Оптимізація транспортно-експедиційної діяльності в умовах воєнного часу (на прикладі ФОП Гудима Р.Б.)
Автор: Підворний Максим Мар'янович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Логістика
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Підворний М.М., Подвальна Г.В. (керівник). Оптимізація транспортно-експедиційної діяльності в умовах воєнного часу (на прикладі ФОП Гудима Р.Б.). Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2022. Розширена анотація. Сучасний динамічний світ вимагає швидкого і безпомилкового вирішення питань транспортування сировини, вантажів і готової продукції. В умовах зростаючої конкуренції саме транспортноекспедиційні послуги можуть відігравати ключову роль в отриманні конкурентних переваг. Транспортна експедиція вантажів – це складний, багаторівневий процес, що дозволяє перекласти всі завдання, пов’язані з доставкою вантажу, на плечі професійної експедиторської компанії, тим самим більш ефективно використовуючи ресурси відправника вантажу. Одним з основних чинників успішного функціонування підприємств, організацій торгівлі та сфери послуг в сучасній економіці є скорочення витрат, пов’язаних з доставкою вантажів. Ця обставина визначила необхідність виділення діяльності транспортно-експедиційних організацій як невід’ємної частини транспортно-логістичної системи. В якості основного завдання функціонування транспортноекспедиційних організацій виступає пошук найбільш оптимального для потенційного замовника варіанта доставки вантажу на одному або більше видах транспорту на основі договору транспортної експедиції, забезпечення збереження вантажу, а також надання комплексу додаткових транспортноекспедиційних послуг. Одним з основних чинників успішного функціонування підприємств, організацій торгівлі та сфери послуг в сучасній економіці є скорочення витрат, пов’язаних з доставкою вантажів. Ця обставина визначила необхідність виділення діяльності транспортно-експедиційних організацій як невід’ємної частини транспортно-логістичної системи. В якості основного завдання функціонування транспортноекспедиційних організацій виступає пошук найбільш оптимального для потенційного замовника варіанта доставки вантажу на одному або більше видах транспорту на основі договору транспортної експедиції, забезпечення збереження вантажу, а також надання комплексу додаткових транспортноекспедиційних послуг. Теоретичні та прикладні питання управління та оптимізація транспортно- експедиційної діяльності підприємства відображені у роботах багатьох вітчизняних науковців, зокрема: Н. Акименко [1], К. Рябова [1], Є. Крикавського [2, 3], О. Похильченко [2], Н. Чорнописької [3, 5], Б. Холод [4], O. Зборовська [4], Н. Чухрай [6], О. Гірної [6] та ін. в яких розглянуто дослідження питання підвищення ефективності діяльності транспортноекспедиційного підприємства тощо. Об’єкт дослідження - ФОП Гудима Р. Б. Предмет дослідження - оптимізація транспортно-експедиційної діяльності в умовах воєнного часу Мета дослідження - теоретичне обґрунтування та розробка методичних і практичних засад оптимізація транспортно-експедиційної діяльності. Результати дослідження. ФОП Гудима Р. Б. транспортно-експедиційна компанія, яка надає послуги з перевезення різноманітних вантажів. Розглянуто сутність та особливості організації транспортно експедиційної діяльності підприємства, проаналізовано показники ефективності транспортно-експедиційної діяльності підприємства. Охарактеризовано ризики у транспортно-експедиційній діяльності підприємства. Розглянуто загальну характеристику транспортно-експедиційної діяльності дослідного підприємства. Здійснено оцінку техніко-експлуатаційних та фінансових показників ФОП Гудима Р. Б., проаналізувано загрози в транспортно-експедиційній діяльності ФОП Гудима Р. Б. Розроблено шляхи удосконалення діяльності транспортно експедиційної діяльності ФОП Гудима Р. Б., надано економічне обгрунтування доцільності реалізації запропонованих заходів. В процесі розрахунку, було обгрунтовано купівлю автомобілів, що дозволить відмовитись від залучення підрядників на найважливіших ланках перевезень, або ж зможуть підвищити потенціал компанії та стимулювати до залучення нових клієнтів. Також запропонована методика дає можливість визначити раціональні періоди перевезення товару для кожного рейсу, які дадуть можливість досягти з одного боку значної економії часу, а з іншого – максимально раціонально використовувати рухомий склад вантажів, який є у наявності. Застосування диференційованих норм дає можливість значно пришвидшити процес перевезення вантажів та здешевити його як для перевізника (за рахунок більш повного використання рухомого складу, зменшення робочого парку), так і для клієнтів (зменшення вантажної «маси на колесах», прискорення оберту рухомого складу та вантажів, зменшення запасів). Введення воєнного стану на території України стало наслідком великої кількості змін, в тому числі правового характеру. Відбулося стрімке превалювання публічного інтересу над приватним, необхідність жити за «новими правилами» з різного роду обмеженнями, зокрема, інтересів приватних осіб. Що ж стосовно перевезень, то абсолютно у всіх їх видах відбулися значні зміни, введено нові «правила» або ж обмеження, деякі види перевезень (як, наприклад, авіаперевезення) взагалі перестали використовуватися. Все зазначене в сукупності свідчить про актуальність та своєчасність аналізу питань щодо перевезень як таких, та договорів перевезення в умовах воєнного часу, реалій їх укладення та виконання. Ключові слова: транспортно-експедиційної діяльності, вантажні перевезення, обслуговування, клієнт, логістичний ланцюг, якість, транспортування, ризики, ефективність, логістичне обслуговування, інфраструктура. Перелік використаних літературних джерел: 1. Акименко Н., Рябова К. (2015) Вдосконалення механізму транспортно-логістичного обслуговування міжнародних вантажних перевезень як фактору підвищення конкурентоспроможності підприємств. Наук. Вісник, № 9. С. 15-27. 2. Крикавський Є.В., Похильченко О.А., Фертч М. (2019) Логістика та управління ланцюгами поставок. Львів, 848 с. 3. Крикавський Є.В., Чорнописька Н.В. (2019). Логістичні системи. Львів, 288 с. 4. Холод Б.І., Зборовська О.М. (2014) Глобалізація як фактор впливу на процеси логістичного управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємств. Європейський вектор економічного розвитку, № 2 (17). С. 261-270. 5. Чорнописька Н.В. (2008) Методичні підходи оцінювання логістичної діяльності підприємства. Вісник НУ «Львівська політехніка», № 23 (623). С. 265-271. 6. Чухрай Н.І., Гірна О.Б. (2006) Формування ланцюгів поставок: питання теорії і практики: монографія. Львів: Вид-во «Інтелект-Захід», 231 с.