Дослідження ринку банківських продуктів України та вдосконалення маркетингової продуктової та збутової політики на ньому АТ "Оксі Банк"
Автор: Юрченко Назар Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Одним з найважливіших інструментів маркетингової діяльності кожного банку є його маркетингова продуктова політика, яка спрямована на задоволення потреб певних цільових ринків [1]. У ній важлива роль належить управлінню продуктовим асортиментом банку, якістю банківських продуктів та рівнем сервісу [2, 3]. Для забезпечення доступності продуктів банку для клієнтів він формує канали розподілу, що відрізняються своєю довжиною [4]. Сучасні тенденції у розвитку маркетингової продуктової та збутової політики пов’язані з втіленням у них інновацій [5, с. 145-148, 6, с. 46]. Об’єкт дослідження – маркетингова продуктова та збутова політика АТ "Оксі Банк" на ринку банківських продуктів України. Предмет дослідження – теоретико-методичні засади щодо формування маркетингової продуктової та збутової політики банківської установи. Мета дослідження: є дослідження ринку банківських продуктів України, маркетингової продуктової та збутової політики на ньому АТ "Оксі Банк" та розроблення рекомендацій щодо їх удосконалення. Результати дослідження. АТ "Оксі Банк" – це невеликий український комерційний банк. Для приватних клієнтів він пропонує депозити, кредити, платіжні картки, сейфи, мобільний додаток OxiBank, перекази, добровільне декларування. Для бізнес-клієнтів АТ "Оксі Банк" пропонує асортимент таких продуктів як депозити та кредити, PKO (розрахунково-касове обслуговування та валютні операції), банківські гарантії, ОХI Bussiness Online, корпоративні картки, Інтернет-еквайринг. Усі свої продукти АТ "Оксі Банк" пропонує під наявною товарною маркою у голубому та синьому відтінках. Даний банк намагається пропонувати своїм клієнтам якісні банківські продукти, формуючи індивідуальний підхід до своїх клієнтів, враховуючи їх потреби, оперативно реагуючих на них. Для збуту продуктів АТ "Оксі Банк" використовує відділення (у 7 містах України та с. Зимна вода Львівської обл.), 5 банкоматів та систему Інтернет-маркетингу, які формують канали прямого маркетингу (нульового рівня) даного банку та непрямі канали розподілу з використанням банкоматів інших банків, акредитованих страхових компаній. Для зручності клієнтів даний банк підключив послуги Google Pay та Apple Pay, отримав статус асоційованого члена у МПС Visa. Банківська система України загалом знаходиться у доброму стані, хоча не менш як 20% від усього кредитного портфеля внаслідок війни буде втрачено. У липні 2022 р. вперше з початку війни в Україні вона отримала прибуток. Лідерами на ринку України є банки із 100% іноземним капіталом та державні банки. Результати опитування клієнтів свідчать, що до найбільш популярних банківських продуктів належать карткові рахунки, розрахунково-касове обслуговування та валютно-обмінні операції і грошові перекази, а найбільш популярними банками є АТ КБ "Приватбанк" та АТ "Ощадбанк". Серед опитаних 80,6 % користувалися Інтернет-банкінгом. До найбільш популярних послуг Інтернет-банкінгу належать оплата комунальних послуг та послуг мобільного звязку, Інтернету, кабельного телебачення та перегляд стану рахунків, переказ коштів. 73,1 % опитаних користувалися і мобільним банкінгом. До найбільш популярних послуг у цій сфері належать здійснення покупок в магазинах, перегляд стану рахунків та здійснення платежів, поповнення мобільного телефону та переказ коштів. Найбільш безпечним опитані вважають обслуговування у відділеннях банків та Інтернет-банкінг. Серед опитаних лише 20,9 % цікавляться інноваціями на банківському ринку. Проведений стратегічний аналіз показує, що у межах вдосконалення маркетингової продуктової політики АТ "Оксі Банк" слід розширювати асортимент пропонованих продуктів, у т.ч. і через колаборацію з іншими фінансовими та нефінансовими компаніями, а також тих послуг, які можна надавати з використанням мобільного та Інтернет-банкінгу. У межах маркетингової збутової політики АТ "Оксі Банк" слід вести пошук своїх клієнтів (як фізичних осіб, так і корпоративних, у т.ч. і тих, які переїхали на Захід України з інших регіонів) з використанням різних інструментів прямого маркетингу, зокрема і соціальних мереж, мобільного маркетингу; залучати фінансові та нефінансові установи у сфері збуту своїх продуктів; розробити програму лояльності для постійних клієнтів. АТ "Оксі Банк" рекомендовано оновити свій асортимент за рахунок продукту "Цифровий безконтактний гаманець", розроблено концепцію такого банківського продукту за трьома рівнями та запропоновано основні етапи його впровадження на ринок. При обслуговуванні клієнтів АТ "Оксі Банк" значну роль відіграє компетентність персоналу. Для її підвищення доцільно використовувати тренінги для розвитку поведінкових навичок стосовно продажу та обслуговування клієнтів та удосконалити систему матеріальної та моральної мотивації персоналу. Ключові слова: ринок банківських продуктів України, маркетингова продуктова політика банку, маркетингова збутова політика банку, канали розподілу банківських продуктів, Інтернет-банкінг, мобільний банкінг, новий продукт. Перелік використаних літературних джерел. 1. Абрамович І.А., Квасова М.С. Маркетингова товарна політика та її особливості в кризових умовах господарювання. Економіка та суспільство. 2022. № 39. URL: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/6418 (дата звернення 20.10.2022). 2. Кубів С.І., Крикавський Є.В., Косар Н.С. Маркетингова концепція формування привабливості комер¬цій¬ного банку: монографія. Львів, 2006. 232 с. 3. Гаврилко Т.О., Скрипник К.О. Якість банківських продуктів: чинники впливу. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2021. Вип. 36. С. 51-57. DOI: 10.32782/2413-9971/2021-36-9. 4. Данилюк Є. Ю. Основи класифікації маркетингової збутової політики банку. Ефективна економіка. 2012. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1573 (дата звернення 23.11.2022). 5. Косар Н.С., Кузьо Н.Є. Напрями впровадження інновацій у маркетингову діяльність комерційних банків України в сучасних умовах. Економіка і право. 2018. № 1 (49). С. 143-150. DOI: 10.15407/ econlaw.2018.01.143. 6. Харабара В.М., Грешко Р.І., Третякова О.В. Особливості сучасного банківського маркетингу. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 4. С. 43-46. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.4.43.