Дослідження і розвиток міжнародного франчайзингу в умовах поглиблення співпраці України та Грузії
Автор: Герасимюк Ангеліна Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Успіх діяльності франчайзингової системи полягає у зацікавленості підприємців для виходу на нові міжнародні ринки. Також зацікавленість є у використанні вже відомого бренду, тому що при приєднанні до відповідної франчайзингової системи підприємець може зменшити свої фінансові ризики. У Грузії створене досить комфортне середовище для залучення інвестицій та розвитку франчайзингу. У зв’язку з популярністю туризму у Грузії, країна отримала левову частку доходів саме від іноземних туристів. Тому збільшення доходів місцевого населення дозволяє приваблювати нові бренди одягу, виробничі, сфери послуг та інше. Регіональні економіки країни і надалі будуть розвиватися і залучати нові бренди. Будь- які нові та цікаві франшизи в сегментах, які не є заповненими різними міжнародними брендами, будуть цікаві для місцевого підприємництва. Також є можливість малому бізнесу підвищити свою репутацію за короткі терміни, щоб вони не змогли б зробити з самостійним виходом на ринок, а великі компанії підтверджують свою значущість у різних виробничих сферах франчайзингу. Бізнес під відомим товарним знаком дає можливість швидко затвердитись на ринку. Надходження іноземних інвестицій можуть забезпечити високоефективне впровадження технологій та створення нових робочих місць. Об’єктом дослідження є Фермерське Господарство «Рачинський»- невелике сільське фермерське господарство, яке займається вирощуванням та збутом зернових культур,орендою землі та інше.Предметом дослідження є форми міжнародного франчайзингу в умовах поглиблення співпраці України та Грузії. Метою даної роботи є дослідити особливості використання міжнародних форм франчайзингу; міжнародно економічну співпрацю України та Грузії; літературну та правову базу. Різні аспекти даної теми досліджували такі українські вчені, як (Г.Андрощука, О.Даннікова, О.Суковатого та інші). Бурхливий розвиток франчайзингових систем зумовлює великий інтерес до цього явища з боку підприємців, бізнесменів та вчених-економістів. Так, дослідженням теорії франчайзингу займається чимало як зарубіжних (Ж.Дельтей, Я.Мюррей, Д.Стенворт та ін.), так і українських науковців (М.Бердинець, З.Варналій, О.Суховатий та ін.). Основний механізм, який регулює економічні відносини у франчайзингу у світі, є Кодекс Етики Франчайзингу та ряд законодавчих норм. Однією з ключових проблем, які заважають сьогодні стрімко розвинути малий та середній бізнес на основі франчайзингу, є відсутність розуміння його суті учасниками ринку. Ця проблематика вирішується за рахунок удосконалення систем навчання навчальних закладів та бізнес-освіти.Як правило, бізнес в сільськогосподарській галузі вимагає колосальних матеріальних,енергетичних і тимчасових витрат. Перспективних і прибуткових бізнес ідей в сільському господарстві досить багато, але, вирішивши зайнятися підприємництвом в даній галузі, потрібно враховувати ряд умов: стартовий капітал, клімат в регіоні, наявність кваліфікованих кадрів і програми держпідтримки. У першому розділі проводили огляд теоретико-методологічних праць щодо особливостей використання форм міжнародного франчайзингу. Термін «міжнародний франчайзинг» означає форму ліцензування, суть якої полягає в тому, що велике підприємство,що знаходиться в одній країні (франчайзер), видає фірмі або особі з іншої країни (франчайзі) дозвіл на використання своєї технології виробництва, а також бренда,торгівельної марки та логотипу в обмін на виплату роялті (Носаченко, 2015). Аналізуючи ситуацію на українському ринку Кордас А.