (2010). Microscopic traffic flow simulator VISSIM. In Fundamentals of traffic simulation (pp. 63-93). Springer, New York, NY.