Р. відзначає динамічний та стабільний розвиток франчайзингу, який є одним із найбільш перспективних видів бізнесу в Україні. Таким чином, кількість об’єктів за один рік зросла, головним чином, завдяки франчайзинговим потужностям. Також це свідчить про те, що дедалі більше починаючих компаній бачать у придбанні франчайзингових компаній можливості для швидкого розвитку бізнесу (Зайцев та Кордас, 2020). Незважаючи на домінуючу роль в Україні вітчизняних франчайзерів, на території нашої держави представлені також франчайзингові мережі з Грузії, Польщі, Нідерландів, Франції, США, Німеччини, Великої Британії та інших країн. Присутність в Україні іноземних компаній як франчайзерів має певні позитивні наслідки (Добрянська,2015). У другому розділі аналізували можливості України та її підприємств у налагодженні міжнародних економічних відносин з Грузією. Грузія також цікава для Києва, як ринок для національної продукції, насамперед сільськогосподарської: незважаючи на те, що в аграрному секторі Грузії зайнято приблизно 50% населення і забезпечується понад 10% ВВП, сільськогосподарську продукцію доводиться імпортувати. За обсягами товарообігу з Грузією Україна посідає п’яте місце 5,2% після Туреччини, Китаю та Азербайджану. Проаналізувавши інформацію, можна зробити висновок, що Україна більше практикує купівлю франшизи у Грузії. Найбільше відносини розвиваються у таких сферах як сільськогосподарська продукція, виробництво вина та ресторанний бізнес. Дані країни на етапах розвитку франчайзингу як на національному рівні так і на міжнародному. Уряд Грузії активно проводить реформи та встановлює відповідні програми для заохочення малих підприємств розвиватися саме у сфері франчайзингу. Грузія зацікавлена українським потенціалом до створення нових та масштабних брендів. Обґрунтовували можливості ФГ «Рачинський» щодо започаткування міжнародних економічних відносин з Грузією. Організаційна структура фермерського господарства є лінійною. Управління здійснює голова, який є офіційно представником перед органами державної влади, організаціями, установами, підприємствами та їх об’єднаннями чи окремими громадянами. Голова повинен укладати від імені господарства угоди та вчиняти будь-які юридично значимі дії відповідно до чинного законодавства. Окрім головного керівника, на другому рівні є заступник керівника, якому підпорядковується технічний відділ. Бухгалтер забезпечує узагальнений облік коштів основних засобів і товарноматеріальних цінностей, а також завчасне відображення в бухгалтерському обліку операцій. Господарство експортує різні види продукції та насаджень, а імпортує техніку та деякі заводські запчастини. Фермерське господарство реалізує на експорт різну сільсько-господарську продукції, кожного року аналізується міжнародний ринок, що найбільше є у попиті. так як підприємство не є великим, воно не в змозі інвестувати великі суми в ту чи іншу галузь, проте періодично спонсорує у різні проекти. Провівши аналіз фінансових показників фермерського господарства «Рачинський» виявили що коефіцієнт покриття знаходиться нижче норми, показник нижче нормативного вказує про проблемний стан платоспроможності, адже оборотних активів недостатньо для того, щоб покрити за поточними зобов’язаннями. Це веде до зниження довіри інвесторів та партнерів. Коефіцієнт швидкої ліквідності відповідав нормативним значенням у 2017 році, вказує на те, що в фермерському господарстві досить ліквідних оборотних коштів для швидкого розрахунку за зобов’язаннями. У третьому розділі прогнозували розвиток основних показників міжнародних економічних відносин України та Грузії і їх підприємств. Для Грузії збільшення українського імпорту може спростити процедури ліцензування і поступового знищення бар’єрів між двома країнами, проте для України це може допомогти збільшити франчайзинговий ринок. Франчайзинг має багато як недоліків так і переваг, даний сегмент може знизити експлуатаційні витрати та збільшити ефективність виробництва, що для України є дуже важливим фактором у сьогоденні. Однією з найважливіших особливостей франчайзингу є зменшення підприємницьких ризиків. Переваги використання для господарства: підвищує загальну культуру підприємницьких відносин; допомагає створювати нові робочі місця; сприяє впровадженню інноваційних технологій та стимулює чесну конкуренцію на ринку. Ключові слова: особливості, міжнародний франчайзинг, франшиза, Україна, Грузія, сільськогосподарська продукція.